‘De consument heeft in 2023 veel behoefte aan koffiebars’

koffiebar
Tags: koffie

‘De consument heeft in 2023 veel behoefte aan koffiebars’

Het aantal koffiebars in Nederland blijft groeien. Met 31 koffiebars per 100.000 inwoners is Amsterdam de koploper van het land. Maar ook in de rest van Nederland openen er steeds meer. We spreken met koffie-expert Jeroen Veldkamp en Jos Klerx, horeca-specialist van de Rabobank.

Tekst: Janneke Vermeulen
Openingsfoto: Pim Ras 

Goede marges 

“Een koffiebar is een laagdrempelige manier om te starten met een horecaonderneming”, stelt Jos Klerx van de Rabobank. “De investeringen zijn beperkt en doorgaans zijn er weinig personeel en vierkante meters voor nodig. Daarbij is de marge op koffie goed. De percentages verschillen natuurlijk, maar op een kop koffie valt meestal meer te verdienen dan op een biertje. Kijk je naar de vraag, dan spelen koffiebars in op de behoefte aan meer gemak en beleving - denk aan koffie on-the-go en toegankelijke ontmoetingsplekken met kwalitatief goede koffie.”  

Jos Klerx van de Rabobank
Jos Klerx van de Rabobank

Duidelijke concepten scoren 

Jeroen Veldkamp van Coffeelab in Breda, vult aan: “Er is veel behoefte aan koffiebars en hun functie. De sociale functie is mega belangrijk: mensen bij elkaar brengen. Ondernemers die in 2023 een koffiebar willen openen moeten de ‘why’ goed in beeld krijgen. Wat voeg jij toe aan het koffiebarlandschap? Duidelijke concepten die goed doordacht zijn, hebben een grotere kans van slagen dan koffiebars die ontstaan vanuit de passie van de ondernemer. Of de kleine idealisten het volhouden zonder duidelijk concept en businessmodel is de vraag.” Klerx beaamt: “Kijk verder dan alleen je eigen droom: is er voldoende vraag om jouw concept neer te zetten en is dat onderscheidend genoeg? We zien te vaak dat ondernemers aanbod-gedreven denken in plaats van zich goed te verdiepen in de doelgroep.”

Jeroen Veldkamp Coffee Lab_Fotograaf Pim Ras


Jeroen Veldkamp (links) en COFFEELAB in Nijmegen (rechts)

Vul aan met brood en koffiecocktails 

Richt je niet alleen op de productgroep koffie, adviseert Veldkamp: “Vanaf twee uur ‘s middags loopt de koffieconsumptie terug. Wil je gasten ook na die tijd vasthouden, breid dan je aanbod uit met bijvoorbeeld smoothies of misschien cocktails - met koffie zijn er natuurlijk heel toffe combi’s te maken. Goed brood is ook een mooie aanvulling, en onderzoek of je interessante samenwerkingen kunt aangaan met ondernemers uit de buurt. Voor sterke concepten, die op meerdere momenten op de dag relevant kunnen zijn, blijft ook in 2023 ruimte.” 

Flat white en cortado 

“De eindeloze mogelijkheden maken snel en efficiënt werken lastig. Hou daarom de opties beperkt als je opent: kies sowieso voor de Italiaanse klassiekers en vul die aan met de flat white en cortado. Maak verder een keuze in het aanbod van plantaardige melk; ga voor havermelk en misschien nog één optie. En zet, om de koffiebarrière in de middag te doorbreken, wat specialiteiten op je kaart”, eindigt hij.   

Koffiebar_Harvest Coffee Brewers_Fotograaf Abraham Quintana Public Space_Amsterdam_Koffiebar


Harvest Coffee Brewers in Rotterdam (links) Public Space in Amsterdam (rechts)
Fotograaf linker beeld: Abraham Quintana

Artikel delen