Champagnetekort in de horeca: 'Vervelend nu de feestmaand aanbreekt'
We hadden het vorig jaar al voorspeld: naast de stikstofcrisis, de klimaatcrisis en de oorlog in Oekraïne is er nog een groot probleem in de wereld. Er is een enorm champagnetekort. En dat terwijl de vraag naar champagne in de horeca groter is dan voorheen, vertelt Schilo van Coevorden van restaurant Taiko in Amsterdam.
Tekst: Vincent van Dijk
Onlangs liet de topman van LVMH, Louis Vuitton Moët Hennessy, weten dat de bodem van hun champagne-voorraad in zicht komt. Zij spreken intern al van de Roaring Twenties, net als de periode na de Eerste Wereldoorlog, waarin flink werd gefeest en gedronken. Met name de exclusievere champagnes zijn met moeite te krijgen, liet Schaus weten. Ook in Nederland is er nog nooit zoveel champagne gedronken en dat zorgt nu regelmatig voor lege champagne-schappen. Met name de champagnes van kleinere en exclusievere huizen zijn schaars.
Lastig te verkrijgen voor de horeca
Niet alleen voor de consument, maar ook voor de horeca is champagne lastig te verkrijgen. Vaak krijgen restaurants en bars nul op het rekest, als ze een bestelling willen doen van een exclusievere bubbel. Alleen als je een jarenlange relatie hebt opgebouwd met je leverancier, dan lukt het nog wel eens om iets bijzonders te bemachtigen. En dat is wel jammer, want de gast wil juist nu graag iets exclusiefs bestellen en heeft daar ook geld voor over. Voor een ‘gewoon’ glas prosecco of cava komt hij zijn bed niet meer uit.
Gevolg van de coronacrisis
De champagnetekorten zijn ontstaan door de coronacrisis. Opvallend is dat elke crisis altijd leidt tot stijging van de champagneverkoop. Tijdens corona zijn mensen thuis veel meer champagne gaan drinken en toen alle horeca openging, toen werd ook hier massaal champagne besteld. Mensen willen het leven vieren. Bovendien zien we, vooral onder jongeren, een groeiende belangstelling voor luxemerken en luxeproducten.
Stijgende vraag naar champagne
Bij het Conservatorium hotel van Amsterdam merken ze dat er meer vraag is naar champagne. Restaurant Taiko speelt daarop in. Daar kun je rond de feestdagen terecht voor een glas Dom Pérignon Vintage 2012, die wordt geserveerd met een bijzonder gerechtje dat is gecreëerd door chef en champagneliefhebber Schilo van Coevorden, die behalve in Amsterdam ook een restaurant in Dubai leidt.
Hij bevestigt dat er meer champagne wordt gedronken. “Ja, ik merk zeker dat er vaker champagne wordt gedronken. In Dubai wordt veel champagne gedronken voor het imago. Hier meer door de liefhebber. Champagne hoeft niet altijd en alleen maar voor een specifiek feestelijk moment te zijn. Je kunt zelf de memorabele momenten creëren. Het open maken van de fles, de geur, het geluid – allemaal magisch!” Naast de Vintage 2012 heeft het Conservatorium ook de hand weten te leggen op een aantal flessen Dom Pérignon Vintage 2004 Plénitude 2. Dit is een champagne die maar liefst 18 jaar in de kelder mogen rijpen.
Extra vervelend
De nijpende champagnetekorten zijn extra vervelend omdat nu de feestmaand aanbreekt. In de laatste maand van het jaar wordt namelijk altijd de meeste champagne gedronken. Het goede nieuws is dat de champagnevoorraden in het nieuwe jaar weer bijgevuld worden.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen