Het aanbod van alcoholvrije bieren neemt de laatste jaren enorm toe. Toch is in veel gevallen het aanbod van alcoholvrije en alcoholarme bieren in de horeca nog teleurstellend. Hoog tijd om serieus werk te maken van een alcoholvrije bierkaart.
Tekst: Gerard Molenaar
Foto's: o.a. Pim Ras
Alcoholvrije bieren hebben zich ontwikkeld van zoete moutdrankjes tot echte bieren die voor veel mensen een serieus alternatief zijn, als ze om wat voor reden dan ook geen of minder alcohol willen drinken. Waar vroeger de BOB werd veroordeeld tot een avondje water of suikerrijke frisdranken, is er nu de keuze aan een breed palet van alcoholarme en 0.0 bieren. Uiteraard begon het met alcoholvrije varianten van pils, met Bavaria als grote voorloper, maar tegenwoordig zijn ook andere bieren in alcoholvrije variant verkrijgbaar of soms met een heel klein beetje alcohol. In ieder geval voldoende gereduceerd in alcohol om een avond rustig bier te drinken en toch achter het stuur te zitten.
Maar alcohol en verkeer is natuurlijk niet de enige reden om alcoholvrije bieren te bestellen. Er zijn mensen die om medische of religieuze redenen geen alcohol willen en anderen gewoon omdat ze alcohol niet in een gezonde levensstijl vinden passen. Mede ook dankzij de kleine brouwers is er een enorme innovatie gekomen. Alcoholvrije alternatieven voor bock, dubbel, IPA en blond zijn er in overvloed. Alcoholvrij bier bleek een groeisector, met als gevolg dat er inmiddels uit binnen- en buitenland een enorm aanbod is ontstaan aan smaakvolle bieren. Er is zelfs een boek over alcoholvrij en 0.0 bier verschenen en de webshop ondernulpuntvijf is gespecialiseerd in internationale alcoholvrije en alcoholarme bieren.
Toch is in veel gevallen het aanbod alcoholvrij in de horeca nog teleurstellend. Je treft vaak slechts één variant en met een beetje geluk twee, maar om nu te zeggen dat veel horecazaken al een alcoholvrije bierkaart hebben met veel uiteenlopende smaken, gaat te ver. Het is tijd dat er in de horeca echt serieus werk van wordt gemaakt en dat er met liefde en vakmanschap een mooie kaart wordt samengesteld. Het smaakpallet is tegenwoordig zodanig dat je het je gast niet kunt aandoen om er maar een of twee varianten van aan te bieden. Als gasten vijf euro over hebben voor een stout, dan hebben ze ook vijf euro over voor een alcoholvrije stout.
Het past in deze tijd en in de lifestyle van steeds meer mensen en bovendien sluit het ook nog aan op beleid dat vanuit de overheid wordt gevoerd. De Nederlandse brouwers hebben gezamenlijk een fantastisch aanbod alcoholvrije en alcoholarme bieren en het is aan de horeca om de gast te verwennen met een ruime keuze. Het is een groeisegment dus wat is de reden om te wachten?