BrewDog compenseert CO2 uitstoot tweemaal
De Schotse brouwerij BrewDog, bekend van Punk IPA en een radicale, onconventionele levenshouding, heeft een unieke mijlpaal bereikt op milieugebied. Sinds 22 augustus 2020 haalt de brouwerij tweemaal zoveel CO2 uit de lucht dan dat zij uitstoot. De brouwerij is daarmee klimaatpositief, volgens haar duurzaamheidsrapport ‘Make Earth Great Again’.
Make Earth Great Again
BrewDog werkt voor haar CO2 beleid samen met Mike Berners-Lee. Deze professor aan de Universiteit van Lancaster is tevens directeur/hoofdadviseur van Small World Consulting, gevestigd in het Lancaster Environment Center aan diezelfde universiteit. Samen met BrewDog stelde hij ‘Make Earth Great Again’ op, waarin BrewDog haar ambitie en plannen uiteen zet. Berners-Lee: “Met de resultaten en acties die in het duurzaamheidsrapport worden besproken toont BrewDog het leiderschap waaraan de wereld nu zo’n behoefte heeft.” Daarbij heeft BrewDog de oorlog verklaard aan afval en werkt zij er keihard aan om geheel emissievrij te zijn.
BrewDog compenseert CO2 uitstoot tweemaal zoveel
In 2018 stelde het IPCC, de Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering van de Verenigde Naties, dat de mondiale industrie nog maximaal 12 jaar had om de milieubelasting drastisch te verminderen opdat het klimaat niet onherstelbaar beschadigd raakt. Talloze bedrijven nemen deze waarschuwing niet serieus en stellen doelen voor 2050 of later. BrewDog geeft, met het realiseren van tweemaal meer CO2 uit de lucht halen dan dat het uitstoot in 2020, niet alleen het goede voorbeeld, het geeft ook aan dat als je ergens heilig in gelooft, het ook te realiseren is.
Voor een betere planeet - waarop beter bier gebrouwen wordt
Bij BrewDog gelooft men dat de wereld verbeterd kan worden met elk glas craft bier, zeker als dat gebrouwen wordt in een emissievrije brouwerij. James Watt, mede-oprichter van BrewDog: “Lang dachten wij dat we bij BrewDog er alles aan deden om de planeet te redden. Maar na een ontmoeting met David Attenborough, waarin hij vertelde over de gevaren van klimaatverandering, realiseerden wij ons dat we bij lange na niet genoeg deden. Sterker nog: dat wij veel te veel bijdroegen aan het existentiële gevaar dat onze planeet en haar bewoners bedreigt. De wetenschap is er duidelijk over: we slaapwandelen richting de afgrond, en tenzij er serieus werk wordt gemaakt van het reduceren van CO2 uitstoot, de gevolgen desastreus zullen zijn. Er wordt veel geluld, maar weinig gedaan.”
Klimaatpositief en CO2 negatief
BrewDog heeft drastisch ingegrepen in haar bedrijfsvoering. Watt: “We willen een positieve invloed op onze planeet hebben, waarbij we verder gaan dan klimaatneutraal zijn. Sterker, we zijn nu klimaatpositief doordat we CO2 negatief zijn. Iedere keer dat iemand een glas BrewDog bier koopt krijgt de wereld er minder CO2 voor terug.”
''Daarbij realiseren we ons dat alles altijd beter kan, en dat ook wij in dit proces fouten zullen maken. Maar van die fouten zullen we leren, en we zullen volledig transparant zijn in onze verdere beslissingen waarmee we een nieuwe standaard op het gebied van duurzaamheid willen zetten.”
Klimaatacties van BrewDog
Om hun klimaatdoelen te realiseren heeft BrewDog een gebied van ruim 800 hectare in de Schotse Hooglanden aangekocht. Hierop wordt een miljoen bomen geplant, en een ecosysteem gecreëerd. Bekijk de video van de BrewDog Forest to come.
Blikjes die niet perfect zijn bedrukt, of waarvan het uiterlijk inmiddels is veranderd, worden alsnog gebruikt en verkocht. Er wordt niets meer weggegooid. Verder zorgen ze voor het minimaliseren van het verbruik van fossiele brandstoffen, vangen ze in de processen alle overtollige CO2 op en is alle elektriciteit die wordt gebruikt om BrewDog bier mee te brouwen afkomstig van lokale windturbines. BrewDog compenseert CO2 op deze manier.
Bier & cO is importeur en partner van BrewDog voor de Nederlandse markt.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen