promotioneel
Voor lokale horecaondernemers is het een uitdaging om op te vallen in een concurrerende markt, waar de zoektocht naar gasten vaak begint op sociale media. Heineken speelt hierop in met het Star Social-programma, een innovatieve tool die ondernemers helpt om gasten in hun directe omgeving te bereiken via gepersonaliseerde advertenties.
Openingsfoto: voorbeelden van gepersonaliseerde advertenties
Er is een nieuwe realiteit waar horecaondernemers mee te maken hebben. “Tegenwoordig bekijkt 74% van de bierdrinkers eerst online waar ze naartoe willen voordat ze een horecazaak bezoeken”, zegt Pieter Vissers, directeur Out of Home bij Heineken. “Als ondernemer is het dus belangrijk om online goed voor de dag te komen om de toekomstige gast aan te spreken”, benadrukt Vissers.
Door actief op deze trend in te spelen kunnen ondernemers hun omzet en winstmarges verhogen. “Dagelijks investeren ondernemers fors in sfeer, uitstraling, gastvrijheid, service, productaanbod en kwaliteit”, zegt Vissers. “Wij bieden extra ondersteuning in de bierverkoop, dat is waar onze toegevoegde waarde ligt. Star Social is een mooi voorbeeld van hoe we op een innovatieve manier meer traffic naar horeca genereren om te zorgen voor groei.”
Het platform biedt horecaondernemers een krachtige oplossing: gesponsorde advertenties op Facebook en Instagram, specifiek gericht op consumenten boven de achttien jaar binnen een straal van vijf tot tien kilometer rondom de zaak. “Met Star Social maken we gebruiken van geavanceerde AI-technologie die de advertenties van de consument analyseert en ervoor zorgt dat deze alleen worden getoond aan mensen die zich in de buurt bevinden”, legt Vissers uit.
De eenvoud waarmee het platform werkt, maakt het toegankelijk voor ondernemers met uiteenlopende achtergronden. “Ondernemers kunnen zich eenvoudig aanmelden en hun Facebook- en Instagram-accounts koppelen”, licht Vissers toe. “Daarna selecteren ze de merken die het beste bij hun zaak passen. Dit zorgt voor advertenties die authentiek en relevant zijn voor hun doelgroep.”
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Bij de ontwikkeling van Star Social stond nauwe samenwerking met horecaondernemers centraal. “Door met elkaar in gesprek te gaan, heb je een goed beeld bij wat er nodig is om deze groei te realiseren”, zegt Vissers. “De feedback die we ontvingen was essentieel om ervoor te zorgen dat het platform aan hun behoeften voldoet.” Het Star Social platform is nog volop in ontwikkeling: “We zijn bezig om de personalisatiemogelijkheden nog verder uit te breiden en bekijken de mogelijkheid om reserveringssystemen te koppelen, zodat consumenten direct vanuit een advertentie een reservering kunnen maken.”
De eerste reacties zijn zeer positief; ondernemers waarderen de ondersteuning bij het aantrekken van meer gasten en de gebruiksvriendelijkheid van het platform. Het platform is voor Heineken een succes als er meer gasten de deelnemende horecazaken bezoeken en er hogere omzetten worden behaald. “We zijn heel blij met de eerste resultaten”, zegt Vissers. “We zien een positieve volume-impact op deelnemende zaken. Geen one size fits all, maar echt maatwerk is wat de consumenten aanspreekt.”
*De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Naast technologische innovaties onderstreept Heineken met Star Social ook zijn bredere visie: het versterken van de lokale horeca. “Wij zorgen daarnaast dat we blijven investeren in sterke merken en kwaliteit, juist in uitdagende tijden is dit belangrijk”, stelt Vissers. “Samen bouwen we zo aan de toekomst van de biersector.” Met Star Social geeft Heineken ondernemers niet alleen tools om beter zichtbaar te worden, maar ook om hun verhaal naar voren te brengen. Zoals hij het treffend samenvat: “Onze insteek is: kwaliteit, vakmensen en gemak om meer omzet voor onze horecaklanten te behalen.”