Horecaondernemers over gestegen bierprijzen: 'Absurd, maar we móeten mee'
Alsof horecaondernemers nog niet genoeg om hun oren hadden gekregen, steeg de bierprijs het afgelopen jaar tot een recordhoogte. In hoeverre berekenen ondernemers dit door aan gasten? En wordt 2023 het jaar van speciaalbier? Drie ondernemers vertellen: “Pils verdwijnt meer en meer naar de achtergrond.”
Tekst: Janneke Vermeulen
Foto's: o.a. Pim Ras
We móéten mee
“Compleet buitenproportioneel”, noemt horecaondernemer Laurens Meijer de prijsverhoging van 10,7% voor bier en cider die Heineken per januari doorvoerde voor de horeca. De brouwerij verhoogde in 2022 ook al tweemaal haar prijzen met 3,4% en 5,8%. Ook de grote merken van AB InBev werden gemiddeld bijna 15% duurder in 2022. Meijer, eigenaar van onder andere Moeke Breda en De Drie Gezusters in Groningen, heeft geen begrip voor de keuze van de brouwerijen: “We zijn gewend aan een jaarlijkse prijsverhoging van 5 tot 7%. Maar deze percentages zijn absurd. Je zou verwachten dat brouwerijen in deze zware omstandigheden de horeca zouden helpen in plaats van een trap na te geven.”
Kroegbaas en biersommelier Ton Vergeer sluit zich daarbij aan: “Onze brutowinst slinkt al jaren, maar die van de grote, beursgenoteerde brouwerijen zit nog altijd in de lift.” Vergeer runt in Gouda twee biercafés, waarvan één met de focus op speciaalbier. Hij zag in 2022 zijn pils per vat van 1.000 liter met 400 euro stijgen naar 3.960 euro. “Een zware dobber, temeer omdat ook de huurprijs en de energierekening enorm zijn gestegen. Bij de heropening in januari 2022 heb ik de prijzen van alle bieren al verhoogd. Zo betaalden gasten vanaf toen 3,20 euro voor een vaasje, 20 cent meer dan voorheen.” In het najaar gooide Vergeer noodgedwongen de prijzen nogmaals omhoog; een vaasje kost in zijn kroegen nu 3,40 euro. “Ik schaam me soms bijna als ik de rekening op tafel leg. Maar ik sta met mijn rug tegen de muur, we móéten mee.”
Bizarre prijzen
Ook Meijer ziet geen andere uitweg dan zijn bierprijzen binnenkort te verhogen. De ondernemer, die in totaal ruim dertig cafés door het hele land bezit, bepaalt per stad en zaak met welk bedrag de prijzen omhoog zullen gaan. “We kijken in ieder geval naar de minimale marge die nodig is om onze kosten te betalen – die verschillen natuurlijk per locatie. Maar de groeipercentages die de brouwerijen toepassen, willen wij niet een-op-een doorvoeren. Het zal dus wel dubbeltjeswerk worden.” Meijer schrikt soms van de bedragen die zijn collega’s voor een pilsje vragen: “3,50 euro vind ik al veel geld; vier euro is helemaal bizar. Maar in Amsterdam zijn dit soort prijzen steeds gebruikelijker.”
Net als Meijer wil Vergeer zijn gasten niet laten opdraaien voor de prijsverhogingen van de biermerken: “Er zit een psychologische grens aan de prijs voor een pilsje. Wat die is? Tja, anderhalf jaar geleden had ik drie euro gezegd, maar daar zit ik al ruim overheen. En ik verwacht dat het niet blijft bij de recente aankondiging van Heineken. De teneur bij andere brouwerijen is dat als de één fors verhoogt, zij niet kunnen achterblijven.”
Voor de happy few
Een van de belangrijkste graadmeters bij de prijsbepaling is de prijs die collega’s hanteren. “Cafés in de buurt zijn ons referentiekader”, zegt Isabel van der Vleuten van boscafé ’t Hijgend Hert in Vijlen, Zuid-Limburg. Ook zij verhoogde in 2022 de bierprijs voor een glas (33 cl), van 3,60 naar 3,90 euro. “Ik hoop dat het hier voorlopig bij blijft. Ik wil graag onder de vier euro blijven in 2023. Maar ik vrees dat ik dat niet red als de brouwerijen wéér een forse prijsverhoging aankondigen.” Klandizie verliezen is onvermijdelijk met deze hoge bierprijzen, meent de Limburgse ondernemer: “In de supermarkt wordt het bier nauwelijks duurder. Grote kans dat meer mensen ervoor gaan kiezen om thuis een pilsje te drinken. Als we niet oppassen, wordt het café iets voor de happy few.”
Horecaondernemer Herman Hell (bekend van onder andere Het Zalmhuis en NRC in Rotterdam) deelt deze angst. Hij riep onlangs in zijn column in Entree Heineken op om het bier betaalbaar te houden. Om de horeca gezond en toegankelijk te houden voor iedereen, zouden de brouwers – met Heineken als marktleider voorop – de prijs van een liter bier structureel minder moeten verhogen dan de kerninflatie, vindt hij.
Meer speciaalbier
Ook Vergeer vreest dat gasten vaker zullen overslaan als bier in het café nóg duurder wordt: “Gasten hebben thuis ook te maken met hogere kosten. Ze kunnen hun geld maar één keer uitgeven.” Meijer verwacht dat de focus in cafés minder op bier en meer op food en andere dranken komt te liggen: “Onderzoeken wijzen uit dat de echte cafés uit het straatbeeld verdwijnen. De hoge bierprijzen zullen die ontwikkeling versterken. Wij zien al een paar jaar dat er steeds minder pils wordt verkocht, maar juist meer speciaalbier en cocktails. Om tegemoet te komen aan die trend, hebben we voor Moeke een eigen blond bier en een IPA ontwikkeld. De keuken wordt ook steeds belangrijker bij cafés. Pils verdwijnt dus meer en meer naar de achtergrond.”
Volgens Vergeer is de aandacht voor speciaalbier al een paar jaar gaande – het is één van de redenen dat hij in 2018 een speciaalbiercafé opende én een opleiding deed tot biersommelier. “De vraag naar zowel de toegankelijke speciaalbieren als de echt uitgesproken speciaalbieren groeit. De verhoogde pilsprijzen zullen die vraag verder aanwakkeren. De prijzen van speciaalbier stijgen momenteel minder hard dan van pils: een vat pils kost bruto inmiddels meer dan sommige vaten speciaalbier. Dus als een gast al 3,50 euro betaalt voor een pilsje en voor vijf euro een Leffe Blond of een Westmalle Tripel kan drinken, dan zal de keuze steeds vaker vallen op een speciaalbier.” Ook Van der Vleuten ziet gasten vaker zoeken naar een alternatief voor een pilsje: “Al is het vaak lastig kiezen: de keuze is groot en niet alles valt in de smaak. De vertrouwde speciaalbieren zijn vooralsnog favoriet.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen