Filterkoffie in opmars: ‘Vooral in het middensegment van de horeca'
De grote pot pruttelende filterkoffie (batch brew) zet komend jaar stevig voet aan de grond in het middensegment, verwacht koffiekenner Sam Lasaroms. Ook lokaal geroosterde bonen en blurring-concepten met koffie gaan we vaker zien. En hoe zit het eigenlijk met dat koekje bij de koffie?
Tekst: Janneke Vermeulen
Foto's: Koffietje.nl
Batch brew
De cappuccino blijft volgens koffiekenner Sam Lasaroms ook in 2024 de ongekroonde koningin onder de koffies. Maar de populaire drank krijgt dit jaar flinke concurrentie van een oude bekende: filterkoffie, anno 2024 beter bekend onder de naam batch brew (‘in batches gebrouwen’).
Lasaroms: “Die trend van koffie uit een grote pot filter van twee of drie liter zien we al langer, maar ik vermoed dat in 2024 batch brew ook in het middensegment van de horeca geschonken gaat worden. Barista’s hoeven immers maar één pot te zetten voor meerdere koffies. En voor gasten is batch brew betaalbaarder dan andere varianten: een paar euro voor een hele dag filterkoffie. Businesswise een slimme zet, want meestal zitten ze na maximaal drie koffie wel aan hun taks."
Verder blijft de havermelk onverminderd populair, voorspelt ze: “Die is helemaal ingeburgerd; barista’s vragen tegenwoordig standaard of je koemelk of plantaardige melk wilt. Erwtenmelk is trouwens een geliefde nieuwkomer, even afwachten of dat een blijvertje is.”
*Tekst gaat verder onder de foto
Waar is het koekje?
Ook opvallend vindt Lasaroms: het koekje bij de koffie lijkt te verdwijnen. “Vermoedelijk om kosten te besparen. Voor gasten van high end koffiebars is dat niet zo’n punt, de vitrine biedt genoeg lekkers. Maar het is jammer, gasten zijn het gewend en missen het.”
Lasaroms, founder van het platform koffietje.nl, houdt de koffietrends in horecazaken scherp in de gaten en bezoekt koffiebars door het hele land. Ook buiten de grote steden vindt de koffiecultuur steeds meer haar weg: “Daar groeit de behoefte aan een goede spot om lekkere koffie te drinken. In bijvoorbeeld Beverwijk en Noordwijk zitten heel toffe koffiebars.”
Een andere trend die ze ziet: horecazaken werken steeds meer met bonen van lokale branders óf juist met bonen van een internationale branderij. “Als Utrechtse horecazaak kun je niet meer aankomen met bonen van een Rotterdamse branderij, maar weer wél met bonen die in België of Duitsland geroast zijn.”
Lasaroms verwacht ook dat dit jaar meer blurring-concepten met koffie zullen openen. “De koffiebar annex fietsenwinkel kennen we, maar er zijn talloze combi’s te bedenken, zoals Sound Kitchen in Rotterdam: een espressobar en headphone store ineen. Muziek en koffie is een gouden duo dat we ongetwijfeld vaker gaan tegenkomen.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen