Column: 'Hoe Limburgs is Brand nog?'

Entree Header - Column Gerard Molenaar over Brand Brouwerij
Tags: bier

Column: 'Hoe Limburgs is Brand nog?'

Gerard schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks de bierrubriek. Hij volgde de StiBONopleiding tot biersommelier en is betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar. Deze keer schrijft hij over de sluiting van de Brand Brouwerij.

Het kwam voor velen toch als een donderslag bij heldere hemel, de aangekondigde sluiting van de Brand Bierbrouwerij in Wijlre. Een brouwerij met een prachtige historie en met destijds een pilsener van goede naam. Buiten Limburg gezien als ietwat chic, vaak het pils in betere restaurants. In 1989 kwam er een einde aan het bestaan als familiebrouwerij, omdat de familie Brand de brouwerij aan Heineken verkocht.

Heineken koesterde het merk en alles leek bij hetzelfde te blijven. Nou ja hetzelfde. Er was destijds discussie over een receptuuraanpassing van het iconische Brand UP. De speciaalbieren verdwenen een tijdje uit fles, maar kwamen ook weer terug, om vervolgens weer te verdwijnen. Anderzijds was Brand de laatste jaren juist toonaangevend met de thuisbrouwwedstrijd. Hoe dan ook een sterk merk met een goede naam.

Verdwenen bieren

Bij veel mensen die al wat langer meelopen in de bierwereld zal dit nieuws toch oude wonden openrijten. Er was namelijk een tijd dat brouwerijen na overnames verdwenen en dus ook hun bieren. Er sneuvelden niet alleen gerenommeerde merken, maar ook speciaalbieren, zoals de Ridder Maltezer. In een markt die voor 99% uit pils bestond, waren dat juist bijzondere pareltjes. In die tijd vormde zich bij sommige mensen een aversie tegen ‘big beer’.

"Dit nieuws zal oude wonden openrijten"

Het grote verschil is dat bij een sluiting van een brouwerij nu, het aanbod niet verschraalt. In Nederland zijn we in de gelukkige omstandigheid dat we bijna duizend brouwerijen en brouwerijhuurders hebben, die een enorme variëteit aan bieren op de markt brengen. Maar toch.

Authenciteit van het verhaal verandert

Weer verdwijnt een stukje Nederlandse brouwgeschiedenis en in Wijlre zal de klap hard aankomen. Brand pils blijft, maar de authenticiteit van het verhaal verandert wel nu het niet meer in Limburg wordt gebrouwen. Een lichtpuntje is natuurlijk dat er in Wijlre een microbrouwerij komt die de Limburgse speciaalbieren van Brand gaat brouwen en ongetwijfeld ook als toeristische attractie een rol zal spelen. Welkom terug (op fles), UP en Imperator! Als ze landelijk verkrijgbaar zullen zijn, is er zelfs sprake van winst ten opzichte van nu. Maar het blijft een attractiebrouwerij, die ruim 150 jaar brouwgeschiedenis in het dorp niet kan vervangen.

Efficiency

Vanuit het moederbedrijf gezien is de stap misschien wel logisch. Het draait bij beursgenoteerde bedrijven om aandeelhouderswaarde en dus om efficiency. En aangezien iedere bierstijl overal gemaakt kan worden, is het bedrijfskundig misschien de beste oplossing. Brand: te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Maar bier is ook emotie, meer dan menigeen denkt en dat wordt vaak vergeten. Een merk is meer dan een mooi verhaal. Hoe sterk is dat verhaal nog als je het merk ontwortelt?

Andere overgenomen bedrijven

De vraag is nu of deze aangekondigde sluiting een blauwdruk is voor andere overgenomen brouwerijen. Anders gezegd: is dit het voorland van de Texelse Bierbrouwerij? Speciaalbier kleinschalig op Texel gebrouwen en de hardlopers elders? In Wijlre is de speciaalbierbrouwerij voor sommigen vast niet meer dan een doekje voor het bloeden.

Herkomst belangrijk?

Maakt het de gast in de horeca iets uit dat het pils niet meer in Limburg wordt gebrouwen? Ik hoop dat het ze wel wat doet. Mensen willen steeds vaker regionale producten. Ze vinden herkomst belangrijk. Het is een belangrijk onderdeel van het merkverhaal. Het ‘pilsje’ zal er niet minder om smaken, maar het verhaal is minder mooi.

prjopengerard3_2ec224fae5bd83209616dfb5622742c5_1000

Gerard Molenaar

Gerard is biersommelier, schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks deze rubriek. Hij is ook betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar.

Artikel delen