Horecatrends 2020 deel 7: Natuurwijn
Op onze website licht Lightspeed de restauranttrends voor 2020 uit. Deze week de zevende trend: Natuurwijn.
Steeds vaker is een deel van de wijnkaart toegewijd aan ‘natuurwijn’ of ‘vin naturel’. Er zijn zelfs horecazaken die bekend staan om het alleen nog maar schenken van natuurwijn. Het principe is niets nieuws, sterker nog: het is de originele manier van wijn maken. Toch wint het de laatste jaren pas terrein, voornamelijk in de randstad. Wat is natuurwijn precies? En waarom wordt het door velen als zo’n interessant product gezien?
Wat is natuurwijn?
Om te begrijpen wat natuurwijn zo bijzonder maakt, is het belangrijk om te benadrukken dat de normale wijn die je in supermarkten en groothandels vindt sterk bewerkt is door verschillende chemische processen. Deze ‘vin industriel’ krijgt daardoor een meer uitgebalanceerde en stabiele smaak. Als tegenbeweging op dit zogenaamde ‘photoshoppen’ van wijn ontstond ‘vin naturel’: een wijn die wordt geproduceerd zonder toevoeging van pesticiden, sulfiet of andere onnatuurlijke chemicaliën. Hoewel er geen strenge wettelijke eisen zijn voor het produceren van natuurwijn, mag je spreken van een natuurwijn als het aan de volgende kenmerken voldoet:
- De druiven zijn biologisch of biodynamisch verbouwd;
- De wijngaard mag niet geïrrigeerd worden;
- De druiven moeten met de hand worden geoogst;
- De vergisting moet op een natuurlijke manier plaatsvinden, het toevoegen van voorgeselecteerde gisten is verboden;
- Er mag niets aan worden toegevoegd, dit betekent geen suikers, tannines of wijnsteenzuur;
- De samenstelling van de druiven mag niet bewust veranderd worden;
- Er mogen geen ‘ingrijpende technieken’ worden toegepast, zoals filteren of pasteurisatie;
- Er mag geen sulfiet worden toegevoegd voor en tijdens de vergisting. Voor het bottelen mag er wel sulfiet worden toegevoegd, maar dit mag niet meer zijn dan 30mg/l.
Deze regels hebben nogal wat gevolgen voor de uiteindelijke smaak. Het ontbreken van sulfiet zorgt ervoor dat de smaak niet gestabiliseerd wordt, wat betekent dat er enorme verschillen kunnen zijn - zelfs bij wijnen van dezelfde producent. Er kunnen dan ook relatief vreemde smaken uit voortkomen, maar het gerucht gaat dat zodra je een goede natuurwijn te pakken hebt, je nooit meer terug wilt naar een saaie “normale” wijn.
Wat maakt het populair?
Hoewel de trend al een paar jaar voortkabbelt, is de verwachting dat natuurwijnen en vegan wijnen nog meer marktaandeel gaan winnen in 2020. Dit is deels te verklaren doordat natuurwijn in zekere zin een alcoholische implementatie is van de ook aan meer populariteit winnende transparantie-trend. Ook worden natuurwijnen kleinschalig en lokaal geproduceerd, wat wederom samenvalt met de huidige maatschappelijke tendens. Last but not least is het gezonder (want geen toegevoegde suikers) en beter verteerbaar, waardoor katers minder snel om de hoek komen kijken.
Mocht je zelf overwegen om natuurwijn te schenken in jouw zaak, doe dan wel je huiswerk. Gasten die natuurwijn bestellen staan vaak open voor uiteenlopende smaken, maar het blijft voor veel mensen nieuw gebied. Aan jou als restauranteigenaar om hen ervan te overtuigen dat het een nieuw verrassend perspectief kan bieden op hoe ze wijn ervaren.
Zonder horeca geen horeca trends. Ondanks de moeilijke tijd waar de Nederlandse horeca zich in bevindt, wil Lightspeed de mogelijkheid bieden om verder te kijken. Vandaar dit educatieve stuk. Niet om direct te implementeren, maar om eventueel te inspireren.
Lightspeed is een cloud-gebaseerd commerce platform dat kleine en middelgrote bedrijven in ongeveer honderd landen ondersteunt. Het slimme, schaalbare en betrouwbare kassasysteem helpt zelfstandige ondernemers bij het verhogen van hun efficiëntie, het nemen van datagedreven beslissingen, en het creëren van een onvergetelijke ervaring voor hun gasten.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen