Bier krijgt veel aandacht op BBB Maastricht
De horecabeurs BBB, eerder deze maand in Maastricht, kende een mooi aanbod brouwerijen. Met name ook heel veel Belgische. Maar ook Nederlandse brouwers van boven de rivieren vonden hun weg naar Maastricht.
Zo dicht bij de Belgische grens, is het niet vreemd veel Belgische brouwers aan te treffen op een Nederlandse horecavakbeurs.
Een ervan was brouwerij het Nest, een brouwerij die ook voor derden brouwt, bijvoorbeeld Nederlandse huurbrouwers. De noviteit die de brouwerij op BBB liet zien, was meer op consumenten gericht dan op de horeca, hoewel ook horecaondernemers plezier kunnen beleven aan de interactieve bierbeleving Barrelquest. De doos bevat bieren en QR-codes. Die codes leiden naar filmpjes waarin brouwer en eigenaar Bart Cuypers het verhaal achter de bieren vertelt. Verhalen die ook voor horecamedewerkers belangrijk zijn.
Stadsbrouwerij Maastricht
Stadsbrouwerij Maastricht heeft al een tijdje een nieuwe directie. De brouwerij, gevestigd in een deel van de roemruchte, voormalige stadsbrouwerij De Ridder, is succesvol met de moderne versie van de Ridder Maltezer, destijds het paradepaardje van brouwerij De Ridder. De versie van Stadsbrouwerij Maastricht heet simpelweg ‘De Maltezer’ en is een groot succes. Ook de andere bieren, een blond, hoppy blond, ipa en tripel, doen het goed. De nieuwste telg is Maastrichts Wit en iedere bierkenner zal dan terugdenken aan een anders succesvol bier van de Ridder, de Wieckse Witte. Hoe dan ook, Maastricht heeft nu ook een eigen witbier.
Naast de vaste bieren in het portfolio, brouwt Stadsbrouwerij Maastricht iedere twee weken een special, in kleine batches, van zo’n 20-30 fusten. Die zijn bestemd voor het eigen proeflokaal en voor de gespecialiseerde bierhoreca. Accountmanager Marco Meertens: ‘Wij maken de smaak van Maastricht. Je mag niet in Maastricht zijn geweest in horeca of speciaalzaak, zonder onze bieren te hebben gezien of geproefd. Maltezer blijft een van onze hardlopers. Over het algemeen maken we op fles klassieke stijlen en op fust ook specials, zoals bijvoorbeeld de barley wine Bittersweet Symphony. De nieuwste special is een white ipa. Als deze specials het heel goed doen, kunnen ze ook op fles komen.’
De brouwerij, die wordt geleid door directeur Bastiaan Bronkhorst, timmert flink aan de weg in Maastricht en wijde omgeving en lonkt nadrukkelijk naar de rest van Limburg, evenals Zuidoost Brabant.
Tekst loopt door onder foto
Marco Meertens (l.) en Bastiaan Bronkhorst van Stadsbrouwerij Maastricht.
Two Chefs Brewing
Sales Lead manager Silas Mars van Two Chefs Brewing vertelde dat de brouwerij volgend jaar met een sour komt. Maar veel aandacht ging op BBB uit naar een recente, zeer succesvolle introductie, de 0,2 Falcon, de alcoholarme versie van het succesbier Funky Falcon. “Al meer dan 200 horecaklanten schenken de 0,2 Falcon en ook in de retail gaat het erg hard’, zegt Mars.
TwoChefs heeft een eigen brouwerij in Amsterdam Sloterdijk, waar 10.000 hectoliter wordt gebrouwen. In de Amsterdamse Hugo de Grootlaan heeft de brouwerij een eigen proeflokaal, waar onlangs een nieuwe chef-kok aan de slag is gegaan. Belangrijk voor de brouwerij, die traditioneel veel oog heeft voor hoogwaardige gerechten in het proeflokaal. Over de huidige marktsituatie merkt Mars op dat de schaalgrootte van de brouwerij een voordeel is. Met een stevig verkoopteam timmert de brouwerij aan de weg.
StiBON
StiBON was op BBB aanwezig met een aantal masterclasses, die werden gegeven in een StiBOn-bus, een bus die ooit dienst deed als winkelwagen. Het StiBON-team verzorgde ook een bierquiz. Met een blindproeverij een workshop ‘Bier aan Tafel’ en ‘Proeven als een pro’, was deze bus een interessante optie voor de bezoekende horecaprofessionals.
Henri Reuchlin ontvangt bezoeker sin de bus van StiBON.
La Trappe
La Trappe was op de BBB aanwezig met het bekende aanbod trappistenbieren, maar vestigde ook de aandacht op de vernieuwde geschenkverpakkingen. Die zullen in de retail ongetwijfeld voor goede verkoopcijfers zorgen. Er is heel veel aandacht besteed aan verpakkingsmateriaal en drukkwaliteit. Voor de horecaprofs die BBB bezochten waren enkele La Trappe bieren van het vat te proeven. De brouwerij is zeer succesvol met de Nillis 0.0, die alleen op fles leverbaar is.
Tekst loopt door onder foto
Horeca accountmanagers Willem Spannenberg en Niels Scheffelaar
Beer & Food Battle
Een hoogtepunt op BBB was de eerste Bronckhorster Euro-Toques Beer & Food Battle. Vijf bij Euro-Toques aangesloten restaurant streden om de winst. Il Gattopardo uit Rotterdam werd winnaar. Deze battle, in combinatie met het grote aantal aanwezige brouwers in Maastricht, maakt van BBB een beurs waar horecaondernemers met een hart voor bier goed aan hun trekken komen.
Regelgeving
Op het gebied van duurzaamheid, viel de stand van WeCup op. Hoewel dit initiatief niet zozeer op de biermarkt is gericht, is het met de nieuwe regelgeving voor single use plastics in gedachten een service die het ‘on the go’ deel van de horeca kan ontzorgen. Voor veel ondernemers worden de regels voor on the go verpakkingen te ingewikkeld en WeCup speelt daar op in. Founder Jody Koenders: “Het is een statiegeldsysteem. Ondernemers kunnen de bekers weer innemen en reinigen. We hebben horecazaken als klant, maar ook sportverenigingen en grootzakelijke klanten. Met name die grote bedrijven kunne we ontzorgen met een fullservicepakket. We halen bekers op, reinigen en inspecteren ze en brengen ze met elektrisch vervoer weer terug. Veel cateringbedrijven, hotels en on the go formules maken inmiddels gebruik van de diensten van WeCup.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen