De Nationale Week Zonder Vlees is van start gegaan! Tegelijkertijd vindt ook de Vegetarische Restaurantweek plaats. Het doel van de week is om Nederland bewust te maken van de positieve impact van minder vlees eten. En hoe eenvoudig dit kan zijn: restaurants die achter deze boodschap staan, laten gasten voor een aantrekkelijke prijs proeven van hun vegetarische gerechten.
De Vegetarische Restaurantweek is onderdeel van een nationale campagne, waardoor heel Nederland een week lang in het teken zal staan van ‘minder vlees’. Doel is om minimaal 50.000 mensen te bereiken die thuis of buiten de deur genieten van vegetarisch eten. In die periode zal er dus ook extra animo zijn om cafés en restaurants te bezoeken die de vegetarische keuken snappen! Voor horecaondernemers met vegetarische gerechten op de kaart biedt dit de mogelijkheid om een nieuwe ‘flexitarische’ doelgroep aan te spreken.
Vorig jaar deden er 276 restaurants door het hele land mee. Hier een greep uit de initiatieven:
Waldorf Astoria
Hoe groen(te) wilt u het hebben? Deze week serveert Goldfinch Brasserie in Waldorf Astoria Amsterdam een gastronomisch 3- of 4-gangen vegetarisch menu. Laat u door chef Sidney Schutte verleiden tot een opwindende culinaire ontdekkingsreis met groente en kruiden in de hoofdrol. De keuken van Waldorf Astoria Amsterdam staat bekend om de even creatieve als vernieuwende vegetarische gerechten. In Goldfinch Brasserie is er altijd keuze uit spannende gerechten waarin proteïnen niet worden gemist. Het keukenteam onder leiding van Schutte ontwikkelde speciaal voor deze vegetarische maand perfect uitgebalanceerde menu’s, die een ware smaakexplosie veroorzaken. De ronduit verrassende gerechten zijn een gastronomisch feest voor vegetariërs en flextariërs en zullen elke andere liefhebber van gastronomie weten te overtuigen.
Lloyd
Het vernieuwde Lloyd restaurant doet ook mee aan de Vegetarische Restaurantweek. Sinds de heropening van het restaurant afgelopen najaar zijn de gerechten op de kaart driekwart vegetarisch, gemaakt met ingrediënten van duurzame bronnen. In het Lloyd staan klassiekers op de menukaart met een verrassende draai. De Vegetarische Restaurantweek is onderdeel van de Nationale Week Zonder Vlees, een initiatief dat een flexitarisch eetpatroon promoot. Het Lloyd restaurant serveert steevast een gevarieerd aanbod van vegetarische en vegan gerechten. Deze week is er een speciaal menu samengesteld, volledig vegetarisch. ‘Thuis eten wij bijna altijd vegetarisch. We vinden het belangrijk om minder vlees en vis te eten omwille van het milieu. Bij Lloyd maken we vegetarisch eten graag meer toegankelijk en met deze menukaart willen we iedereen inspireren,’ aldus mede-eigenaar Yadine Saz Raadschilders. ‘Om vegetarisch te koken zijn verse ingrediënten met pure smaak van belang. Met de mooie producten van onze leveranciers is het een feest om een volledig vegetarisch menu te serveren,’ aldus chef Paul Kroonenburg. Het vegetarische menu bestaat uit een bieten poriyal, een romige polenta en een dessert van mango chiazaadpudding voor 25 euro. Lloyd Restaurant biedt sommige gerechten op het menu ook als veganistische variant aan of glutenvrij.
Bagels & Beans
Tijdens de Vegetarische Restaurantweek kun je bij Bagels & Beans kiezen uit drie kostelijke combinaties: een bagel avocado met een Luscombe Vanilla Soda, een bagel bospaddenstoelenkroketjes met een kleine cappuccino, of een bagel mozzarella met een kleine sinaasappelsap. En dat voor maar 8 euro per menu. ‘Naast deze combinaties hebben we natuurlijk nog genoeg andere opties. Legendarisch én vegetarisch is bijvoorbeeld onze Paddoburger. Liever niet vegetarisch? Wij vinden dat iedereen zijn of haar eigen keuzes maakt, dus ook tijdens de Nationale Week Zonder Vlees kun je genieten van alle gerechten op de kaart. Overigens serveren we biologisch vlees en duurzaam gevangen vis’, licht Ronald Bakker toee,medeoprichter van Bagels & Beans: ‘Wij geloven dat gezond, duurzaam en lekker perfect samengaan. Daarom hebben we altijd al aandacht gehad voor natuurlijke producten en bewust eten. Minder vlees hoort daarbij. Dat is de reden dat we ook dit jaar meedoen aan de Vegetarische Restaurantweek.’
Publieksstem
Om de vegetarische keuken écht op de kaart te zetten, wordt er natuurlijk zoveel mogelijk aandacht gevraagd voor het aanbod tijdens De Vegetarische Restaurantweek. Daarom organiseert De Vegetarische Restaurantweek een publiekscampagne om te bepalen wat die week het populairste vegetarische gerecht is (via Instagram), en het beste vegetarische restaurant (via een stem op de website). Er zal dus extra veel reuring zijn dit jaar rondom de deelname aan deze week en er valt een eervolle titel te verdienen!
Op zoek naar vegetarische inspiratie?
Kijk eens hier! Daarnaast krijgen alle deelnemende restaurants na inschrijving iedere week een nieuwsbrief van De Vegetarische Restaurantweek met tips, informatie en inspiratie.