Geleidelijk herstel biermarkt
2020 was het jaar van de klappen voor de horeca en dus ook voor grote en kleine brouwers, maar ook van het niet verwachte overlevingsinstinct van de kleine brouwerijen. Kleine brouwers en (bier)horeca overleefden met creativiteit en online-activiteiten. Komt er een geleidelijk herstel van de biermarkt?
Tekst Gerard Molenaar
Herstel door e-commerce
Bart van Kleef, sinds kort voorzitter van CRAFT, de vereniging van kleine brouwerijen, verwacht een geleidelijk herstel van de afzet in de horeca. Maar wat hij met Uiltje Brewing Company, de brouwerij waar hij marketing manager is, in extreme vorm meemaakte, ziet hij ook bij andere brouwerijen: omzetgroei door een omslag naar online. “Bij Uiltje hebben we flink ingezet op onze webshop en nieuwsbrieven. Naast de traditionele kanalen hebben we nu e-commerce als nieuwe pijler. Het biedt ook als voordeel dat we als brouwerij beter ons merkverhaal vertellen.”
Kennisoverdracht
Van Kleef ziet dat ook bij andere CRAFT-leden. “Ze hebben razendsnel webshops geopend en zijn met onlineproeverijen begonnen. Het is een b2c model waarmee ze wisten te overleven. Sommigen verkochten tijdens de horecasluiting zelfs meer dan daarvoor. In 2021 zal dat een factor van belang zijn, naast kwaliteit. Als CRAFT zullen we zwaar inzetten op kennisoverdracht, om zo de kwaliteit bij onze leden te verhogen. Dat is een voorwaarde om te overleven. Horeca die voorzichtig inkoopt bij een heropening, zal geen risico’s nemen en alleen bier kopen van brouwerijen met een goed kwaliteitsimago.”
Innovatie blijft
Bij Nederlandse Brouwers zag directeur Lucie Wigboldus de enorme klappen die de leden kregen. “De start van het jaar was erg goed, maar toen kwam de horecasluiting. We hebben meteen een overleg gehad en de centrale vraag vanuit de brouwerijen was toen: hoe kunnen we de horeca helpen? Dat was mooi om te zien. De brouwers bleken, ondanks de malaise, een grote veerkracht en veel creativiteit te hebben. We hebben als Nederlandse Brouwers richting Den Haag ook steeds met cijfers laten zien hoe het met de sector ging en aandacht gevraagd voor brouwers en horeca.”
Geleidelijk herstel
Wigboldus ziet dat alle leden dit moeilijke jaar gaan overleven. “We zullen niet in een keer naar het oude normaal teruggaan en dat betekent een geleidelijk herstel van de biermarkt. De retailverkoop compenseert het omzetverlies in de horeca maar ten dele. Maar ook in 2021 zullen de brouwers blijven innoveren in speciaalbieren en alcoholvrij, want ook in dit crisisjaar zijn dat groeisegmenten gebleken.”
Online als aanvulling
Henri Reuchlin, coördinator bij StiBON en met zijn Bierburo al jaren een spil in de bierwereld, zag vorig jaar de opleidingen stilvallen. “Het overgrote deel van onze deelnemers koos voor uitstel van de fysieke bijeenkomsten in plaats van vervanging door onlinelessen. Hieruit blijkt de waarde van die bijeenkomsten; men wil samen bieren proeven en erover praten. Uiteraard blijven we wel onlinelessen aanbieden. Het is een waardevolle toevoeging, maar geen volledige vervanging. Ook nieuw was de StiBON Summerschool in Fort Everdingen voor niveau 1. Dat concept gaan we verder uitwerken.”
Grote uitdagingen
Voor dit jaar ziet Reuchlin grote uitdagingen. “Ik vind het fascinerend hoe de kleine brouwers hebben overleefd, maar ik ben bang dat de klap alsnog gaat komen. Uitgestelde accijnzen moeten een keer betaald worden. De verkoopkanalen zijn door de coronacrisis ook veranderd. Kleine brouwers zullen hun eigen kanalen op orde moeten hebben, daar zit hun kracht. Ik verwacht bovendien niet meteen volle terrassen als de horeca weer opengaat. De horeca zal voor zekerheden kiezen en brouwerijen die hun zaken kwalitatief niet op orde hebben zullen dan in het nadeel zijn.”
Lokale markt belangrijk
Fiona de Lange, Nederlands bekendste biersommelier, zag in 2020 een grote omslag naar online. Zelf maakte ze een belangrijke persoonlijke keuze door aan een opleiding verpleegkundige te beginnen. “Dat betekent niet dat ik stop met mijn bieractiviteiten. Tijdens de horecasluiting heb ik geïnvesteerd in apparatuur voor goede onlineproeverijen. Mijn brouwworkshops en proeverijen vielen natuurlijk stil na de horecasluiting, maar samen met horecazaken ben ik onlineproeverijen gaan organiseren en later ook landelijk met Mitra. Daarnaast geef ik bouwtechnisch advies bij brouwerijen. Ik heb het drukker dan ooit.”
Bart van Kleef.
Focus op lokaal
De Lange verwachtte een klap onder de kleine brouwerijen, maar ziet het tegendeel. “Veel brouwerijen zijn juist sterker geworden door op lokaal te focussen. De binding met lokale bierdrinkers in combinatie met onlineverkoop en onlineproeverijen, maakt ze succesvol. Ik verwacht dat vooral de iets grotere brouwers, die afhankelijk zijn van horeca en landelijke retail, het moeilijk krijgen. Huurbrouwers zijn gewoon even gestopt met brouwen, maar brouwerijen die zwaar hebben geïnvesteerd, staan voor een uitdaging. Ik verwacht wel wat sluitingen, maar geen honderden. In 2021 is online niet meer weg te denken en zal kwaliteit belangrijk zijn. Brouwtechnisch advies zal dan ook een speerpunt blijven.”
Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen