Bij een hoogstaand gastronomisch aanbod hoort een topkwaliteit koffie, vinden ze bij Hotel Okura Amsterdam. In de twee Japanse restaurants en het all-day-dining restaurant Serre wordt koffie geserveerd van UESHIMA. De duurzaamheidskoers en de herkomst van de bonen van het Japanse merk passen perfect.
Een kleine 200.000 kopjes koffie drinken de gasten van de restaurants van Hotel Okura Amsterdam jaarlijks gezamenlijk. “25% daarvan is koffie lungo, een derde cappuccino, nog een derde espresso, en nog zo’n 8% latte, ristretto en caffè macchiato,” vertelt Jeroen Taillie, Director Food & Beverage.
*De tekst gaat verder onder de video
Jaarlijks ontvangen hij en zijn ruim 200 collega’s circa 190.000 gasten vanuit de hele wereld. Het hotel en de bijbehorende restaurants - Ciel Bleu**, Yamazato*, Teppanyaki Restaurant Sazanka, Serre, en het ontbijtrestaurant Le Camelia - hebben een naam hoog te houden als het gaat om kwaliteit.
“Bij al onze food & beverage outlets wordt gewerkt op topniveau. Ook aan onze leveranciers stellen we hoge eisen stellen,” aldus Taillie. Zo komt de koffie voor beide Japanse restaurants en Serre van UESHIMA, een Japanse branderij die 90 jaar geleden haar oorsprong vond in het land van de rijzende zon. Taillie: “De herkomst van de koffie sluit natuurlijk perfect aan bij het Japanse DNA van Okura. Maar het is ook écht een goede koffie.”
*De tekst gaat verder onder de foto's
In het alll-day-dining restaurant Serre wordt de houseblend van UESHIMA geschonken. Taillie: “Een gebalanceerde en toegankelijke melange, die goed past bij elk koffiemoment.” In Yamazato en het Teppanyaki Restaurant Sazanka drinken gasten de blend Fuji Mountain, vernoemd naar de hoogte berg in Japan vlakbij hoofdstad Tokio.
Taillie: “De bonen van Fuji Mountain hebben een zwaardere roasting gehad en geven een diepere smaak. Ideaal voor na een diner.” Omdat de Japanse restaurants hun back-of-house gedeelte delen, wordt voor beide outlets één type koffie gebruikt.
*De tekst gaat verder onder de foto's
“We gebruiken verschillende malingen: een grovere voor de koffie en een fijnere maling voor espresso’s,” aldus Taillie. Hij vertelt dat er, behalve de kwaliteit en link met Japan, nóg een reden voor Okura om de koffie van UESHIMA te schenken: “Duurzaamheid staat bij het merk hoog in het vaandel. Zo is de koffie 100% Rainforest Alliance gecertificeerd en krijgen koffieboeren een eerlijke prijs voor de bonen. Dat verhaal sluit aan bij onze ambities, en vertellen we ook vaak aan tafel.”
De koffies worden met aandacht geserveerd bij Okura. Taillie: “In Serre krijgen gasten bijvoorbeeld een mooi houten plateau met de koffie in strak wit servies en patisserie-items. De koffie krijgt hier de liefde die het verdient.”