De Reusch van Schimmert, zo heet de voormalige watertoren van het Zuid-Limburgse dorp. Binnenkort opent André Köppen met zijn familie hier De Reusch: een regionaal belevings- en horecaconcept. Hij vertelt erover in dit artikel, dat ook verscheen in het dubbeldikke glossy bewaarnummer Trending Topics 2021 (zie onder).
Tekst: Gerard Molenaar
De Schimmertse ondernemer Nico Eurelings kocht de 38 meter hoge watertoren die dateert uit 1927, te vinden in het Zuid-Limburgse dorp Schimmert. Samen met zijn broer Roger en de familie Köppen bedacht hij het business ecomodel ‘Eten en drinken van zover je kunt kijken’. “Alles draait straks om streekproducten”, vertelt André Köppen, die samen met zijn vrouw Anne Marie, dochter Lydia en haar vriend Tygo eigenaar is van de activiteiten binnen de toren, zoals de brouwerij en het restaurant. Het vastgoed is eigendom van Nico & Roger Eurelings, evenals het online platform De Reusch. De Reusch zal een streekgebonden, culinair belevingscentrum zijn. “We willen economie en ecologie harmoniseren”, zegt Köppen. “Alles wat onze gasten consumeren in de toren bestaat uit ingrediënten die binnen een straal van 46 kilometer zijn geteeld.
In totaal zijn er zeven verdiepingen. Op de begane grond komt een winkel met streekproducten en op de eerste etage het restaurant. De bierbrouwerij op de vijfde verdieping is al open. Het is de hoogstgelegen energieneutrale brouwerij van Nederland. In Beerbroewerie De Reusch wordt bier gebouwen met Limburgse ingrediënten en niet alleen Limburgs water. Het eerste bier, een winterhoningbier van 8%, is al gebrouwen. Naast bier worden hier ook frisdranken, waaronder het merk Frisch, gebrouwen. Op de zesde verdieping komt een Smaaktheater. Met behulp van hologrammen, geur en projectie duiken bezoekers in de Limburgese geschiedenis.
Onze ingrediënten komen van diverse streekproducenten, van wie de aanvoer afhankelijk is. Daarom werken we met een app en niet met een menukaart. Gasten zien in de app welke producten we op dat moment hebben en stellen zo hun menu samen.” WIE De Reusch is een erkend SBB horecaleerbedrijf. Dochter Lydia zal o.a. door Paul van Oers (drie SVH Meestertitels) begeleid worden volgens het HelloPaul-concept, dat jonge talenten de kans biedt uit te groeien tot duurzame Food Business-leiders. Köppen werkt verder met een aantal ‘torenpartners’. De oude Stoof bijvoorbeeld gaat torenham maken en verkopen en Zwamburg kweekt er oesterzwam op basis van koffie.
De brouwerij is al open. De rest staat gepland voor maart 2021.
Dit artikel lees je ook in Trending Topics: het extra dikke glossy magazine vol trends, previews, verwachtingen en hotspots dat vandaag verschenen is! Dit fraaie bewaarmagazine van bijna 250 pagina's is een co-productie van Entree Magazine en Horecava.