Van foodpairings tot cocktails: ‘Moeten meer thee gebruiken in de horeca’

Bickery x Dilmah event in Luminair

Van foodpairings tot cocktails: ‘Moeten meer thee gebruiken in de horeca’

Bickery Food Group is de nieuwe strategische partner van de Sri Lankaanse theemaker Dilmah. Om deze samenwerking te vieren, proefden horecaprofessionals de veelzijdigheid van de warme drank tijdens een thee- en foodpairing in rooftopbar LuminAir in Amsterdam.

Theesommeliers, horecaexperts en food influencers druppelen deze warme herfstdag de zonovergoten rooftopbar LuminAir in Amsterdam binnen. Iedereen wordt ontvangen met een bruisende theecocktail. Binnen zijn een tiental tafels rijkelijk ingedekt met thee-wijnglazen en boekjes vol informatie over thee. Het is de start van een bijzondere middag die in het teken staat van de warme drank. Bickery Food Group is strategisch partner geworden van de Sri Lankaanse theemaker Dilmah. Om dit te vieren, is een selecte groep horecaprofessionals uitgenodigd om de veelzijdigheid van de drank te ontdekken tijdens een thee- en foodpairing.

Smaakversterker

“Thee versterkt smaken in gerechten en kan deze nóg mooier en rijker maken”, vertelt Dilhan Fernando, CEO van Dilmah. “Het is een bijzonder product. Eén ingrediënt wordt beïnvloed door wind, licht, lucht, temperatuur en regen. Hieruit komen allerlei verschillende theesoorten voort. It’s a fingerprint of nature. Bij het proeven gaan jullie zelf de unieke eigenschappen ontdekken en ondervinden hoe thee de smaken en texturen omhooghaalt in gerechten.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Bickery-Dilmah-Event-2024-ovv-Verwaaij-Media (1)
Dilhan Fernando, CEO Dilmah spreekt voor het gezelschap in LuminAir

Thee-foodpairing

Na Fernando’s introductie deelt de bediening bordjes uit met gefrituurde garnalen en aioli. Ondertussen wordt Silver Tips, een zachte en lichte thee, ingeschonken. Fernando legt uit hoe je de thee het beste proeft. Hij heft zijn glas omhoog: “Kijk eerst naar de thee in het glas. Hoe helder is deze? Welke kleur heeft het? Daarna kun je walsen, slurpen en slikken.” Een luid geslurp klinkt vervolgens door de rooftopbar. En inderdaad: smaken en texturen komen naar boven die je anders niet zou proeven.

Hierna passeren andere gerechten in combinatie met thee de revue. Van kalfsbitterballen met Marokkaanse muntthee tot kip-yakitori-spiesjes met Earl Grey-thee. Het hartige gedeelte wordt afgesloten met desserts: pistache-crêpes, appeltaart en stroopwafel in combinatie met een zachte kamillethee. Na het vele walsen, slurpen en proeven, vertelt Fernando dat er nog veel meer mogelijk is met thee.

*Tekst gaat verder onder de foto's van de kip-yakitori-spies met Earl Grey-thee (links) en de desserts met kamillethee (rechts).

Bickery-Dilmah-Event-2024-ovv-Verwaaij-Media (4) Bickery-Dilmah-Event-2024-ovv-Verwaaij-Media (5)

Theecocktails

“Je kunt thee ook in gerechten én in cocktails verwerken”, zegt de theemaker. Hij vraagt bartender Najade Bijl (Best Bartender 2021) om naar voren te komen. Zij had de theecocktail bij het ontvangst gemaakt en heeft nog drie andere kleurrijke cocktails in petto voor de gasten: de Stone (Fruit) Sour, Fish House Punch en Lower Than South Side. De grote favoriet was de eerste cocktail die gemaakt is van Dilmah Elixer of Ceylon Tea Peach, verse jus, geroosterde abrikoossiroop en eiwit, afgetopt met een schijfje perzik. Bijl: “We zouden meer theecocktails in bars moeten zien en überhaupt in de horeca. Het is een ontzettend fijn product om mee te werken, want je creëert er veel unieke smaken mee.”

Bickery-Dilmah-2024-cocktails-ovv-Verwaaij-Media
Theecocktails die uitgeserveerd werden aan de gasten

Over Bickery Food Group

Bickery Food Group B.V. is specialist in verkoop- marketing en distributie van internationale Premium Food Brands en levensmiddelenspecialiteiten op de Nederlandse markt. Daarnaast is Bickery toeleverancier van speciaal ontwikkelde foodconcepten voor de kerst- en geschenkpakkettenmarkt. 

Lees meer over het assortiment van Bickery

Artikel delen