De Bierbalie bedient horeca nu vanuit Haarlem
Zytholoog Thomas Wijns verhuist met zijn bedrijf De Bierbalie van Amsterdam naar Haarlem. Het biedt hem meer ruimte en meer mogelijkheden om de bierkennis in Nederland te vergroten. Hij biedt nog meer dienstverlening voor de horeca.
De Bierbalie naar creatieve hub in Haarlem
Ook voor Thomas Wijns, vorig jaar een van de genomineerden voor de titel ‘Entree Bierspecialist in de horeca’ is 2020 een bijzonder jaar. De horecasluiting legde een deel van zijn werk stil, doordat zijn proeverijen en trainingen in groepsverband niet mogelijk waren en zijn activiteiten op festivals ook wegvielen. Het gaf hem de tijd om na te denken over zijn portfolio.
“Ik vroeg me af welke diensten ik zou kunnen leveren die niet alleen op evenementen en groepen zijn gebaseerd. Daarnaast gaf het mij de tijd om na te denken over een verhuizing. Mijn locatie is Amsterdam was prachtig, maar beperkt in ruimte. Via via kwam ik in contact met mensen van een creatieve hub op het bedrijventerrein Waarderpolder in Haarlem.’
Kwaliteitsprogramma
Wijns had dus twee uitdagingen: nieuwe diensten ontwikkelen en een verhuizing voorbereiden. Het uitgangspunt van Wijns is dat bier over de hele linie in de beste kwaliteit en zo vers mogelijk aan de lippen van de horecagast komt.
“Barmedewerkers weten soms weinig van de tapinstallatie waarmee ze werken. Ik spoel nu ook leidingen in horecazaken en geef een kwaliteitsprogramma. Iedere keer als ik ga spoelen, mag het personeel met me meelopen en dan behandel ik een kwaliteitsaspect. Dat kan bijvoorbeeld over koolzuur gaan en dan geeft ik tips & tricks. Een ander aspect is de opslag van bier. Wat doe je als er een levering binnenkomt?”
Exit van kennis
Wijns ervaart dat er door de horecasluiting veel bierkennis is verdwenen. “Je leert het meeste van er iedere dag mee bezig te zijn. De teams die zijn opgebouwd, zijn uiteengevallen. Contracten zijn niet verlengd, mensen zijn ontslagen.
Dat betekent dat in veel bedrijven ervaren collega’s, bij wie jongeren terecht konden voor advies, zijn verdwenen. Een exit van personeel is exit van kennis. Het lastige is natuurlijk dat kennis niet een op een in euro’s resulteert, maar op termijn is het een essentiële investering.”
Nieuwe samenwerkingsverbanden
Met de Bierbalie staat Wijns voor biereducatie en workshops. In Amsterdam lag de grens bij groepen van 12 personen. In Haarlem is er veel meer mogelijk en is er ook ruimte voor evenementen, tot circa 250 personen.
“Er is al een bar aanwezig, omdat de Bierbalie in Haarlem is gevestigd in een evenementenlocatie. Ik werk er samen met een 3D printbedrijf 3D Makers Zone, dat is gevestigd in een afgesloten gebied met creatieve bedrijven, MAAK Haarlem. Zo kan ik ook nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan. Bij 3DMZ is al een bar, die nu een kwaliteitsimpuls krijgt. En op het terrein van MAAK zou je zelfs een festival kunnen organiseren. Het is ook leuk dat mijn nieuwe locatie vlakbij die van Jopen en Uiltje Brewing is.”
Verspreiden van kennis blijft uitgangspunt
Wijns blijft ook actief voor Warsteiner en ontwikkelde voor de Duitse brouwer een nieuwe spoelborstel. De Bierbalie is alleen te bezoeken op afspraak voor events en training. Het uitgangspunt voor Wijns blijft het verspreiden van kennis, zodat de horecamedewerkers hun gasten een mooi glas bier kunnen voorzetten.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen