Heineken ziet groeikansen met 0.0 op tap

Heineken 0.0 tap
Tags: bier
Gepubliceerd op: 21 maart 2025

Heineken ziet groeikansen met 0.0 op tap

Alcoholvrij bier is een volwassen categorie in Nederland. Inmiddels koopt twee op de drie Nederlanders weleens alcoholvrij bier (tot 0,5% alcohol) voor thuisgebruik. Ook buitenshuis maakt alcoholvrij bier een indrukwekkende opmars: één op de tien gasten kiest in horeca en andere out-of-home locaties regelmatig voor een alcoholvrij alternatief. Volgens horecadirecteur Pieter Vissers geeft Heineken met 0.0 op tap de horeca extra groeikansen.

Tijdens een door Heineken georganiseerd mediaevent presenteerde Danny Thijssen van onderzoeksbureau YouGov interessante inzichten. Zo blijkt dat vooral jongere consumenten (Gen Z) en de oudere Silent Generation zorgen voor een sterke groei in alcoholvrij bier. Sinds 2019 het aandeel alcoholvrij bier in de retail van 13 naar 18 procent. Bij Gen Z is dit aandeel inmiddels zelfs 31 procent. Regionaal groeit alcoholvrij bier overal, maar vooral in de Randstad en dan met name de gebieden buiten de grote steden, is de groei bovengemiddeld.

Tekst loopt door onder foto

20250319_Heineken_007_4793_Jason

Danny Thijssen van YouGov

Tweederde drinkt alcoholvrij

Thijssen liet zien dat ruim 56 procent van de huishoudens zowel alcoholhoudend als alcoholvrij bier koopt. De groep consumenten die uitsluitend alcoholvrij bier koopt, nam sinds 2019 toe van 6,7 procent naar 9,2 procent. In de horeca ligt de totale conversie naar alcoholvrij bier (periode 2019-2024) inmiddels op 11 procent. Vooral koffie-lunchgelegenheden (18 procent), fastservice (15 procent) en leisurelocaties (13 procent) laten hoge conversiecijfers zien, gevolgd door restaurants (10 procent), logies (8 procent) en cafés en bars (5 procent). Thijssen benadrukt: "Alcoholvrij bier wordt door iedereen gedronken, niet alleen door gezondheidsbewuste consumenten."

Tekst loopt door onder foto

20250319_Heineken_018_4693_Jason

Horecadirecteur Pieter Vissers sprak over de groeikansen die 0.0 op tap biedt

Horeca kan profiteren

Volgens Pieter Vissers, horecadirecteur bij Heineken Nederland, liggen er grote kansen voor horecaondernemers door deze groeiende populariteit. Heineken 0.0 op tap blijkt bijzonder succesvol: sinds de introductie groeit het volume jaarlijks met 25 procent. Inmiddels heeft negen op de tien horecazaken Heineken 0.0 in het assortiment. Vissers zegt hierover: "Van bier op tap gaat ons brouwershart sneller kloppen. Gasten willen kwaliteit én keuzevrijheid. Met Heineken 0.0 op tap bied je niet alleen een beter product aan, maar verhoog je ook de omzet."

Daarnaast investeert Heineken flink in trainingen voor horecapersoneel, waarbij 10.000 barmedewerkers worden getraind om gasten actiever te wijzen op alcoholvrije alternatieven. Dit sluit aan bij maatschappelijke initiatieven zoals campagnes rondom verantwoord drinken, samenwerkingen met Veilig Verkeer Nederland en sportevenementen. Vissers: "We willen alcoholvrij bier normaliseren."

Tekst loopt door onder foto

20250319_Heineken_025_4981_Jason

Willem van Waesberghe: "Hygiëne belangrijk."

Mindfuck

Global Master Brewer Willem van Waesberghe vertelde meer over de ontwikkeling van Heineken 0.0. Hij was sceptisch over alcoholvrij bier, omdat hij tot dan toe nooit een alcoholvrij bier had gedronken dat hij lekker vond. Hij kreeg uiteindelijk het nadrukkelijke verzoek van de marketingafdeling om een goed alcoholvrij bier te ontwikkelen. "We zijn met vier internationale teams aan de slag gegaan," vertelt hij.

Het ‘winnende’ bier ontwikkelde het brouwteam via vacuümdistillatie, waarbij alcohol uit normaal gebrouwen bier wordt verwijderd. De grootste uitdaging was volgens Van Waesberghe om de aroma’s terug te brengen die bij het distilleren verloren gaan. Hij omschrijft Heineken 0.0 daarom ook als een "mindfuck": "De eerste slok proef je nog een klein verschil, maar daarna lijken je hersenen ervan overtuigd dat je origineel bier drinkt."

Hygiëne belangrijk

Voor 0.0 tapbier is volgens Van Waesberghe hygiëne erg belangrijk. De aanwezigheid van gist vormt namelijk een risico, omdat die alcohol kan produceren uit resterende suikers. "Je moet een tapinstallatie extreem schoon houden, omdat overal in de lucht bacteriën en gistcellen zweven. Tapleidingen mogen eigenlijk niet langer dan een week aangesloten blijven, anders ontstaat er alcohol." Heineken adviseert daarom kleiner tapsystemen zoals Blade- en David-taps, omdat ze eenvoudiger schoon te houden zijn.

Tekst loopt door onder foto

Alcoholvrij cijfers

Groei

Alcoholvrij bier wordt duidelijk populairder, zowel thuis als in de horeca. Voor horecaondernemers die samenwerken met Heineken biedt 0.0 op tap kansen. Hiermee kunnen ze inspelen op een groeiende vraag, hogere omzet realiseren en zich onderscheiden in kwaliteit en keuzevrijheid, zo vatte Vissers het samen.

20250319_Heineken_069__Jason

Tekst: Gerard Molenaar

Artikel delen