advertorial

Hoe deel ik de bierkaart in voor mijn horecazaak?

Rick van Kempen - ADV - Bier&cO

Hoe deel ik de bierkaart in voor mijn horecazaak?

De bierkaart: het is een ongelooflijk onderschat en razend belangrijk communicatiemiddel met jouw gast. Zeker nu personeel schaars is, de consument gewapend is met een smartphone en bier een onverminderd waardevol onderdeel van jouw omzet is. Rick Kempen, bierambassadeur bij Bier&cO, geeft in deze vierdelige rubriek antwoord op een vraag. Dit keer: hoe deel je je bierkaart in? "Deel je bierkaart in op smaak. Niet op land, brouwerij of zelfs de basis-bierstijl."

Foto's: Pim Ras

De gast centraal

Kort gezegd: een ideale bierkaart informeert en adviseert jouw gasten. Hij helpt bij het maken van de juiste keuze, die voor jou optimaal rendeert. Om het feest compleet te maken verleidt en nodigt de kaart niet alleen uit, maar biedt deze ook cross-selling door passende hapjes, snacks of hele gerechten te suggereren bij de bieren.

Natuurlijk staat de gast centraal. Elk horecabedrijf heeft zijn eigen gastprofiel, en daar stem je niet alleen je assortiment, maar ook vorm en inhoud van jouw bierkaart op af. Voor een in bier gespecialiseerd proeflokaal gelden andere verwachtingen dan voor een zaak die winkelend of recreërend publiek trekt. Je legt de lat precies zo hoog als waar jouw gast overheen kan springen!

De hoogte van de lat bepaal je bijvoorbeeld samen met een StiBON-biersommelier, of een accountmanager van je leverancier – bijvoorbeeld mijn collega-Bierspecialisten van Bier&cO. Daarnaast zijn er twee bepalende factoren die voor elk horecabedrijf opgaan: smaak en prijs.

*De tekst gaat verder onder het groene kader

Bier&cO: Partner voor de horeca

Bier&cO is dé perfecte partner voor de horeca, retail en slijterij met onbegrensde bierkennis, meer dan duizend speciale bieren en frisdranken in het pakket. Met meer dan 35 jaar bierervaring en een aantal biersommeliers in huis helpen we horecaondernemers met het samenstellen en optimaliseren van de bierkaart, unieke “Bier aan tafel”-kennis om je rendement te verhogen en zelfs het trainen van je personeel.

Je kunt eenvoudig online bestellen wanneer het jou uitkomt, en bijvoorbeeld kiezen voor Weihenstephan, BrewDog, De Molen, fritz kola en Sint Bernardus

Smaak

Voor de gemiddelde gast is de wereld heel overzichtelijk: er zijn maar twee soorten bier, namelijk ‘lekker’ en ‘niet-lekker’. Het is daarom van groot belang je bierkaart in te delen op smaak, en niet op land, brouwerij of zelfs de basis-bierstijl. Het ene blond heeft de klassieke zoete broodsmaak, een ander blond heeft juist meer bitters van de hop.

Een uitdaging is vaak dat de consument wél weet waarom zij of hij het ene bier lekker vindt, maar niet waarom. Put je daarom niet teveel uit in uitgebreide smaakomschrijvingen, maar groepeer je bieren in de zes smaakwolken van StiBON: Soepel & Subtiel; Fris & Fruitig; Amber & Elegant; Blond & Krachtig; Donker & Rijk en Intens & Uitdagend. Met vervolgens een of twee trefwoorden maak je de beschrijving af; zet er meteen een ‘lekker bij’ tip naast. Cross-selling, weet je nog?

*De tekst gaat verder onder de foto

21 - ADV - Bier&cO

Prijs

De afgelopen tijd is alles flink duurder geworden – voor jou, maar zeker ook voor jouw gasten. Die kan de euro ook maar een keer uitgeven. Een goed voorbeeld is het hoger alcoholische degustatiebier: door de accijnsverhoging zijn die in verhouding duurder geworden. Nu wil de consument echt wel genieten – deze bieren horen op elke goede bierkaart – maar je kunt hiermee zeker rekening houden bij de indeling van jouw bierkaart.

Naast een indeling op smaak kun je onderscheid maken tussen ‘doordrinkbieren’ en ‘genietbieren’: binnen dezelfde smaakwolk breng je een subtiele verfijning aan, die de bewust kiezende gast meteen de weg wijst. Over hoe je de juiste prijs bepaalt hebben we het een volgende keer.

Artikel delen