Voor horecaondernemers draait het om details. Een goed getapt glas bier kan het verschil maken. ‘De kwaliteit van het eerste biertje is dé reden om een tweede te bestellen’, zei Freddy Heineken ooit. Die woorden vormen nog steeds de basis van het kwaliteitsbeleid van Heineken. Door middel van diverse initiatieven, waaronder trainingen, zorgt Heineken ervoor dat horecaondernemers competitief blijven.
Met het programma Passie voor Kwaliteit helpt Heineken horecamedewerkers om zelfverzekerd achter de bar te staan. “We doen de training aan de bar in de horecazaak; voor het team is het wel zo fijn om met de eigen tapinstallatie te werken”, vertelt Pieter Vissers, directeur Out of Home bij Heineken. “Het waarborgen van de kwaliteit van bier is essentieel, en bij Heineken delen we deze passie met onze klanten én met de gast. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 53% van de gasten ‘kwaliteit’ als belangrijkste factor noemt om te kiezen voor een stijl en merk.”
Omdat Heineken ook regelmatig verzoeken krijgt van zaken met enkele medewerkers, wordt er ook gekeken naar trainingen op centrale locaties, zodat ze voor iedereen beschikbaar zijn. Naast trainingen voor het perfect tappen van bier biedt Heineken ook trainingen aan die gericht zijn op bier-spijscombinaties of gastvrijheid. “We geven deze trainingen altijd in combinatie met bierkennis. Dit vergroot de kwaliteit van het personeel en we zien ook dat deelnemers niet alleen beter leren tappen maar ook minder bier verspillen. Dat betekent een betere marge voor jou als ondernemer.”
Heineken wil in 2025 minstens 10.000 horecamedewerkers trainen met het Passie voor Kwaliteit-programma en zo hun kennis verdiepen. “Hoe verwissel je bijvoorbeeld een fust, of hoe onderhoud je je installatie om minder storingen te krijgen? Volgens Vissers is dat laatste essentieel: “Een goed onderhouden tap voorkomt storingen en garandeert de beste kwaliteit. We gaan ook kwaliteitschecks in de vorm van mystery visits toevoegen én inspiratietours naar locaties om nog betere inzichten te krijgen in hoe om te gaan met kwaliteit.”
Heineken krijgt positieve feedback op de horecatrainingen. Vissers: “Naast het perfect getapte glas bier besteden we ook veel aandacht aan het juiste glaswerk. Hier krijgen we veel ‘aha’-momenten van horecamedewerkers, als we vertellen dat meer dan de helft van de consumenten (60%) het belangrijk vindt dat hun drankje wordt geserveerd in een glas van hetzelfde merk.”
*De tekst gaat verder onder de afbeelding van Pieter Vissers.
Ook in praktisch opzicht helpt Heineken de kwaliteit op het hoogste niveau te houden. Daarom is het Tap Totaal Pakket geïntroduceerd: een compleet servicepakket voor tapinstallaties. “Zo houdt een ervaren monteur de tapinstallatie in topvorm, is er een verlaagd voorrijtarief bij storing en zijn de arbeidskosten voor het oplossen van een storing gedekt. Dat is belangrijk, want een goed getapt glas bier begint met een goed gereinigde en onderhouden tapinstallatie”, zegt Vissers.
*De tekst gaat verder onder de afbeelding van de tap.
Als marktleider investeert en innoveert Heineken continu in het 0.0-segment. Na het succes van Heineken 0.0 op tap is nu ook Affligem 0.0 - het grootste 0.0-speciaalbier in de Nederlandse horeca - op tap beschikbaar. Op 9 januari 2025 komt Amstel met een innovatie.