promotioneel
Van de dorpsbistro tot grote ketens als De Beren en Holland Casino; allerhande Nederlandse horecazaken hebben wijnen van Cordier NL op de kaart staan. Het is één van de grootste wijnbedrijven in ons land (voorheen Oud Reuchlin & Boelen). Meer dan ooit is het bedrijf bezig met de toekomst. Countrymanager Chantal Bosch deelt de ins & outs.
Chantal Bosch, countrymanager bij Cordier NL: “Al van oudsher zijn we erg gericht op de horeca. We hebben een heel actief en groot salesteam dat nauwe banden onderhoudt met onze horecaklanten. We weten daardoor precies wat er speelt bij ondernemers." Ze vervolgt: "Zo kunnen we goed inspelen op de trends, service op maat bieden en adviseren over hoe ondernemers de meeste marge kunnen genereren. We ondersteunen hen ook met online en offline tools om de kennis over wijn bij hen en medewerkers te vergroten."
Het bedrijf maakte de afgelopen jaren een paar grote ontwikkelingen door. Na een fusie met een grote Franse wijnproducent kreeg Cordier NL (van oorsprong wijnimporteur en - distributeur) met 3.600 aangesloten wijnboeren, negen coöperatieve wijnhuizen, een distributienetwerk in elf landen én eigen bottellocaties, het gehele wijnproces in handen. "Hierdoor komen we dichterbij 'wijn' te staan en zijn hierdoor ook in staat om zelf wijnen te produceren en te ontwikkelen, met respect voor mens en natuur. Voor grote afnemers kunnen we heel gericht inspelen op de wensen, bijvoorbeeld wat betreft druif, blend en de uitstraling van de fles."
Nog zo’n verschil met vroeger is dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij Cordier NL. Bosch: “Denk aan de wijnbouw; 30% van onze winst wordt geïnvesteerd in biologische en duurzame wijnbouw. Ook de verpakkingen worden verduurzaamd: naast glas bieden we ook wijn in PET flessen, tetrapakken en bag-in-box aan om de CO2-uitstoot te verlagen.”
Het portfolio van Cordier NL vertegenwoordigt, naast de wijnen uit eigen groep (onder andere de merken Café de Paris, Mythique en Whispering Mountain), ook geïmporteerde wijnen van gerespecteerde wijnhuizen uit alle windstreken. Bosch: “We verzorgen dus de hele wijnkaart.”
Bosch ziet, naast duurzaamheid, nog een aantal duidelijke trends: “De vraag naar luxere wijnen en laag-alcoholische wijnen stijgt. ‘Minder, maar beter’ is het motto. Ons advies: kies in de breedte voor meer wijnen op glas om de marge per glas én je absolute marge te vergroten. Daarnaast zien we dat ondernemers graag hun derving willen reduceren. Voor advies daarover kunnen ze uiteraard terecht bij ons salesteam.”