De Reusch: duurzame focus op streekproducten
Hij is letterlijk een reus, de 94 jaar oude watertoren De Reusch aan de rand van Schimmert. Een imposant en stoer bouwwerk tussen de Limburgse heuvels. In deze charmante kolos bieden ondernemers Anne-Marie en André Köppen beleving op zeven verdiepingen.
Tekst: Gerard Molenaar Foto’s: Pim Ras
De Reusch van Schimmert
Als we De Reusch in Schimmert bezoeken, wordt de laatste hand gelegd aan het restaurant. Hier kom je niet alleen voor lekker eten en drinken, want er valt veel meer te beleven. Met horecaondernemers Anne-Marie en André Köppen lopen we door de toren omhoog. Op iedere verdieping onthullen zij een deel van het verhaal van De Reusch.
Energieneutraal rijksmonument
Eigenlijk had De Reusch al in 2020 open moeten gaan, maar de coronacrisis maakte dat onmogelijk. De in onbruik geraakte watertoren is een rijksmonument, wat tijdens de verbouwing door de extra regelgeving meer uitdaging gaf. In de 38 meter hoge toren (hoogste punt 178 meter boven NAP), met vroeger een reservoir van 1,1 miljoen liter water bovenin, werden vorig jaar zeven verdiepingen aangebracht. En uiteraard een lift. Wie sportief is kan de wenteltrap van 156 treden gebruiken.
‘DE OUDE WATERTOREN KREEG ZEVEN VERDIEPINGEN’
Bij binnenkomst springt de lift meteen in het oog. Wie daarmee naar boven wil moet drie euro betalen. André Köppen licht toe: “Je bent dan niet verplicht iets te drinken in de skybar. Ook als je dat wel doet, betaal je drie euro, maar daar krijg je dan wel een adembenemend uitzicht voor terug.” Het bedrag komt ook ten goede aan de instandhouding van het energieneutrale rijksmonument. Toen eigenaar Nico Eurelings de watertoren kocht, was zijn visie: een duurzaam behoud voor Schimmert en nul energievoetafdruk. In dit business-ecomodel vullen de founders en ondernemers Nico Eurelings, Roger Eurelings en Anne-Marie en André Köppen elkaar goed aan.
Eigen zonnepanelen
We lopen op de begane grond de keuken in. Die is volledig ingericht om zo duurzaam mogelijk te kunnen werken. “Een keuken zonder frituur. Friet en bitterballen kun je bij ons niet krijgen. We hebben onze eigen pastalijn op basis van tritordeum, een graansoort ontstaan uit harde tarwe en de wilde gerstsoort Hordeum chilense. De tritordeum wordt in het nabijgelegen Schinnen verbouwd.”
In de keuken wordt elektrisch gekookt, want de toren heeft geen gasaansluiting. Een bewuste keuze. Alle stroom wordt opgewekt door eigen zonnepanelen. Even traplopen en we staan in het restaurant, dat ruimte biedt aan negentig personen. Wie hier een vaste menukaart verwacht, komt bedrogen uit. De Reusch is afhankelijk van wat de streekproducenten dagelijks leveren. Door een QR-code te scannen, lezen gasten op hun telefoon het menu. Voor oudere gasten zijn er tablets beschikbaar, met eventueel de hulp van een medewerker. “We gebruiken hier alleen streekproducten, maar wel luxe gepresenteerd.”
Frisch
Köppen laat ons in het restaurant de eigen frisdrank, Frisch, proeven. “We hebben geen mainstream frisdranken op de kaart”, zegt hij. “We brouwen onze frisdrank in de eigen brouwerij. De basis is een wort van brouwgerst en tritordeum. We voegen er fruitsappen aan toe en melkzuurbacteriën om iets van koolzuurprikkeling te krijgen.” Achter het merk Frisch zit een mooi verhaal.
‘FRISCH IS EEN EDUCATIEF PROJECT VOOR KINDEREN’
“We hebben de stichting Food- Kids opgericht. Kinderen krijgen bij fruittelers een vierkante meter grond toegewezen en plukken er zelf groente en fruit op plukdagen die samen met de Limburgse Land- en Tuinbouw Organisatie zijn vastgesteld. Het fruit wordt geperst om zelf de limonade mee te maken. Een educatief project dus.”
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Proeflokaal en microproducties
We vervolgen de reis omhoog en komen in een ruimte vol beleving. Hier verzorgen regionale bedrijven microproducties. Er rijpen torenhammen van de Oude Stoof en Zwamburg kweekt er oesterzwammen op Limburgse koffiedrab. Torenpartner Bekkerie Talentino bakt Heuvelland-gebak samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op zondagen wordt op het streekproductenplein een streekproductenmarkt georganiseerd.
‘Beerbroewerie’
En dan, op de vijfde etage, zijn we op bezoek bij de hoogstgelegen brouwerij van Nederland. Hier wordt de Frisch-limonade gemaakt, maar uit de ketels komt er natuurlijk lokaal bier. De bieren worden afgevuld op fles en op fust en zijn uiteraard verkrijgbaar in de toren.
De Reusch deelt de tapkranen met de bieren van de Gulpener Bierbrouwerij. Imker Sergio Toma studeerde foodinnovatie aan de HAS Hogeschool in Den Bosch/Venlo en werkt hier als brouwer. Aan sommige bieren voegt hij zijn honing toe. Het Kriekjes Beer bevat morellen: Limburgse zure kersen.
Smaaktheater
We gaan omhoog naar het schitterende Smaaktheater, ingericht in het voormalige watervat van de watertoren. Het bestaat uit een auditorium met negentig zitplaatsen. Gasten worden hier ondergedompeld in het verleden en heden van het Limburgse streekproduct. Dit beleven ze in vier dimensies: met beeld, geluid, smaak en reuk. Het Smaaktheater zet op deze manier streekproducten en regionale producenten op de kaart.
Skybar
En dan bereiken we de top: de skybar. Een Limburgse tapasbar met adembenemend uitzicht. Eén keer per maand kun je hier een euregionaal skydiner boeken. Wie echt iets exclusiefs wil, kan met maximaal twee personen in een van de twee torentjes dineren met uitzicht op het Limburgse landschap en in de verte België en Duitsland.
Na jaren van onbruik is De Reusch ontwaakt. Een concept met hart voor Limburg, hart voor lokale en regionale producten en hart voor smaak. Bekijk de website van De Reusch voor meer informatie.
Op de hoogte blijven van nieuwe restaurants en trends? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen