De Drie Dorstige Herten, Utrecht: ‘Klassieke zaak met groot bieraanbod’
De Drie Dorstige Herten is een echte bierhotspot in de Utrechtse binnenstad. Eigenaresse Kayleigh de Bruin nam samen met haar broer Menno de Bruin deze horecazaak over. Met een voorliefde voor speciaalbieren hebben zij samen De Drie Dorstige Herten op hun eigen manier voortgezet. In onderstaand artikel lees je meer over deze Utrechtse bierhotspot.
Je bent met je broer Menno sinds ruim twee jaar eigenaar van deze mooie klassieke zaak. Waarom kozen jullie voor De Drie Dorstige Herten?
"Menno en ik komen uit een horecafamilie, maar ik ging iets anders doen. Menno koos wel voor een horecaopleiding en werd uiteindelijk sommelier bij restaurant Sazanka in het Okurahotel. Ik deed een opleiding visagie en werkte daarnaast in een lunchroom. Dat beviel me zo goed dat ik die zaak uiteindelijk heb overgenomen. Door mijn interesse in speciaalbier heb ik er ook een bierkaart geïntroduceerd."
"Ik kwam in mijn vrije tijd regelmatig bij De Drie Dorstige Herten. Toen ik vermoedde dat de ondernemers van De Drie Dorstige Herten ermee wilden stoppen, ben ik op een avond dat ik er was op ze afgestapt en heb gevraagd of dat klopte. Ik heb toen ook gezegd dat ik interesse had om de zaak over te nemen. Ze zeiden na een aantal gesprekken: je mag de zaak overnemen, maar je kan dit niet alleen. Kort daarna hadden we een familiediner en toen heb ik mijn broer Menno gevraagd of hij het leuk vond om het samen te gaan doen. Na korte tijd mailde hij dat hij er naar uit zag om het avontuur samen met mij aan te gaan."
Wat hebben jullie aan de zaak veranderd?
“We hebben aan het interieur helemaal niets veranderd. Het is een prachtige klassieke zaak waar je rustig kan zitten en kan genieten van een goed glas bier, wijn, whisky of jenever. Menno wilde graag ook sake op de kaart, omdat hij er bij het Okura goede ervaringen mee had. Het is mooi om te zien dat sake ook in Utrecht een succes is. Qua sfeer zijn we een zaak waar mensen kunnen genieten en praten. Een huiskamersfeer. De muziek staat altijd zacht en als het te druk wordt zetten die uit.”Hoe zou je jullie bierkaart omschrijven? Hebben jullie de selectie bieren aangepast?
“We hebben goed gekeken naar wat er al was, maar we luisteren ook naar onze gasten. We hebben nu minder traditionele bieren en meer craftbieren. We hebben vooral stouts en sours toegevoegd. Menno is een liefhebber van stout, ik van sours, die we het hele jaar op de kaart hebben.. Onze gasten wilden ook graag meer Duitse bieren, dus die hebben we ook toegevoegd. Duitse bieren zijn, nu we met prijsverhogingen te maken hebben, ook qua prijs interessant. Toeristen die ons bezoeken, willen graag een lokaal bier proeven. We hebben nu zo’n 110 bieren op de kaart en we wisselen veel. We geven ook vaak bier- en wijnproeverijen en die zijn een groot succes.”
*Tekst gaat verder onder foto's.
Bieden jullie ook gerechten bij bier en wijn?
“We hebben een kleine borrelkaart met een selectie Nederlandse kazen en worsten, brood en olijven. Mensen komen speciaal voor onze huisgemaakte gehaktballetjes, die we ook in een vegetarische variant hebben, met biersaus waarin Westmalle Dubbel is verwerkt.”Wie zijn jullie gasten?
“De meeste vaste gasten zijn gebleven na de overname. Er zijn ook veel jonge gasten bijgekomen, maar we zijn geen studentenkroeg geworden. De helft is dertig plus, de helft jonger. Het zijn mensen die in een huiskamersfeer willen genieten van mooie speciaalbieren en andere dranken. Terugkijkend ben ik trots. Menno en ik hebben een mooi bedrijf neergezet en we hebben fijne gasten.”Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen