Brouwersnös in Groenlo: ambachtelijke brouwerij met unieke bierervaring

Brouwersnös in Groenlo
Tags: bier

Brouwersnös in Groenlo: ambachtelijke brouwerij met unieke bierervaring

In de parktuin van een villa die ooit toebehoorde aan de familie De Groen, de toenmalige eigenaren van Grolsch in Groenlo en later Enschede, staat nu een prachtige ambachtelijke brouwerij met de mooie naam Brouwersnös, het Achterhoekse woord voor brouwersnest. Groenlo is er trots op.  

De initiatiefnemers achter Brouwersnös zijn de neven Frans en Andries De Groen, inderdaad nazaten van de Grolsch-familie. Een andere betrokkene van het eerste uur is Jos Oostendorp, ooit verpakkingsmanager bij Grolsch en later ook (huur)brouwer geworden met zijn eigen merk Yellow Moon, dat inmiddels is geïntegreerd in Brouwersnös.

De klassieke villa is het proeflokaal geworden van de trots van Groenlo, en achter de villa staat een prachtig ontworpen brouwerij met als vrij uniek element de open vergistingskuipen. Na de sluiting van Grolsch in Groenlo was de bierproductie uit het historische vestingstadje verdwenen. De reacties op de nieuwe brouwerij waren bij de opening in 2018 dan ook zeer positief. De holding Bier uit Groenlo (BUG), waarbinnen brouwerij en proeflokaal vallen, telt inmiddels 21 aandeelhouders.

*De tekst gaat onder de foto verder.

Brouwersnös in Groenlo_Bier

Liever projectmatig

Jos Oostendorp vertrok in 2012 bij Grolsch om zijn eigen adviesbureau op het gebied van verpakkingen te beginnen. Via dat bureau kwam hij in contact met brouwerij Othmar in Ootmarsum en zo kwam het idee om zelf een biermerk op de markt te brengen en dat werd Yellow Moon. Toen hij in 2014 door de neven De Groen werd benaderd om te participeren in een nieuwe brouwerij in Groenlo, hoefde hij niet lang na te denken. Toen de brouwerij in 2018 uiteindelijk openging, was Oostendorp directeur, maar hij kwam er al snel achter dat hij vooral graag projectmatig werkt.

“Iets opzetten vind ik heel leuk, maar als het dan draait, wil ik graag weer met iets anders bezig zijn. Binnen de brouwerij vond ik bijvoorbeeld het Kopstootbier voor De Librije een mooi project.” Inmiddels is hij alleen nog aandeelhouder van Brouwersnös en ondersteunt hij directeur Rob Porskamp een dag per week. De rest van zijn tijd besteedt hij aan zijn adviesbureau Eastgreen.

Horeca vak apart

Dat brouwen en horeca twee verschillende zaken zijn, werd al snel duidelijk en daarom was vanaf het begin Rob Porskamp bij Brouwersnös betrokken. Eerst nog als exploitant van het proeflokaal, maar sinds 2020 is hij ook directeur van de brouwerij. Porskamp is een door de wol geverfde horecaondernemer die in Groenlo al jarenlang de horeca van een groot sportpark verzorgt.

Oostendorp: “Aanvankelijk was ons plan in het proeflokaal geen keuken te plaatsen en alleen worst en kaas te serveren bij de bieren. Maar toen Rob en zijn horeca-adviseur de ruimte zagen, werd al snel duidelijk dat dat een fout zou zijn. Als mensen niets kunnen eten, gaan ze weg, was de conclusie. Toen ik medio 2020 wat anders wilde gaan doen, was het een logische keuze om Rob als mijn opvolger te vragen om ook de brouwerij te gaan runnen.”

*De tekst gaat onder de foto's verder.

Brouwersnös in Groenlo_Brouwer Brouwersnös in Groenlo_Brouwer2


Jos Oostendorp (links) en Rob Porskamp (rechts)

Een horecazaak runnen én directeur zijn van een brouwerij, dat zijn toch wel heel verschillende zaken. Porskamp: "Toen ik het sportpark runde, hadden wij al enorm veel speciaalbieren op de kaart, ik denk wel zo'n 50. Bovendien verzorgden we bierproeverijen en was ik ook thuisbrouwer, dus ik had al de nodige bierkennis. Toen bekend werd dat er een brouwerij met proeflokaal in Groenlo kwam, heb ik aangeboden om de horeca te exploiteren. Na 2,5 jaar stopte Jos en werd mij gevraagd om de directie over te nemen. We hebben vanaf dag 1 alleen maar onze eigen bieren geserveerd. De gasten die naar pils vroegen hebben we uitgelegd dat we alleen maar bieren hebben uit onze eigen brouwerij.”

Brouwers als chef-koks

Het werk als directeur bevalt Porskamp wel, maar hij moest wennen. "Het is totaal anders dan een horecabedrijf runnen. Een brouwerij is veel complexer en je bent steeds met nieuwe producten bezig. Iets anders is dat er bijvoorbeeld dingen stuk kunnen gaan, want het is een productiebedrijf. Organisatorisch loopt het allemaal gesmeerd met 15 vaste medewerkers en 30 oproepkrachten. Onze medewerkers kunnen op beide locaties worden ingezet in de horeca. In de brouwerij hebben we vier medewerkers. Wat ik gaaf vind aan een brouwerij is dat je mooie bieren kunt verzinnen. Ik vergelijk brouwers graag met chef-koks. Ze zijn met smaken bezig. Bierbrouwen is echt een fantastisch ambacht.”

In de keuken van het proeflokaal komt bier bescheiden terug. “We serveren een biermayonaise, bierbostelbrood, bierkaas en we hebben gestoofde ui met bier, maar verder speelt bier vooral een rol als drank bij het eten."

*De tekst gaat onder de foto verder.

Brouwersnös in Groenlo_Brouwerij

Oogstrelende brouwerij

De core range van Brouwersnös bestaat uit acht bieren en elk jaar komen er vier Limited Editions onder de D'ran-serie. Hardlopers zijn het viergranenblond Wilemken, het Yellow Moon bier en de ongefilterde kölsch van Nathals, een huurbrouwer die inmiddels ook aandeelhouder in BUG is geworden en de bieren bij Brouwersnös brouwt.

20240703_152409

De brouwerij in de parkachtige villatuin is een architectonisch hoogstandje met veel licht. De apparatuur is van solide Duitse makelij. De bezoekers krijgen er een zeer informatieve rondleiding, onder meer met een interactief scherm. Oud-medewerkers van Grolsch verzorgen de rondleidingen. Vanuit het mooie brouwhuis is achter glas de vergistingsruimte te zien met de open gistkuipen. Aan alles is te zien dat er serieus is geïnvesteerd. De brouwerij heeft ook een uitgebreid barrel aged-programma.

Doorgroeien

Brouwersnös heeft wel last van de positie dichtbij de Duitse grens, want ‘aan de overkant’ is het bier veel goedkoper. Oostendorp: "Als je naar een tripel kijkt, zou een brouwerij met vergelijkbare capaciteit als de onze in Duitsland €9 accijns per hectoliter moeten betalen. In Nederland €70 per hectoliter. Het is in de grensstreek echt een probleem.”

Brouwersnös

Oud-medewerkers van Grolsch verzorgen de rondleidingen.

Het proeflokaal draait fantastisch en de bieren worden gewaardeerd, maar zoals overal staan de marges onder druk. “We hebben voldoende brouwcapaciteit, dus we willen wel meer gaan verkopen. Dit jaar doen we 2800 hectoliter, maar we kunnen tot 10.000. We moeten dus meer marketing- en verkoopinspanningen gaan doen. Porskamp: “We groeien wel, maar het gaat ons niet snel genoeg, terwijl het proeflokaal juist boven verwachting draait. De brouwerij alleen al trekt meer dan 10.000 bezoekers per jaar. Ons verhaal klopt. Voor de Achterhoek en Nederland is dit een unieke locatie. Zie het maar als een villapark met brouwerij in bierstad Groenlo.”

Brouwersnös in Groenlo_Librije Bier Brouwersnös in Groenlo_Biervaten
Artikel delen