promotioneel
Biermeesters van Brouwerij De Molen over de zoektocht naar maximale smaakexplosies
Biermeesters van Brouwerij De Molen over de zoektocht naar maximale smaakexplosies
Voor de biermeesters van Brouwerij De Molen is brouwen een eeuwige zoektocht naar ultieme smaakcombinaties. Dat resulteert in steeds weer nieuwe bieren, met kenmerkende namen als Wine & Gum Barley Winegum en Bar & Framboos Kettle Sour. In 2019 werd de brouwerij onderdeel van Royal Swinkels Family Brewers.
Foto's: Pim Ras
In het Zuid-Hollandse ‘kaasdorp’ Bodegraven ligt Brouwerij De Molen. De naam verwijst naar de historische korenmolen uit 1697 verderop in de straat. Hier begon brouwer en kok Menno Olivier in 2004 een brouwerij annex proeflokaal. Oftewel een brewpub, zoals je die alleen nog maar in grote steden zag. Overdag werkte Olivier als brouwer en in de avond als kok. Tropenjaren, maar het sloeg aan. De vraag naar de karakteristieke bieren met tweeledige namen als Hel & Verdoemenis Imperial Stout en Bommen & Granaten Barley Wine groeide in een paar jaar tijd explosief. De naamgeving en de etiketten met de verschillende kleuren en het grote &-teken zijn belangrijke kenmerken van de brouwerij.
Onverenigbare smaken
De bieren worden nu gebrouwen in de professionele brouwerij verderop in de straat. Ze zijn te proeven in het Brouwcafé, waar gasten ook terechtkunnen voor culinaire creaties en een rondleiding. Enthousiast legt hoofdbrouwer Jan Willem den Hartog uit hoe de biermeesters van De Molen altijd op zoek zijn naar op het oog onverenigbare smaken. “We willen met onze black labels geen gangbare stijlen neerzetten. We zoeken graag de grenzen op. Gaan voor een maximale smaakexplosie.” Een goed voorbeeld is de Barrel Aged Hel & Verdoemenis, met z’n aroma’s van kokos, cacao, koffie, geroosterde mouten, eiken en vanille.
Innovaties
“Fruit & Kruid (white label) is onze meest recente innovatie”, zegt Jan Willem den Hartog. “Een blond bier met 6,2% alc., in fles en vat. Gemaakt met Sorachi Ace, een van oorsprong Japanse hopsoort. Hij is kruidig en fruitig, en smaakt een beetje naar lychees en hints van kruiden en hout. Niet te extreem, maar tóch net even anders.”
Fris en doordrinkbaar
Zes keer per jaar lanceert Brouwerij De Molen een barrel aged-bier en om de drie weken een special, de zogenoemde ‘black labels’, met zwart etiket, vertelt sales manager Christiaan Peijnenburg. “Deze barrel aged-bieren en black labels zijn eenmalige brouwsels, verkrijgbaar bij Bier&Co. Afgelopen april was dat Bitterkoekjes & Sinas.” Den Hartog: “Nu werken we aan Bar & Framboos, voor de maand mei. Het principe is geleest op Geuze. Een fris en doordrinkbaar bier met een licht zuurtje, ideaal voor op het terras.” Voor een breder publiek zitten er vast in het assortiment negen ‘white labels’, variërend van Vuur & Vlam IPA tot Fruit & Kruid Blond (zie kader). Daarnaast zijn er elk jaar twee seizoenbieren: Dag & Dauw Bergamot IPA (maart-september) en Guur & Kou Scottish Ale (september/ maart).
Samen succesvol
In 2019 nam Royal Swinkels Family Brewers (RSFB) Brouwerij De Molen over. Een logische combinatie, want net als de brouwerij staat RSFB voor authentiek, grensverleggend en kwaliteit. “Swinkels is eigenaar, maar we opereren volledig autonoom”, zegt Peijnenburg. “We worden volledig in onze waarde gelaten.” En de voordelen? “Zij helpen ons met verkoop, technologische zaken, kwaliteitscontrole en de distributie in binnen- en buitenland. Vooral dat laatste is handig, vanwege de contacten en routes waar we op kunnen meeliften. Ook kunnen we nu profiteren van inkoopvoordeel. Zo zijn we samen succesvol.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen