Fiona de Lange over de biermarkt: 'Kwaliteit gaat het verschil maken'

Fiona de Lange
Tags: bier

Fiona de Lange over de biermarkt: 'Kwaliteit gaat het verschil maken'

De Nederlandse biermarkt staat op een keerpunt. Met stijgende prijzen en toenemende concurrentie wordt het steeds duidelijker dat kwaliteit de sleutel tot overleven is. Overigens speelt hierin ook historie, financieringsstructuur en afzetmarkt een rol. Auteur en biersommelier Fiona de Lange ziet consumenten vaker kiezen voor Belgische bieren.

Tekst: Gerard Molenaar Openingsfoto: Pim Ras

"Wat ik hoor en merk, is dat de Nederlandse biermarkt steeds meer onder druk komt te staan", zegt Fiona de Lange. "De accijnzen en stijgende prijzen maken Nederlandse bieren duurder, maar Belgische bieren zijn ook in prijs gestegen. Toch zie je dat Nederlandse bierliefhebbers vaker kiezen voor Belgisch bier, simpelweg omdat ze weten dat de kwaliteit stabiel is."

'Misschien al te laat'

De Lange benadrukt het belang van kwaliteit. "Het is essentieel dat Nederlandse brouwerijen, groot en klein, zich op die kwaliteit blijven focussen. Maar misschien is het al te laat", zegt ze. Vooral kleine brouwers lijken het moeilijk te krijgen, omdat de consument steeds vaker kiest voor gevestigde Belgische merken. "Nederlandse merken verliezen terrein, terwijl heel wat Belgische brouwers hier nog stabiele verkoopcijfers neerzetten.”

Ook de grote Belgische merken voelen de druk, maar ze blijven overeind door hun sterke focus op kwaliteit, generaties aan bierauthenticiteit, samenwerking met andere Belgische brouwers en spreiding in afzetkanalen.

Wisselvallige kwaliteit

"Als de gast in de horeca zes of zeven euro moet betalen voor een bier, dan kiezen ze eerder voor een Belgisch merk omdat de kwaliteit daar consistent is", legt De Lange uit. "Het probleem voor Nederlandse brouwers, met name de kleine, is dat de kwaliteit geregeld wisselvallig is en dat heeft zijn weerslag op de verkoop. Daarbij hebben brouwers die het wel op orde hebben nu soms last van het ontstane negatieve imago door brouwers die het eerder niet zou nauw namen met kwaliteit."

Bieronderzoek-Ruigrok-Somber

 

'Het wordt in België simpelweg niet geaccepteerd als de kwaliteit ondermaats is'

Marges onder druk

Niet alleen de kwaliteit, maar ook de marges in de horeca en de toegang van kleine brouwers tot de markt zijn belangrijke thema's. De situatie in Nederland is geen uitzondering. Ook in België staan brouwers onder druk door de dalende export naar landen zoals de Verenigde Staten. Maar volgens De Lange zijn Belgische brouwers hier beter op voorbereid door vroegtijdig nieuwe groeimarkten aan te boren zoals Zuid-Amerika of Afrika, sterke lokale wortels, onderlinge samenwerking en hun oneindige focus op kwaliteit. "In België zit kwaliteit in het DNA van de brouwerijen", zegt ze. "Het wordt daar simpelweg niet geaccepteerd als de kwaliteit ondermaats is."

Drastische veranderingen

De toekomst van de Nederlandse bierindustrie blijft onzeker. De Lange geeft aan dat er geen glazen bol voor nodig is om te zien dat de markt de komende jaren drastisch zal veranderen. "Ik hoop dat er over een paar jaar nog kleine brouwerijen over zijn, maar ik zie er veel verdwijnen," zegt ze. "De markt zal weer worden overgenomen door de grotere spelers en een aantal craftbrouwers die wel focussen op kwaliteit, samenwerking en afzetspreiding."

Positief

Ondanks de uitdagingen blijft De Lange positief door de ervaringen bij haar eigen activiteiten in de bierwereld. "Mijn proeverijen zitten altijd vol, en mensen staan zelfs op de wachtlijst. Mensen waarderen de authenticiteit en dat is waar ze voor terugkomen."

Die authenticiteit is belangrijk voor de hele bierwereld, maar die moet wel gepaard gaan met kwaliteit, aldus De Lange.

De Nederlandse biermarkt staat onder grote druk, maar er is nog hoop voor de brouwers die zich richten op kwaliteit. "Kwaliteit zal altijd boven komen drijven. De tijd zal leren welke brouwerijen deze uitdaging aankunnen."

Beer en bbq Fiona de LAnge-1

Fiona de Lange tijdens een Vintage Beer proeverij.

Artikel delen