GiG Hard Seltzer: de echte concurrent is bier
Een volledig nieuwe drankcategorie, de zogeheten ‘Hard Seltzer’, maakt zijn debuut op de Nederlandse markt. Waar we een jaar geleden nog niets wisten van dit (oorspronkelijk) Amerikaanse drankje schieten deze zomer de Nederlandse seltzermerken als paddenstoelen uit de grond, met het nog jonge GiG Hard Seltzer als duidelijke marktleider.
Biercategorie de echte concurrent
Kranten schrijven dagelijks over dit spektakel. Nietsvermoedend concurreren de kleinere merken met elkaar, maar de grootste partij merkt dat juist de biercategorie de echte concurrent is.
Gezonder en doordrinkbaar
In Amerika ging het snel. Binnen een jaar was Hard Seltzer, een verfrissende en bruisende drank met vijf procent alcohol en en lichte fruitsmaak, populairder dan bier en konden winkels niet genoeg bevoorraad worden; een droomscenario voor iedere start-up. De verklaring hiervan ligt in het feit dat het drankje niet alleen gezonder is dan bier, maar ook enorm doordrinkbaar, net zo betaalbaar én laag in calorieën. Immers, de millennial kiest steeds meer voor een gezondere en bewustere keuze, ook wat betreft hun drankconsumptie, maar wel zonder in te leveren op smaak en beleving.
GiG Hard Seltzer
GiG Hard Seltzer is nu al de grootste partij in deze nog jonge markt. Het merk staat voor muziek en expressie en wordt gerund door Max en Bob Ponsen. Samen met een grote investerende partij kunnen en durven zij te concurreren met de echte concurrent: het bierschap.
GiG is niet alleen een concurrent voor bier op basis van hun smaak en prijsstelling, ook heeft het bedrijf in korte tijd een team van ervaren professionals en meer dan 70 ambassadeurs om zich heen verzameld. GiG gaat dus er dus met gestrekt been in.
Voor zelfde gelegenheden als bier
“In principe zijn we even duur als bier en drinkt de consument ons op dezelfde gelegenheden, alleen zijn wij het gezondere alternatief. Ik begrijp dat ze een bedreiging zien in GiG, maar ik denk dat Nederland ook toe is aan een beetje vernieuwing ten opzichte van al die oude merken.” Aldus Bob Ponsen, CMO.
Winnaar Entrée Ondernemers van het Jaar 2019
Dat juist GiG Hard Seltzer als enige serieuze concurrent wordt gezien voor bier komt niet alleen door hun prijsstelling en hun team. Bovenop dat andere Seltzers in Nederland significant duurder zijn dan GiG, hebben de andere merken zich ook vergist in het product zelf: waar de marktleiders in de V.S. zonder uitzondering een klein percentage suiker bevatten om de doordrinkbaarheid te vergroten, hebben de kleinere Nederlandse merken allen een suikerloos drankje gemaakt. Een beetje alsof je na het succes van IPA in Amerika deze naar Nederland haalt, maar gelijk kiest om alleen een 0.0 variant te maken.
Niet voor niets is GiG, nadat alle merken uitvoerig vergeleken waren in een directe strijd, als enige Hard Seltzer opgenomen door de 3WO-Horecagroep (winnaar Entrée Ondernemers van het Jaar 2019).
Hoe het verder zal gaan op de Hard Seltzermarkt kunnen we samen ondervinden de komende periode. GiG is verkrijgbaar bij onder andere Sligro, Bidfood, Foodl, Henk Smit en DirckIII en zal binnenkort bij nog meer Nederlandse retailers verkrijgbaar zijn.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen