Vegan kaas. Gaan we dit vaker terugzien in de horeca of is het een tijdelijke trend? Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan weet er alles van en vertelt ons er meer over. “Je moet als horecaonderneming goed bedenken wat je zou willen met het product.”
Tekst: David Boersen
Header foto: Vegan kaas van restaurant Mr. and Mrs. Watson in Amsterdam
“Vegan kaas gaat enorm groeien. Bij de vleesvervangers zie je momenteel een stagnatie, dat is logisch want de eerste groep mensen die vleesvervangers begon te ontwikkelen heeft nu prachtige producten. Voor vegan kaas is er echt een markt. Mensen worden steeds nieuwsgieriger naar dit soort producten, ze volgen vaak ook een trend. Hoe meer er geproduceerd gaat worden hoe goedkoper het wordt en hoe lager de drempel wordt om weer eens voor vegan kaas te kiezen.”
“In vegan restaurants wordt vegan kaas natuurlijk veel verkocht. Een grote drempel voor horecaondernemingen die van oorsprong niet vegan zijn, is de prijs van vegan kaas. Deze ligt een stuk hoger dan de prijs van gewone kaas, voornamelijk door de ingrediënten die nodig zijn om de kaas te maken (zie kader). Wat ik wel zie is dat deze prijzen steeds dichter bij elkaar komen te liggen door nieuwe ontwikkelingen in de productie. Dit belooft wel wat!”
“Dat hangt van je type horecaonderneming af. Er is wel veel leuks gaande op het gebied van vegan producten. De productie van vegan stijgt enorm, er worden steeds meer nieuwe producten ontwikkeld en de kwaliteit van de producten verbetert. Als het gaat om vegan kaas valt er wel veel te winnen op gebied van integriteit. Het blijft natuurlijk een namaakproduct dat gebaseerd is op echte kaas. Het product werd aanvankelijk ook niet echt door vegans gekocht, maar meer door mensen die het zagen als een ‘gezond’ alternatief voor dierlijke producten die vet kunnen zijn. Verder is vegan kaas meer een product op zich. De inspiratie komt van kaas, maar de textuur en smaak zijn anders. Je moet als horecaonderneming goed bedenken wat je zou willen met het product.”