Een goede opbouw van je drankenkaart: 5 tips!
Een goede drankenkaart kan bijdragen aan een hogere omzet. Hoe dit werkt? Lees snel verder en ontdek hoe jij je drankenkaart voor je kunt laten werken!
87% van de horecagasten weet vóór een horecabezoek nog niet welk merk hij of zij gaat bestellen. Maar meer dan de helft weet al wél in welk dranksegment de keuze gaat vallen. Daarbij is de menukaart vaak doorslaggevend: 67% van de gasten wordt beïnvloed door de drank- of menukaart en 50% kiest een ander drankje door de kaart. En wist je dat zo’n 53% van de gekozen dranken frisdrank is? Frisdrank kent een lage handling, maar hoge marges! Bovendien zet de ‘No&Low’ trend door en men kiest bewuster voor wel of juist geen alcohol. Al met al veel kansen.
1. Zorg voor mooie en margerijke perfect serves/0%-cocktails, bijvoorbeeld:
- Fuze Tea Mango Kamille perfect serve: zorg voor een mooi glas en varieer door bijvoorbeeld in de zomer met citroen en munt te werken en in de winter met sinaasappel- en steranijsgarnituren. Vergeet niet genoeg ijs en een stirrer toe te voegen!
- Finley perfect serve. Een bijzondere frisdrank. Zonder alcohol, maar mét een feestelijk en volwassen gevoel en smaak. Kies bijvoorbeeld voor Fïnley Tonic in een mooi glas, met ijs en bloedsinaasappel en munt als garnituur
- Martini Non Alcoholic Vibrante &
Royal Bliss Bohemian Berry Sensation
Martini Non Alcoholic Vibrante 50ml
Garnering van rood of donker fruit, zoals aardbeien, bramen of frambozen
Zoet en fruitig: Royal Bliss Bohemian Berry Sensation (Een flavoured soda met rood fruit en perzik en droge, volwassen afdronk)
Alternatief voor een focus op bitter en citrus: Royal Bliss Creative Tonic Water’
2. Plaats een perfect serve-afbeelding bij de meest margerijke drankjes op je kaart
3. Zorg daarbij voor korte maar duidelijke productomschrijvingen (eventueel kun je hier informatie over ingrediënten, formaat van het drankje in ml, etc aan toevoegen). Dit biedt transparantie voor je gast en verleid hem/haar tevens tot het kiezen van juist dát drankje
4. Bepaal de juiste volgorde en zet margerijke frisdranken bovenaan
5. Besparing en kostenefficiëntie zijn meer dan ooit van belang. Veel bedrijven, zoals Coca-Cola European Partners, helpen en betalen mee aan menu-oplossingen. Met hun nieuwe online menukaarten tool kan een ondernemer een drankenkaart samenstellen o.b.v. van zijn eigen drankassortiment, met keuze uit diverse stijlen. Een tailor-made oplossing waarin tevens álle inzichten worden meegenomen als het gaat om het sturen van de gast naar de meest margerijke dranken. We hebben een van de designs gebruikt als header van het artikel.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen