KETEL 1 Hard Lemonade, jenever voor de nieuwe generatie

KETEL 1 Hard Lemonade, jenever voor de nieuwe generatie

Jenever oubollig? Niet als het aan Bob Nolet ligt. De elfde generatie van familiebedrijf Nolet Distillery verenigt kwaliteit, ambacht, traditie én vernieuwing. Zo wil hij KETEL 1 onder de aandacht brengen bij nieuwe generaties en op een bijzondere manier op de kaart zetten in de horeca. En leuk: onderaan het artikel vind je een boekje met dertig recepten van Hard Lemonade, de mixdrank van KETEL 1.

KETEL 1

Historie van jenever

Jenever heeft een goed verhaal en kent een lange historie. Het werd al gedronken in het begin van de zeventiende eeuw en speelde een belangrijke rol in de opkomst van de Amerikaanse cocktailcultuur. Die geschiedenis speelt zich grotendeels af in ‘Distillers District’ Schiedam, de bakermat van de jenever, waar ook de familie Nolet al elf generaties en 330 jaar lang jenever stookt. “Aan het eind van de negentiende eeuw waren er in Schiedam wel vierhonderd distilleerderijen, waarvan mijn overgrootvader er één had”, zegt Bob Nolet, die samen met zijn broer Carel Nolet jr. als elfde generatie leiding geeft aan het familiebedrijf Nolet Distillery. “Na mijn grootvader nam mijn vader Carel de zaak over, in een lastige tijd. Hij moest de prijzenoorlog aangaan met partijen die jenever niet meer op de traditionele, ambachtelijke manier maakten en tegen of zelfs onder de kostprijs op de markt brachten”, vertelt hij. “Toch besloot hij juist terug te gaan naar het ambacht en de oude distilleerketel nummer 1 in ere te herstellen. Hij richtte alle familiekennis en aandacht op het distilleren van één kwaliteitsjenever en zette vanaf de jaren zeventig de deuren wijd open voor publiek. Door ambacht en vernieuwing te verenigen maakte hij KETEL 1, een jenever van hoge kwaliteit. Dit redde de onderneming.”

Het familierecept

In KETEL 1 maakt de granen-eau-de-vie (gestookte moutwijn) het grote verschil. “Om deze mooi zacht te maken is kennis en kunde nodig”, zegt Bob Nolet. “Mijn vader heeft het familierecept en de granen-eau-de-vie ontwikkeld die we nu nog altijd gebruiken. We laten ze een jaar lang lageren op eikenhouten fusten. Vervolgens distilleren we dat weer in de ketel samen met onze geheime ingrediënten, waardoor de kleur verdwijnt en de gebalanceerde smaak ontstaat.” Tijdrovend? “Ja, maar het voegt dimensie toe aan de smaak. Het maakt een goede jenever complexer en ronder dan veel andere gedistilleerde producten. We hebben geleerd: als we iets maken, moet het uniek zijn”, zegt Nolet. “Het heeft geen enkele zin om iets te introduceren waarvan er dertien in een dozijn gaan. Dat was ook het idee achter KETEL 1 Matuur: onze gerijpte jenever. Niet de zoveelste oude jenever, geen zware whisky. Maar eigenlijk precies tussen gin en whisky in.”

Inmiddels geven Bob Nolet in Nederland en zijn broer Carel Nolet jr. in de Verenigde Staten leiding aan het familiebedrijf, waar naast KETEL 1 Jenever ook Ketel One Vodka, Ketel One Botanicals en NOLET’S Silver Gin worden gemaakt. Ook zij verenigen ambacht, tradities en vernieuwing, op hun eigen manier. Op die manier hopen ze de rijke traditie van en liefde voor jenever over te dragen op nieuwe generaties. “Met de frisse mix KETEL 1 Hard Lemonade, de gerijpte jenever KETEL 1 Matuur en onze vorig jaar ingezette merkstrategie ‘1 For All’ vergroten we onze relevantie onder een jongere groep en laten we zien dat jenever elke generatie kan aanspreken.”

KETEL 1

Hoe komt het dat er onder die generatie weinig fervente jeneverdrinkers zijn?

“Waar slijterijen vroeger vooral jenever verkochten, is er in de loop der jaren bijna teveel keuze bijgekomen voor de consument, waardoor de markt meer divers en dus uitdagender is geworden. De huidige gebruikersgroep vergrijst en de markt is er de afgelopen jaren nog niet in geslaagd om twintigers en dertigers weer voor jenever te interesseren. Veel mensen associëren jenever alleen met een kopstootje. Maar KETEL 1 is een veelzijdig en fantastisch product, met een heel mooie en rijke historie. En daar zijn jongere generaties juist erg in geïnteresseerd, blijkt uit onderzoek.”

‘Jonge mensen staan ervoor open om jenever te proberen’

Merken jullie die toegenomen interesse bij jongeren ook?

“Zeker. De belangstelling voor echte en lokale producten, zoals jenever, neemt toe. En hoewel jonge mensen misschien nog niet bekend zijn met jenever, staan ze er wel voor open om het te proberen. De veertigers en vijftigers hopen we met KETEL 1 te laten kennismaken met proeverijen in slijterijen. De jongere generatie - twintigers en dertigers - bereiken we vooral in de horeca. Jenever is van oudsher een perfecte basis voor cocktails en ook daar gaat de aandacht van jongeren naar uit. Ze hebben behoefte aan inspiratie en proeven en proberen mixdranken vooral in de horeca. Iedere toonaangevende cocktailbar in de wereld heeft inmiddels weer een fles jenever op de backbar staan. De KETEL 1 Hard Lemonade, die wij als mix geïntroduceerd hebben, spreekt hen daarom ook zeker aan.”

KETEL 1

Wat onderscheidt KETEL 1 Hard Lemonade van andere mixdranken?

“KETEL 1 Hard Lemonade is een frisse, toegankelijke mixdrank van KETEL 1 Jenever, citroensiroop en bruisend water. Met een glansrol voor de pitcher waarin het geserveerd wordt, die is ideaal om te delen met vrienden. Het sluit aan bij wat jongeren willen: meer beleving, meer proeven en uitproberen. Daarom ondersteunen we horecazaken waar KETEL 1 Hard Lemonade op de kaart staat ook met uitgebreid POS-materiaal en leveren we de pitchers. Dat gaat goed. Overal waar het op de kaart komt, inmiddels op meer dan tweehonderd locaties in het land, zien we dat jonge mensen enthousiast zijn. Laatst op een festival was de KETEL 1 Hard Lemonade zelfs uren voor sluitingstijd al uitverkocht.”

‘Komend jaar organiseren we weer de horeca-wedstrijd KETEL 1 Shake Off’

Hoe kan de horeca creatief inhaken op de nieuwe richting van de KETEL 1?

“Door mee te doen aan de KETEL 1 Shake Off. Om de horeca te inspireren en in het zonnetje te zetten organiseerden we die wedstrijd begin dit jaar voor het eerst. We daagden horecateams uit een eigen variant van de klassieke Hard Lemonade te bedenken. Ruim honderd horecazaken uit heel Nederland deden enthousiast mee en stuurden ons de meest creatieve Hard Lemonades en filmpjes. Dat was overweldigend. We zagen niet alleen gedreven finalisten maar ook hele originele recepten (zie kader). Komend jaar organiseren we een nieuwe KETEL 1 Shake Off en ik raad iedereen aan om mee te doen: het is laagdrempelig en je kunt het als team doen. In januari volgt de aankondiging daarvoor in Entree.”

KETEL 1

Dertig Hard Lemonade recepten cadeau

De wedstrijd KETEL 1 Shake Off leverde dit jaar prachtige uitgebalanceerde recepten op. Bob Nolet: “Soms complex door een breed palet aan onverwachte ingrediënten, soms vernuftig door de eenvoud. En dan heb ik het nog niet over de inspirerende filmpjes van de teams. Let wel: allemaal gemaakt in deze lastige coronatijd voor de horeca.” De top 30 Hard Lemonade-recepten is gebundeld in een mooi boekje. “Dat wilden we de Entree-lezers niet onthouden.” Je vindt het daarom als cadeau bij deze Entree-editie.

Bekijk hier de dertig Hard Lemonade recepten!

Artikel delen