'De doorbraak van wijn in blik is een kwestie van tijd'

Wijn in blik
Tags: wijn drank

'De doorbraak van wijn in blik is een kwestie van tijd'

Elke drank zit in een blikje. Vinden we heel normaal. Maar bij wijn niet. Toch gaat wijn in blik een keer doorbreken, en dat moment lijkt dichterbij dan ooit. Simpelweg omdat we het omslagpunt naderen dat duurzaamheid zwaarder weegt dan nostalgie.

Tekst: Niels van Laatum

Groeiende sector 

Sinds enkele jaren gaat het hard met wijn in blik. Volgens Polywiner, retailer van wijn in blik in Hong Kong, groeide de sector in 2020 tot 200 miljoen dollar. En dat is niet alleen bulkwijn. Ook makers van premium wijn nemen de categorie steeds serieuzer. Zo is er in de VS een Russian River Pinot Noir te koop voor een slordige 45 euro per blik.

Nederland loopt warm

Ook in Nederland begint blik terrein te winnen. Dennis Doorakkers is wijndocent, ambassadeur van wijn in blik en jurylid bij internationale ‘canned wine’-competities: “Wijn in blik is er, net als bij mainstream flessen, in verschillende kwaliteitsniveaus. Alleen, veel mensen hebben dat nooit echt geproefd. Er is nog best veel weerstand. Maar het heeft zoveel voordelen: het is beter recyclebaar, lichter, praktischer.”

Frank Tillemans is eigenaar van wijninblik.nl en voert een eigen lijn onder de naam Glass canned wines. ‘’Sinds de start is er veel belangstelling. Denk aan automaten en minibars in hotels, beachclubs die het aanbieden voor take away en bioscopen. Tevens is er steeds meer vraag vanuit festivals, evenementen en catering. Ondernemers in de horeca zijn op zoek naar een alternatief voor glas en plastic en vinden dit in wijn in blik.”

Canned_Wine_complete

Gemak en uitstraling

Nu is hét moment om verpakking vanuit een ander perspectief te bekijken, om oude gewoontes overboord te gooien. Niemand ontkomt eraan dat het anders moet, glas is duur en de CO2-uitstoot enorm. Met blik is dat een stuk minder. Bierbrouwers als Kaapse Brouwers zijn allang overgestapt. Er is bovendien een jonge doelgroep wijndrinkers die geen boodschap heeft aan oogstjaar en herkomst, hooguit aan druivenras en type wijn (rood, rosé, wit, mousserend). Gemak en uitstraling spelen een rol in het koopgedrag. De weg via take away, strandtent en evenement lijkt een laatste stap voor de horeca het helemaal omarmt. Een kwestie van tijd. “Dit concept zal in de komende jaren steeds populairder worden met diverse varianten, waaronder alcoholvrij”, besluit Tillemans.

Artikel delen