promotioneel
Horecaondernemer Patrick Lommers is altijd onderweg voor de negen iconische zaken die op zijn naam staan. Kan het slimmer, mooier, lekkerder? Zo bracht een van zijn zoektochten hem op het spoor van Moldavische wijn. Een gouden zet.
Het verhaal begon met een zoektocht naar een alternatief voor één van zijn oude witte huiswijnen: een sauvignon blanc uit Nieuw-Zeeland. Lommers bezocht Prowein, de grootste wijnbeurs ter wereld in Düsseldorf, en ontdekte daar het Moldavische wijnhuis Château Purcari 1827.
“Ik had niet verwacht dat het niveau zo hoog was.” De horecazaken van Lommers kenmerken zich door het verhaal erachter en de ziel die hij er feilloos in weet terug te stoppen. Enkele voorbeelden: Moeke Spijkstra in Blaricum, ‘t Bonte Paard in Laren, ‘t Tolhuis in Hilversum en Café de Paris in Haarlem. “Café de Paris zoals het nu is - heb ik helemaal zelf verzonnen, getekend en ingericht. Dat is één van de mooiste onderdelen van het ondernemerschap.”
Net zo eigenwijs en succesvol gaat Lommers om met wat er in zijn zaken geschonken wordt. “Het is voor mij belangrijk om te weten waar de wijn vandaan komt, hoe deze gemaakt wordt en om persoonlijk met wijnmakers aan tafel te zitten. Zo maak ik de beste selectie voor mijn zaken. Sta ik er niet honderd procent achter, komt het er niet in.”
Een bezoek aan Moldavië mocht daarom niet ontbreken en dat gaf Lommers verrassende inzichten. “Ik was er niet mee bekend. Maar toen ik daar leerde dat ze er al sinds Napoleon wijn maken op uitstekende ondergronden in een bijzonder klimaat, begreep ik waarom de wijn zo goed is.”
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voor de gasten van Lommers’ zaken is het verhaal minder belangrijk, die verwachten een goede wijn voor een betaalbare prijs. “De sauvignon blanc van Purcari (zie kader) is nu een witte huiswijn en die overgang zorgde voor positieve reacties van de gasten. Precies wat je zoekt bij een schenkwijn."
"Voor mij is het belangrijk dat ze het lekker vinden, want het is niet makkelijk om in deze prijsklasse (5,25 euro per glas, red.) iets goeds te vinden. Ik ben zeer onder de indruk en mijn gasten zijn laaiend. Daarom schenk ik in sommige zaken ook hun pinot grigio.”
Het resultaat? Lommers verkoopt er veel van. Heel veel. De band met importeur LFE bestaat al twintig jaar en is gebaseerd op wederzijdse loyaliteit. Behalve de champagnes loopt alle wijn via hen en Lommers heeft door die samenwerking zelfs een eigen rosé, exclusief voor zijn cafés.
*De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Al sinds 1827 een toonaangevend wijnbedrijf in Moldavië, vernoemd naar het gelijknamige dorpje Purcari in de wijnregio Stefan Voda op nog geen achthonderd meter van de Oekraïense grens. Had een grote aantrekkingskracht op Franse kolonisten, het gebied toont overeenkomsten met de bodem en het klimaat van Bordeaux. De wijnen waren aan het eind van de 19de eeuw al populair bij de Russische en Engelse adel. Het chateau is in 2003 gebouwd en het eerste wijnkasteel in Moldavië.
Lommers’ liefde voor wijn is altijd gekoppeld aan eten. “Als het gaat om wijn-spijs ben ik opgeleid door Piet Rutten, ooit mede-eigenaar van De Swaen in Oisterwijk dat hij destijds met Cas Spijkers runde. Ik kan zelf goed koken en ben daar op een klassiek-originele manier creatief in. Dat zie je terug in de wijnen die ik lekker vind; Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk en Duitsland.”
Op dit vlak is Lommers vooral een liefhebber, qua opleiding was de Business School in het Zwitserse Genève bepalend voor zijn zakelijke successen tijdens een carrière van inmiddels dertig jaar. Na de succesvolle verkoop van zijn eerste concern in 2007, startte hij in 200 opnieuw met zijn huidige bedrijf waarbinnen zich ook vastgoedinvesteringen en een inkooporganisatie bevinden. “Ik ben sindsdien gegroeid van een naar negen zaken. Maar ik doe het wat rustiger aan. Meer stapsgewijs. Dus ik verwacht er eens in de een tot anderhalf jaar een zaak bij te hebben.”