Heineken introduceert Birra Moretti Sale di Mare en Texels Tuunwal Tripel

Heineken

Heineken introduceert Birra Moretti Sale di Mare en Texels Tuunwal Tripel

Met de introducties van Birra Moretti Sale di Mare en Texels Tuunwal Tripel kun je gasten nog meer bijzondere ervaringen bieden. De authentieke, ongefilterde bieren geven net dat beetje extra beleving én smaak, merken Justin Frankhuizen van restaurant Fortezza in Hellevoetsluis en Mascha Lucas van Café Emma in Den Haag. “Als gasten het proeven, valt het gelijk in de smaak.”

Foto's: Sylvia Fransen (bovenin: Justin Frankenhuizen van Fortezza en Mascha Lucas van Café Emma)

Birra Moretti Sale di Mare

Justin Frankhuizen is sinds april vorig jaar mede-eigenaar van restaurant Fortezza in Hellevoetsluis, samen met compagnon Kevin Makkus. Vol trots vertelt hij over de zaak, met twee terrassen aan het water, een ruime serre, grandcafé en bar met zes bieren op de tap. Ze maakten afgelopen jaar de stap van Italiaans naar mediterraans restaurant om een wat breder en groter publiek te bereiken. Ongeveer tegelijkertijd stapten ze ook over naar Birra Moretti op de tap, een authentiek Italiaans lager. Inmiddels schenken ze ‘op het mooiste plekje van Hellevoet’ ook het nieuwe Birra Moretti Sale di Mare, een ongefilterd en lichttroebel bier (5,5%), verrijkt met extra hoparoma’s en een vleugje Italiaans zeezout.

‘Bierverkoop gestegen’

Het bier past perfect bij Fortezza, zegt Frankhuizen. “Wij zijn van oorsprong een Italiaans restaurant, het is authentiek bier en dat geldt ook voor ons pand en onze gerechten: we gebruiken eerlijke ingrediënten om zo dicht mogelijk bij de oorsprong te blijven. Sale di Mare heeft net dat beetje extra, dat wij ook meegeven in onze gerechten. We maken lekker, vers, eerlijk eten dat net even anders is. Bestel hier bijvoorbeeld onze signature dish arancini en je wordt echt verrast. Dat doen we nu ook met Sale di Mare. Het is nog een lager, maar het slaat een brug naar speciaalbier door de toevoeging van dat vleugje Siciliaanse zeezout. Het is nog beter op smaak. Onze gasten maakten eerst de stap naar Birra Moretti, en nu een extra stap naar Sale di Mare. En het slaat aan!"

"Onze bierverkoop is gestegen sinds we deze bieren schenken. Ze passen ook perfect bij onze aperitivohapjes, zowel bij de koude als de warme antipasti. Als we gasten kennis laten maken met Sale di Mare – we serveren ook proefglaasjes - is de eerste grap altijd: daar zullen we wel extra dorst van krijgen. Maar als ze het proeven zijn ze gelijk om en bestellen ze nog een glas.” Lachend: “En dus niet vanwege de extra dorst hè!”

Foto's onder: Fortezza in Hellevoetsluis. Tekst gaat onder de foto's verder

Heineken_Birra Moretti Heineken Birra Moretti_2

 

Texels Tuunwal Tripel

Toen Mascha Lucas 23 jaar geleden haar eerste horecazaak opende en met een vertegenwoordiger van Heineken om de tafel zat, waren ze er snel uit. Er was van beide kanten vertrouwen en na al die jaren werken ze nog altijd zeer goed samen, zegt de eigenaresse van Café Emma in Den Haag. Het eetcafé, dat dagelijks van ’s ochtends tien tot ’s nachts twee open is, heeft een echte buurtfunctie in het Regentessekwartier. Een tijdloze, niet te stijve, maar gezellige zaak, waar iedereen komt: van ouderen uit de wijk tot hippe twintigers. Hier kunnen gasten niet alleen koffie drinken of borrelen, maar ook ‘goed en verrassend’ eten. Gasten drinken er graag een van de speciaalbieren, die momenteel erg populair zijn. Zoals Texels Tuunwal Tripel. Het blonde, ongefilterde speciaalbier is gebrouwen in de traditie van de abdijbieren en herkenbaar aan zijn kleine zoetje en eigenzinnige Texelse hopbitterheid.

'Authentieke uitstraling’

“Heineken is al sinds de opening, nu zo’n twaalf jaar geleden, ons hoofdpils”, zegt Lucas. “We zijn loyaal aan leveranciers. Ze kennen ons, dus toen we onze oude zaak verkochten en hier Café Emma openden, dachten en investeerden ze mee. We hebben twee taps met pils en daarnaast nog zeven wisseltaps met speciaalbier, waaronder Texels Tuunwal Tripel."

"Texels bier wordt door veel van onze gasten als authentiek ervaren. Ze associëren zich graag met het eiland, de vrijheid, de knusheid; de uitstraling is gewoon heel goed. Iedereen heeft er goede herinneringen aan."

Dat heb ik zelf ook, ik ging er als tiener heen op vakantie, voor het eerst zonder mijn ouders. Op de fiets vanuit Den Haag, zonder geld, met alleen een klein tentje. Skuumkoppe is natuurlijk het bekendste bier van Texels, dat is overal goed aangeslagen en inmiddels kent iedereen de brouwerij. Het heeft de weg geplaveid voor de Tuunwal Tripel. Bij een tripel denken gasten nog niet direct aan Texels Tuunwal, maar als ze het proeven valt het gelijk goed in de smaak. En we hebben veel tripel-liefhebbers hier, dus dat zegt wel wat!”

Foto's: Café Emma en Fortezze

Heineken_Texels Heineken Birra Moretti
Artikel delen