Portret: BBQ-koning Jord Althuizen
Wie barbecue zegt, zegt Jord Althuizen. Hij staat op het punt om samen met Kasper Stuart zijn tweede restaurant, Black Smoke in Rotterdam, te openen en vond intussen ook nog even een nieuw en nóg spectaculairder onderkomen voor zijn eerste kindje, Smokey Goodness.
Tekst Femke Wolthers
Jord Althuizen is de ongekroonde BBQ-koning van Nederland. Met twee barbecuerestaurants, een cateringbedrijf, zijn eigen workshops, merchandise, een plek in de Amsterdamse Foodhallen en 6 boeken op zijn naam, wordt het lastig hem te evenaren. En wie hem van zijn troon wil stoten moet van goede huizen komen, want Althuizen is zijn concurrenten altijd net een stapje voor. Als concurrenten zijn receptuur en ideeën hebben gekopieerd en verfijnd, komt Althuizen alweer met ‘the next big BBQ-thing’! Waar houdt het op?
Barbecuewalhalla
We treffen Althuizen in zijn eerste bedrijf Smokey Goodness. “Na 6 mooie jaren en wat gedoe met de gemeente wordt het tijd om te verkassen. We zijn allang niet meer het bedrijf van toen, maar we zitten nog wel in hetzelfde pand.” Daar is overigens niks mis mee, want de imposante smokers misstaan niet tussen de uitgerangeerde bussen en andere verlaten objecten op het voormalig industrieterrein in Delft. Ook het interieur ‘ademt’ barbecue en het ruikt er naar een mengelmoes van kruiden en smeulend hout. Desondanks is Althuizen er niet rouwig om dat ie gaat verhuizen. Als we later bij zijn nieuwe pand binnenstappen, is het wel duidelijk waarom. Hier creëert Althuizen zoals hij het zelf noemt een ‘barbecuewalhalla’ of ‘barbecuemekka’. Een onderkomen waar niet alleen zijn mensen de cateringopdrachten goed kunnen voorbereiden, maar ook een prachtige plek voor workshops, vergaderingen en een werkplaats. “Ik noem Smokey Goodness ook weleens mijn Eigenwijze bv, want hier kan ik précies alles doen zoals ík dat wil.” En juist dát is zijn kracht: zelf concepten bedenken en uitvoeren, volgens zijn eigen visie. “Dit jaar maken we met Smokey Goodness een ‘umph’ mee, zoals ik het noem. Dat wil zeggen: er wordt 2 mio geïnvesteerd en de nieuwe ‘versie’ wordt echt next level!”
Oog voor detail
En dat blijkt wel tijdens een rondleiding in zijn nieuwe pand. Er wordt een soort Efteling voor barbecueliefhebbers gecreëerd, waarbij de ultieme barbecuebeleving al begint bij ontvangst in de vuurrode hal. Vervolgens komen de gasten binnen bij ‘de grootste open haard van Nederland’. Ook weer een idee van Althuizen zelf. Vervolgens kan men plaatsnemen bij de barbecues om daar de fijne kneepjes van het grillen, barbecueën en roken van de meester zelf te leren. Geen detail ontgaat Althuizen. Tijdens het rondlopen wordt een lasser nog even gewezen op een ontbrekend schroefje bij de gigantische industriële omlijsting van de open haard - waar overigens ook een steenoven en een rotisserie smoker in komen.
Unieke kookstijl
Vanuit zijn nieuwe locatie is het makkelijker om de cateringactiviteiten te organiseren, want Althuizen komt nog weleens voor uitdagingen te staan. “We hanteren een unieke kookstijl die niet gemakkelijk is, en die je moet kunnen toepassen op verschillende eetstijlen zoals walkingdinners. Maar ik zeg nooit ergens nee op! Dat is mijn strategic stretch. En als iets toch onmogelijk lijkt, dan vraag ik hulp aan partijen als We Design Food. Het komt uiteindelijk altijd goed; we verzinnen overal een oplossing voor. Desnoods passen we een smoker zo aan, dat een bijzonder verzoek wél mogelijk is. Het enige wat een enorme wissel trekt op mijn mensen en dat gigantisch wordt onderschat is festivalcatering. Het is arbeidsintensief en de marges zijn laag. Bij barbecue denkt men nog steeds aan veel voor weinig, maar zo is het niet. Zeker niet als je, zoals wij, met goed vlees werkt. Het was een van mijn uitdagingen om dit vooroordeel te doorbreken. Je moet continu verdedigen dat de prijs hem niet alleen in de producten zit, maar ook in de personeelskosten en -uren.”
Bucketlist Met zo’n imposant trackrecord, kun je je afvragen of er nog dingen op zijn bucketlist staan. “Ik heb al veel mogen doen, maar ik zou nog wel op een vliegdekschip willen staan met mijn smokers. Of een klus klaren voor een bedrijf met 5.000 man personeel. En Black Smoke is natuurlijk ook een droom die uitkomt. We tillen barbecue naar het hoger segment, maar zonder de sommeliers en de witte lakens.” Bestaat het leven dan tegenwoordig uit alleen maar ups? “Voor de buitenwereld lijk ik misschien een hele flamboyante ondernemer die bakken met geld verdient. Nou, ik kan je vertellen: alles wat ik verdien, investeer ik weer rechtstreeks in mijn bedrijven. En dan zeggen mensen weleens: wat gaaf dat jij van je werk je hobby hebt kunnen maken. Maar zo is het niet. Ik vind het ontzettend gaaf om te ondernemen, maar ik ben eigenlijk mijn hobby kwijt geraakt. Thuis sta ik nog zelden achter de barbecue.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen