advertorial

Nederlandse horeca klaar voor nieuw zuivelmerk

Milram Food-Service Creme brulee

Nederlandse horeca klaar voor nieuw zuivelmerk

Het Duitse zuivelmerk Milram heeft begin dit jaar zijn debuut gemaakt in de Nederlandse horeca met o.a. (lactosevrije) slagroom, kookroom en kant-en-klare desserts (o.a. crème brûlée, panna cotta), en heeft ambitieuze plannen om de markt verder te veroveren. Het merk biedt constante kwaliteit, een breed assortiment en is makkelijk in gebruik. Voor de lancering in ons land werd eerst uitgebreid marktonderzoek gedaan. "Het is belangrijk dat we de Nederlandse foodservicemarkt goed begrijpen." Op Gastvrij Rotterdam is Milram te vinden in hal 2, op plek E2316.

Openingsfoto: Crème brûlée van Milram

Bij onze oosterburen is Milram al decennialang het nummer één zuivelmerk. De gunstige prijs-kwaliteitverhouding en het brede assortiment maken dat Duitse chefs een sterkte voorkeur hebben voor dit merk. Het is daarom de hoogte tijd dat Nederlandse koks kennismaken met de zuivelproducten van Milram.

In totaal brengt het merk een grote  hoeveelheid
artikelen in witte zuivel op de markt, waaronder slagroom, kookroom, pudding en desserts, kwark, dessert-kwark, zure room, yoghurt en fruityoghurt. Daarmee is het merk met recht een allround zuivelpartner in eetbare zuivel.

Milram Food-Service is het hoofdmerk van de DMK Group, één van Europa’s grootste zuivelcoöperaties met zo’n 4500 Duitse en Nederlandse boeren. DMK telt ruim twintig locaties in Duitsland en Nederland en andere internationale hubs. DMK is in Nederland al actief in de retailbranche met Uniekaas, het oudste kaasmerk van ons land. 

Nominatie Horecava Innovation Awards 2024

Milram Food-Service werd in Nederland gelanceerd tijdens Horecava 2024. Daar werd het product lactosevrije slagroom meteen genomineerd voor de Horecava Innovation Award.

Sales director Jan Peters vormt samen met marketing manager Maarten Ploos van Amstel, sales manager Paul Liefkens en de interim support van Oswin van den Boer het kernteam van Milram Food-Service in Nederland. Hij vertelt over de nominatie: “De jury prees niet alleen de lactosevrije slagroom, maar ook ons uitgebreide marktonderzoek. Het is belangrijk dat we de Nederlandse foodservicemarkt goed begrijpen zodat onze producten aansluiten op de behoeften van Nederlandse chefs."

Uitkomsten van het onderzoek

"We hebben daarvoor onder meer gebruikgemaakt van data van Foodstep. Ook hebben we met onderzoeksbureau Group7 een enquête uitgezet onder honderden chefs in verschillende segmenten zoals catering en instellingen en zeer uitgebreide foodtests bij Creative Foodstudio Boefkik uitgevoerd. Die uitkomsten hebben ons richting gegeven.” 

*De tekst gaat onder de foto verder.

Milram Food-Service_2
Panna cotta van Milram Food-Service

Ruimte besparen 

Uit dit uitgebreide marktonderzoek bleek namelijk dat lactose-intolerantie de op-één-na grootste allergie is in Nederland. “Daarom richten we ons onder andere op lactosevrije producten,” zegt Maarten Ploos van Amstel. “Onze crème brûlée, panna cotta en onze ongesuikerde slagroom zijn standaard lactosevrij, dus je hebt van elk slechts één variant nodig. Dat scheelt in de opslag. Handig, want veel keukens hebben natuurlijk te maken met beperkte ruimte, met name in de koeling."

"De meeste van onze producten kun je bovendien ongeopend buiten de koeling bewaren. Ook hebben we grote verpakkingen die makkelijk stapelbaar zijn, zoals 5-liter emmers yoghurt, pudding, kwark en zure room.”  

Kant-en-klare desserts

Een ander inzicht uit het marktonderzoek was dat chefs behoefte hebben aan meer gemak in de keuken, vanwege het tekort aan goed opgeleid personeel. Milram Food-Service speelt daarop in met een aantal kant-en-klare desserts zoals vanille- en chocoladepudding, crème brûlée en panna cotta.

“De mise-en-place is met deze producten een stuk makkelijker. Ook ongeschoolde medewerkers kunnen ermee uit de voeten. Met eigen toevoegingen kun je gerechten toch een unieke signatuur geven. Ook onze kookroom is dummy-proof. Deze blijft tijdens verhitting namelijk goed stabiel en brandt niet snel aan,” aldus Paul Liefkens.
 

*De tekst gaat onder de foto verder.
Verppakkingen van Milram Foodservice
Producten van Milram Food-Service

Minder vet 

Daarnaast komt Milram Food-Service tegemoet aan de gezondheidstrend en de groeiende vraag naar producten met minder vet. “Onze kookroom is daar een mooi voorbeeld van. Een vetpercentage van 15 of 20 procent is standaard, maar wij hebben ook een kookroom met 5 procent vet. Deze kookroom is toch romig en smaakvol – waar Milram altijd in uitblinkt – en heeft een hoge bindkracht voor soepen, sauzen en ovenschotels,” vertelt Jan Peters.

Volgens hem biedt zo’n nieuwe grote zuivelproducent op de Nederlandse foodservicemarkt een aantal voordelen. “In ons land is het zuivelaanbod vrij versnipperd. Een aantal kleine producenten heeft een beperkt assortiment en er zijn weinig grote spelers die het complete zuivelgamma aanbieden – inclusief lactosevrije producten."

Constante kwaliteit

"Wij merken dus dat er in de Nederlandse horeca vraag is naar een nieuw zuivelmerk. DMK heeft in de afgelopen vijftig jaar ontzettend veel kennis in de eetbare zuivel categorie opgebouwd. Daardoor zijn we in staat om constante kwaliteit te leveren. Producten zijn altijd beschikbaar én altijd goed. Duitse degelijkheid dus. En Milram is exclusief beschikbaar voor foodservice.”  

Natuurlijk draait het niet alleen om de pluspunten. De prijs van een product is essentieel, zegt Liefkens: “Hoge inkoopkosten zijn tegenwoordig in de gehele branche een probleem, maar DMK kan kwalitatief hoogwaardige producten aanbieden tegen een scherpe prijs.”

Nauwe samenwerking met chefs 

De Nederlandse horecabranche zal de komende maanden meer gaan horen en zien van Milram Food-Service. We gaan de markt informeren en enthousiasmeren. Het doel is om grossiers en eindgebruikers kennis te laten maken met onze producten en gestaag te werken aan een goede positie. Dat doe je niet in twee of drie maanden, daar moet je echt de tijd voor nemen. We werken hierbij nauw samen met chefs in de markt, zegt Maarten Ploos van Amstel.

Een aantal producten is inmiddels verkrijgbaar bij diverse grossiers als Bidfood en Chef’s Culinar. Het team werkt hard om dat aantal uit te breiden. Jan Peters vertelt: De eerste reacties van chefs die met Milram werken, zijn veelbelovend. We komen vanuit de markt – dus van buiten naar binnen – met data en inzichten waarmee wij heel gericht oplossingen bieden voor specifieke eindgebruikers."

"Voor grossiers is die informatie interessant en waardevol. Vervolgens willen we met kwalitatieve en betrouwbare producten de categorie laten groeien. Met alles wat bij
Milram in huis is, moet dat zeker gaan lukken. 
 

Milram Foodservice
Maarten Ploos van Amstel (marketing manager), Jan Peters (sales director) en Paul Liefkens (sales manager)
Artikel delen