Van 30 maart tot en met 1 april vindt in de Westergas The Amsterdam Coffee Festival plaats, hét evenement voor liefhebbers en professionals op het gebied van specialty coffee. Mede-oprichter van het festival, Jeffrey Young, vertelt over de laatste koffietrends. "Machines worden slimmer, consistenter én duurzamer."
Tekst: Jeannette Verleg
"Gasten verwachten steeds vaker iets speciaals en van betere kwaliteit", vertelt Jeffrey Young, mede-oprichter en CEO van onder andere The Amsterdam Coffee Festival en 5thwavemagazine. "Daar spelen specialty coffee bars, waar de focus op kwaliteit en gastvrijheid ligt, goed op in. Ook zie je koffiecocktails en dranken zoals chai, kombucha en cold brew hun intrede op de menu's van restaurants en hotels maken."
"Waar consumenten eerst enkel nog geïnteresseerd waren in waar producten vandaan komen, willen ze tegenwoordig ook graag weten hoe én door wie ze zijn verwerkt", zegt Young. De specialty coffee scene loopt hierin voor. Op koffieverpakkingen is niet alleen de origine, maar ook de plantage, de verwerkingsmethode, de variëteit en de producent vermeld. "In sommige gevallen kopen branders ook direct in bij de boer en bieden ze inzicht in de prijsopbouw van elke schakel in de keten."
Koffieplanten groeien in een (sub)tropisch klimaat, meestal in bergachtige gebieden. Een paar factoren zijn cruciaal voor de teelt: de hoogteligging, temperatuur, en vochtigheidsgraad. "Als deze factoren niet optimaal zijn, vermindert de oogst en gaat de kwaliteit achteruit. Daarom stappen boeren steeds meer af van monocultuur en investeren ze in klimaatvriendelijke productiemethoden." Om dit mogelijk te maken wordt het steeds belangrijker dat boeren een leefbaar inkomen overhouden aan de koffieteelt.
Ook de behoefte aan gezonde producten speelt een steeds grotere rol, aldus Young. "Kunstmatige toevoegingen zijn een no-go en meer mensen streven een vega(n) dieet na. Vandaar dat ook de vraag naar plantaardige dranken – soja, haver, kokos, amandel, erwt en zelfs aardappel – in de horeca toeneemt." Het moet vooral vers, gezond en biologisch verantwoord zijn.
Als laatste neemt de technologie een geweldige vlucht in de horeca. En koffie is geen uitzondering. Young: "Machines worden slimmer, consistenter én duurzamer. Espressomachines kunnen recepten onthouden, molens communiceren met de espressomachine en melk opschuimen kan tegenwoordig automatisch." Het voordeel? De barista houdt meer tijd over voor contact met de gast, oftewel gastvrijheid.