Steeds meer horeca zet in op de nieuwe heilige drie-eenheid voor fast casual-gerechten: lekker, gezond en duurzaam. Van voorlopers als SLA en The Avocado Show tot nieuwe spelers zoals Karma Kebab en G’rilla Kitchen. Healthy fastfood is in!
Tekst: Gijsbregt Brouwer
Eten en drinken dat beter is voor jou en de planeet, dat is de better for you-trend. In de supermarkt, niche-retail en online winnen deze producten snel terrein. Centraal staan ingrediënten - vaak afkomstig van planten of paddenstoelen - die zorgen dat je beter gaat functioneren: alerter werken, dieper slapen, rustiger spijsverteren, sterkere spieren opbouwen, langzamer oud worden. Denk aan ingrediënten als gember, matcha, ginseng, açai, of aan minder bekende zoals chaga en ashwagandha (wortels ) en goji en schisandra (bessen). Ook de werkzame stoffen van hennep (CBD en THC) komen voor.
Tot dusver zat deze ‘betere’ horeca in de niche: vegan restaurants met eiwitrijke toevoegingen om dierlijke eiwitten te vervangen. Sapbarren mikten op vitamines en fitnessrestauraties op proteïnen. Een enkele new age-zaak durfde iets aan met paddenstoelen of CBD. Maar ‘all out’ inzetten op gezondheid van gast én planeet was een onheilzame weg in de foodservice, met rood vlees en gefrituurde waar als hardlopers.
We weten inmiddels dat het anders moet. Vooral Gen Z (geboren tussen 1995 en 2010) neemt geen genoegen meer met of-of. Die wil en-en: én lekker eten, én goed voor eigen lijf en leden, én goed voor de planeet. Er is een nieuwe groep ketens die daarop inspringt en snel groeit of flink groeigeld meekrijgt van investeerders. Van voorlopers als SLA en The Avocado Show tot relatieve nieuwkomers als Jack Bean (Rotterdam), Hawaiian Poké Bowl (binnenkort Tilburg) en G’rilla Kitchen (Rotterdam), ze zetten in op de nieuwe heilige drie-eenheid voor fast casual: lekker, gezond en duurzaam. Zo serveert ‘healthy fastfood-concept’ G’rilla Kitchen gezonde en voedzame maaltijden, en werkt het met biologisch afbreekbare verpakkingen en lokale en duurzame leveranciers. De eigenaren willen bovendien samenwerkingsverbanden aangaan met sportscholen, om gezonde voeding en lichaamsbeweging te stimuleren.
Wat opvalt is dat de menu’s meestal niet zo verrassend zijn. Bij Jack Bean is de Classic Burger het meest verkochte gerecht, een plantaardige burger die goed smaakt en eruitziet als een ‘gewone’ burger. Bij SLA is Green Protein hun bestverkochte menu-item: een plantaardige eiwitrijke bowl met onder meer broccoli en babyspinazie. Deze formules zijn herkenbaar en toegankelijk, met een uitgesproken merk en vooral lekkere gerechten - wat dat betreft is er juist weer niets veranderd in de horeca.
Op de hoogte blijven van alle trends in de horeca? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!