Interview: Jeroen Taillie naar Okura in A’dam
Na zijn tijd bij NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam ging Jeroen Taillie aan de slag bij Anantara Siam in Bangkok: het flagshiphotel van de Minor Hotel Group. Maar de coronacrisis maakte vroegtijdig een eind aan zijn tijd daar. Inmiddels is hij weer terug op Nederlandse bodem én heeft hij een nieuwe functie. Een gesprek met de nieuwe Assistant Director Food & Beverage van Hotel Okura Amsterdam.
Tekst: redactie Entree Magazine
Gefeliciteerd met je nieuwe functie! Wat ga je precies doen?
"Mijn functietitel is Assistant Director Food & Beverage bij Hotel Okura Amsterdam. Deze functie is additioneel gecreëerd om in eerste instantie het zwangerschapsverlof op te vangen van de Director of Food & Beverage (Isabel Steinhauer) en ten tweede met het oog op de toekomst. Mijn focus zal met name bestaan uit het ondersteunen van de restaurants en de betreffende keukens."
Afgelopen anderhalf jaar werkte je in Bangkok. Kun je iets vertellen over je tijd daar?
"Na vier geweldige jaren in NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam besloot ik om mijn carrière voort te zetten in Bangkok bij Anantara Siam. Dit flagship hotel van de Minor Hotel group heeft een divers F&B-aanbod met zeven outlets en vijftien banquetzalen. Het Thaise servicelevel is er in alle lagen terug te vinden."
"Bangkok is een echte wereldstad met een fantastische eetcultuur: eten doe je de gehele dag. Er zijn stalletjes met streetfood die je omverblazen met alle smaken tot gastronomie van het hoogste niveau. Alle wereldkeukens zijn aanwezig in deze bruisende stad met inwoners die altijd vriendelijk zijn en je lachend verwelkomen."
"Daarnaast is Bangkok een goede uitvalsbasis om Zuidoost-Azië te ontdekken - we zijn naar Laos en Kuala Lumpur geweest - en de rest van Thailand met de mooie bounty-eilanden in het zu iden en de prachtige natuur in het noorden. Met pijn in het hart hebben mijn vrouw en ik het land dan ook verlaten na veertien maanden, maar de overstap naar mijn huidige functie in Okura geeft me ontzettend veel energie."
Okura is niet nieuw voor je...
"Van 2010 tot 2013 werkte ik bij Hotel Okura Amsterdam als Banquet Operations Manager. In de jaren daarna heb ik altijd contact gehouden met verscheidene mensen van het hotel. Nadat ik voortijdig mijn functie heb moeten beëindigen in Bangkok, werd ik benaderd door Niek Hammer (General Manager Hotel Okura Prestige Bangkok) met de vraag of ik interesse had om terug te keren binnen de Okura Group bij Hotel Okura Amsterdam. Zowel de positieve herinneringen aan mijn eerdere dienstverband als de langetermijnvisie van het hotel hebben ervoor gezorgd dat ik hier niet lang over heb hoeven nadenken."
Een mooie plek, want F&B is een belangrijk onderdeel binnen Okura.
"Als Japanse hotelketen mogen de culinaire belevingen van dit land niet ontbreken. We willen bekendstaan als hét F&B-hotel van Nederland voor zowel onze gasten als voor (potentiële) werknemers. Dat vertaalt zich in een divers gastronomisch aanbod van hoog niveau en een servicelevel met Japanse precisie. In het hotel vind je vier verschillende restaurants, die samen met drie Michelinsterren zijn bekroond. Van het authentiek Japanse restaurant Yamazato en Teppanyaki Restaurant Sazanka tot tweesterrenrestaurant Ciel Bleu en all-day-dining restaurant Serre. Daarnaast beschikken we over een uitgebreide evenementenafdeling en een exclusieve kookstudio Taste of Okura."
Wat doen jullie nu tijdens de coronacrisis?
"Tijdens de eerste lockdown is ervoor gekozen om het hotel te sluiten. Met de huidige maatregelen hebben we hier niet voor gekozen omdat we onze outlets nu volledig hebben ingericht volgens de 1,5 meterrichtlijnen. Als hotel is het nog steeds toegestaan om gasten te ontvangen in onze restaurants en dat gebeurt gelukkig nog veelvuldig, vooral in weekenden en binnen de geldende maatregelen. Door flexibel te zijn met onze openingstijden bieden wij onze gasten alsnog de mogelijkheid om de culinaire ervaringen te complementeren met begeleidende wijn- en sakearrangementen. De restaurants zijn, met in achtneming van de geldende regels, geopend voor hotelgasten."
"Daarnaast is er een thuisconcept opgezet: Okura at Home. Hiermee kunnen gasten ook thuis genieten van de culinaire creaties van Okura’s restaurants. Sinds de tweede semi-lockdown zien we een grote stijging in het aantal bestellingen."
Moesten jullie snel schakelen naar de nieuwe regels?
"Change-management is zeker zeer belangrijk geworden de afgelopen zeven maanden. De maatregelen worden vaak ingevoerd met een kennisgeving van 24 uur. Of zoals vorige week 4 uur vooraf… Dit betekent dat we korte communicatielijnen houden met de overheid (nationaal en lokaal) en met KHN. Ook blijven we continu in gesprek met de medewerkers en onze gasten om hen te informeren over de impact die de regels hebben op de service die wij aanbieden."
"Wij zijn zeer bewust bezig met de veiligheid van onze medewerkers en gasten. Hierbij gaan we verder dan de geldende maatregelen die de overheid heeft ingesteld. Alle medewerkers worden continu getraind op het belang van de geadviseerde hygiëneregels en dragen sinds de heropening in juni mondbescherming, zowel voor als achter de schermen. Voor onze gasten en personeel zijn er speciale “sanitation areas” gecreëerd en hanteren wij een strikte focus op de 1,5 metermaatregel."
Zijn er nog toekomstplannen?
"We kijken altijd naar de toekomst. En dan niet alleen naar de forecast van de komende twaalf maanden, maar vooral ook daar voorbij. Zeker in deze huidige zware tijden voor de hospitality branche is het des te belangrijker om niet de visie te verliezen waar we willen staan na deze ingrijpende crisis. Het bepalen van de juiste investeringen speelt hier een belangrijke rol in."
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen