Bij de Rotterdamse cocktailbar The Rumah draait alles om kwalitatief goede (rum)cocktails én gastvrijheid, zeggen eigenaren Daryl Lieuw-On en Edward Nijhoff. De laagdrempelige en knusse cocktailbar is voorbereid op de zomer. Wat is de cocktailtrend? “Rum natuurlijk! Rum is here to stay!” Met de mixers van Royal Bliss zet The Rumah daar de meest creatieve cocktails op de kaart.
The Rumah is een Rotterdamse cocktailkroeg met de focus op rum, simpelweg omdat rum de mooiste spirit ooit is, zeggen eigenaren Daryl Lieuw-On en Edward Nijhoff. “Prove us wrong!” Ze zijn gevestigd in een oud pand op de Oude Binnenweg in Rotterdam, waar voorheen een oude kroeg in zat. “We waren altijd al zo verliefd op het idee van een buurtkroeg dat we dat hebben meegenomen in ons concept van de bar. Laagdrempelig, gezellig en knus. Met de kwaliteit van een goede cocktailbar.”
De Rotterdamse cocktailbar heeft net een nieuwe kaart met meer zomerse, frisse cocktails. Door betere voorbereiding op hun nieuwe, tweede locatie, ‘The Rumah Garage’, kunnen ze nu alle drankjes sneller en efficiënter serveren. Handig, met het oog op het drukke zomerseizoen. “Ook werken we in de zomer met meerdere specials, zoals onze Pina Colada slushy. Dit duurt twee seconden om te serveren.”
Net zoals bij een restaurant het keukenteam zich voorbereidt met de mise-en-place zal een bar dit ook moeten doen, zegt Nijhoff. “Voorbereiding is alles en een bar heeft ook meer tijd nodig dan een uurtje eerder openen. “Pre-batching van de dranken, likeuren en siropen zal je superveel tijd besparen bij het maken van een cocktail. Maak hier gebruik van. Service en hospitality moet altijd op nummer één staan.”
Royal Bliss is het veelzijdige mixer merk uit het assortiment van Coca-Cola Nederland. Sinds dit voorjaar zijn de smaken en uitstraling van de vijf mixers vernieuwd, klaar voor het zomerseizoen. De mixers van Royal Bliss zijn complex maar genuanceerd van smaak en spelen met je zintuigen. Door de recente toevoeging van botanicals is de smaak van Royal Bliss nog rijker geworden. Perfect om puur te drinken én uitstekend te gebruiken in de mix, kortom: unieke smaaksensaties voor elk moment.
Het Royal Bliss assortiment bestaat uit vijf verschillende smaken:
Deze zomer verwachten ze dat de alcoholvrije cocktailtrend doorzet en dat de cocktails mét alcohol om rum draaien. En niet alleen omdat The Rumah in rumcocktails is gespecialiseerd, lacht Lieuw-On. “Rum is here to stay! Rum is zo divers en veelzijdig. Elk land of eiland heeft zijn eigen suikerriet tot distillatieproces waarbij zij unieke smaken produceren die nergens anders te vinden zijn. Hierdoor kan je met allerlei soorten mixers de beste cocktails produceren.” ’Als voorbeeld noemt hij een Rhum Collins, een cocktail met Rhum Agricole, limoen, suiker, Royal Bliss signature tonic en partje limoen. "Het is fris maar ook sterk en supersmaakvol. Dit drink je overal op elk moment!"
The Rumah werkt voor de cocktails met de mixers van Royal Bliss. Deze smaken zijn uniek, zegt Lieuw-On. “Zeker nadat de smaken sinds dit voorjaar zijn herzien met meer botanicals. Ze complimenteren de ingrediënten in onze cocktails waardoor de smaken nog krachtiger worden. De Tonic Water past bijvoorbeeld perfect bij een Bobby’s gin. De Signature Tonic, met yuzu en kardemom, past dan weer bij een Rhum Agricole omdat het een mooi en frisse toon geeft aan de grassige smaak van de Rum. Zelf zijn we een grote fan van de Aromatic Berry. Deze heeft een mooi fruitige toon wat mooi past bij een vermouth.”
Naast de kwaliteit van de mixers draait het voor de eigenaren van The Rumah ook om het contact met de leveranciers. Het moet klikken, anders werkt het niet op lange termijn, zeggen ze. “We houden van een goede band en samenwerking met de mensen achter de brands. En dat is met Royal Bliss Brand Ambassador Kiki van der Zee zeker het geval. Daardoor zijn we ervan overtuigd dat Royal Bliss de juiste keuze is.”
Naast de cocktails staat bij The Rumah de gastvrijheid centraal, zegt Nijhoff. “Natuurlijk zorgen we ervoor dat onze cocktails altijd op hoog niveau zijn, maar gastvrijheid is het ‘product’ waar het echt om draait en wat de gasten laat terugkomen. We merken dat de gemiddelde besteding van gasten dit jaar lager is geworden. In plaats van drie cocktails, drinken ze er nu een of twee. Dat snappen we heel goed, we hebben zelf ook last van de inflatie. We proberen dan ook nooit – dat deden we ook al niet voor de inflatie overigens – het uiterste uit gasten te halen. We bieden juist een topservice, zodat ze volgende keer weer terugkomen.”
Edward Nijhoff: “Doe je ogen dicht en denk aan een mooie zomerse dag in Noord-Frankrijk. Een mooi groen boerendorp waar ze hun eigen appels, vlierbloesem en frambozen oogsten. En dat allemaal in een drankje. Fruitig en licht zoet.”
Daryl Lieuw-On: “Een frisse cocktail die je naar het Franse eiland Martinique brengt, waar je bij een bar aan het strand het drankje bestelt. Met een lichte hint van zuur en een zoetje.”