Bar in de horeca: zo deel je hem efficiënt én omzetverhogend in
Kijk eens heel goed naar de bar in je restaurant, want dáár wordt het geld verdiend. Met een efficiënt station en een bijpassend menu kan je de omzet zomaar met meer dan 20 tot 40% per jaar verhogen. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn…
Tekst: Femke Wolthers
Foto's: Pim Ras en Nooij Photography
Openingsfoto: De Beren
“Een bar in je restaurant mag nooit de beperkende factor zijn voor winstgevendheid. Om goed en snel te kunnen werken heb je een efficiënte bar nodig. Max Verstappen in een Opel Kadetje gaat ook geen wedstrijden winnen”, begint barexpert Fjalar Goud – eigenaar van Collins Barsystems en baropleidingsinstituut ISAAC Academy. Als het om de bar gaat, en zeker in een nieuwe zaak, is vaak de architect in the lead.
“Fout!”, vindt Goud. “Als je een keuken inricht, laat je toch ook de chef meekijken? Die moet daar immers werken. Maar als het om een bar in je restaurant gaat, bepaalt ineens de architect de barindeling voor de horeca. Of net zo tricky: de brouwer. Zeker nu cocktails een steeds belangrijker onderdeel worden van de omzet voor horecazaken in het midden- en hogere segment, moet er naar mijn mening ook een bartender meekijken. Of op zijn minst rekening worden gehouden met hoe hij het snelst en best zijn werk kan doen.”
Tijd is geld
Een barstation moet efficiënt en ergonomisch zijn, want het gaat hier om serieus geld. Goud geeft een rekenvoorbeeld: “Stel een bartender maakt zestig gin-tonics per uur à 10 euro, dat is 600 euro per uur en uiteindelijk een verdienste van 0,17 cent per seconde. Dit telt slechts voor één bartender, heb je er drie staan dan is één seconde al 50 cent waard."
"Het lijkt misschien weinig, maar dit bedrag loopt zo ongelofelijk snel op per week, per maand en per jaar. En is een bartender één minuut weg van zijn station om ijs te halen dan kost de ondernemer dat al gauw 10 euro. Oftewel: iedere seconde telt op het drukste moment in de zaak.”
Kaart die past bij de bar
Nog een beginnersfout: een verkeerde kaart. Goud: “Als ondernemer is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de kaart past bij de bar. Ongeacht of je nu koffie of cocktails serveert. De vuistregel luidt; alles van de kaart moet binnen de zogenaamde ‘circle of life’ kunnen worden gemaakt.” Wat houdt dat in? “Die cirkel heeft een diameter van maximaal 1,5 meter, dat wil zeggen; één stap naar links en één stap naar rechts. Alles wat het personeel daarbuiten doet, is omzetderving.”
Als de ruimte beperkt is, moeten er dus slimme oplossingen worden bedacht. Groenestein: “Daarom werken we ook de hoogte in, want er moet altijd een leeg stuk werkruimte zijn. Daarnaast is het heel belangrijk dat de voorraad klopt met wat je op een dag nodig hebt. Stel je hebt een koeling met 24 flesjes Fristi erin staan, maar je verkoopt er maximaal tien op een avond. Dan weet je dat je de (beperkte) bar onjuist hebt ingericht.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Zo organiseer je de bar
Goud geeft nog een paar tips. “Spiegel de verschillende stations, zodat niemand elkaar hoeft te kruisen. En als er spullen zijn waar iedereen gebruik van moet maken, zet die dan precies op de kruising. Een bartender dient tijdens piekuren aan één stuk door drankjes te maken. Wordt hij hierin belemmerd door bijvoorbeeld een trage pinautomaat, ijs dat steeds opraakt, glaswerk dat op of nog warm is, de koffiela die blijft hangen of een collega-bartender op wie hij moet wachten, verlies je simpelweg een hele hoop omzet.”
Goud spart veel met barista’s. “Daardoor weten we dat het ideaal is om de koffiemolen aan de ene en de pitcher rinsers aan de andere kant van de bar te hebben. Daarnaast moet er voldoende ruimte zijn om je schotels op te maken.” En zorg er altijd voor dat debras en uitgifte niet op hetzelfde punt zitten.
Organiseer de bar zo dat vuil glaswerk aan de kant van de bar met de spoelbak en vaatwasser staat. De beste routing is daarna werken met de koelkasten richting de uitgifte; de drankjes die het meest besteld worden, zet je het dichtstbij de uitgiftekant. De koffiemachine kun je aan de andere zijde zetten, zodat een collega de koffiebestellingen kan maken en je elkaar niet in de weg loopt.
Investeer in je personeel
Als alle barobstakels zijn weggenomen komt het aan op de expertise van de mensen. Goud: “Werk met een ‘performance’-rooster; alleen je beste barpersoneel komt op de drukste dagen werken. Zet wat minder snelle bartenders ernaast om ze te coachen tijdens de shift. Horeca draait om mensen dus investeer in je personeel. Bied ze opleidingen aan en betaal ze goed. Dit vloeit uiteindelijk weer terug in de zaak. Heb je veel wisselend personeel, investeer dan in apparatuur waar je geen opleiding voor nodig hebt. Daarmee creëer je ook constante kwaliteit en snelheid.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen