Huisbier als ambassadeur van je horecazaak: zo doet Het Rechthuis het

Tags: bier
Gepubliceerd op: 14 maart 2025

Huisbier als ambassadeur van je horecazaak: zo doet Het Rechthuis het

Toen horecaondernemer Gerrit Verweij en zijn compagnon Frank Tulp van Het Rechthuis in Mijdrecht in 2017 besloten hun eigen huisbier te brouwen, hadden ze niet kunnen vermoeden dat dit zou uitgroeien tot een sterk regionaal merk. Hun huisbier is niet alleen een succes op de tap, maar ook in slijterijen, cadeauwinkels en bij andere horecaondernemers. 

Openingsfoto: Frank Tulp en Gerrit Verweij
Tekst: Gerard Molenaar

Het verhaal van Het Rechthuis laat zien hoe een goed doordacht huisbierconcept kan bijdragen aan de marketing, omzet en beleving van een horecazaak. Wat maakt huisbier zo’n sterk instrument? En welke lessen kunnen andere horecaondernemers hieruit trekken? 

Na drie keer tevreden 

“Wij wilden in 2017 een blond bier dat goed doordrinkbaar was, niet te zwaar en toegankelijk voor een breed publiek,” vertelt Verweij. Samen met de lokale brouwer werd een recept ontwikkeld en na een paar brouwsels hadden ze een bier dat aansloeg. “We begonnen met een klein pannetje van 150 liter. De eerste versies waren goed, maar nog niet perfect. Na drie keer brouwen waren we tevreden en hebben we het op tap gezet.” 

De introductie van Rechthuis Blond bleek een schot in de roos. Al snel volgde een bockbier. Maar het succes ging niet vanzelf. "We dachten: laten we ook eigen glaswerk nemen. Maar ja, dan moet je meteen een pallet bestellen van 1.500 glazen. Toen dacht ik: wat moet ik in hemelsnaam met al die glazen? Uiteindelijk hebben we een cadeaupakket ontwikkeld, compleet met glas en bier, en dat was een groot succes." 

*De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Het Rechthuis - Huisbier - 1
De huisbieren van Het Rechthuis in Mijdrecht

Succes voor blond en bock 

Rechthuis Blond en Rechthuis Bock werden niet alleen een lokaal succes, maar deden ook mee aan de verkiezing ‘Entree Huisbier van het Jaar’. De eerste deelname leverde kritische feedback op van de jury. In plaats van dat naast zich neer te leggen, gebruikten Verweij en Tulp deze input om de bieren te verbeteren. “Je kunt die feedback negeren, maar als je serieus bezig bent, dan doe je er iets mee.” Het resultaat? Een jaar later vielen Rechthuis Blond én Rechthuis Bock in de prijzen, want ze haalden een onderscheiding bij de Huisbier van het Jaar-verkiezing. 

*De tekst gaat onder de afbeeldingen verder.

Entree_Header foto (926 x 519 px) - 2025-03-14T150611.702 Entree_Header foto (926 x 519 px) - 2025-03-14T150649.149

 Wat maakt een huisbier succesvol?

Veel horecaondernemers zien huisbier als een leuke extra, maar het succes hangt af van een paar belangrijke factoren: 

  1. Kwaliteit en toegankelijkheid: Een huisbier moet niet te uitgesproken zijn. "Speciaalbierliefhebbers waarderen extreme smaken, maar een huisbier moet breed toegankelijk zijn. Doordrinkbaarheid is cruciaal," legt Verweij uit. 
  1. Een herkenbaar merk neerzetten: Het Rechthuis maakte van zijn huisbier een compleet concept: eigen glaswerk, bierviltjes, een herkenbaar etiket en een sterke presentatie op de kaart. Hierdoor werd het bier een merk op zich. 
  1. Luisteren naar de gast: "Je kunt zelf helemaal weg zijn van een bierstijl, maar als je gasten het niet bestellen, heb je er niets aan," zegt Verweij. Daarom werd het recept van het huisbier door de jaren heen geperfectioneerd, met de focus op doordrinkbaarheid en een toegankelijk alcoholpercentage van 6%. 
  1. Gebruik het als marketinginstrument: Huisbier zorgt niet alleen voor extra omzet, maar ook voor gratis publiciteit. "Ons bier staat in alle lokale winkels, bij sommige zelfs op een prominente display naast de kassa. Ook al koopt iemand het niet meteen, ze zien het wél," aldus Verweij.

Pils schot in de roos 

Vervolgens deden de ondernemers iets wat anderen niet doen: een pils als huisbier. Verweij en Tulp ontwikkelden met Brouwerij De Leckere een pils in de stijl van het Sauerland, dus iets meer gehopt dan we in Nederland gewend zijn. “Ons pils was dus vrij bitter voor wat we hier gewend zijn en dat werd niet door een breed publiek gewaardeerd. Vooral de liefhebbers konden het waarderen, maar voor de meeste gasten was het te uitgesproken. Dus hebben we het recept aangepast, want je luistert altijd naar je gasten. Vervolgens werd het enorm populair.” 

Corona als kickstart 

Toen de coronapandemie uitbrak in 2020, werd het huisbier een nog belangrijker onderdeel van het bedrijfsmodel. “We kregen ineens de tijd om nieuwe bieren te ontwikkelen. Omdat de horeca dicht moest, begonnen we een speciaalbierwinkel,” vertelt Verweij. “Een week voor de tweede lockdown kregen we nog 40 pallets bier binnen. We moesten snel schakelen. Het bier werd afgevuld op fles en werd een groot succes in de winkel.” 

Deze periode leidde ook tot een flinke uitbreiding van het assortiment en de oprichting van Rechthuis Bierbrouwerij. Naast blond, pils en bockbier volgden ook een IPA en een Weizen. Inmiddels heeft Het Rechthuis een portfolio van tien bieren. Daarmee behoren ze tot de horecaondernemers met het grootste assortiment huisbieren in Nederland. Bier nummer tien is de eerste editie van Rechthuis Barrel Project. En die toevoeging #1 betekent dat er nog meer in het vat zit. De eerste is een quadrupel, maar daarna gaat de stout in de bourbonvaten. 

*De tekst gaat onder de afbeeldingen verder.

Het Rechthuis Bierbrouwerij
Rechthuis Bierbrouwerij

Lokaal succesverhaal 

Dat een huisbier veel meer kan zijn dan een unieke drank op de bierkaart bewijzen de Mijdrechtse ondernemers. Rechthuis Bier werd een krachtig marketinginstrument. Gasten herkennen het bier, vragen ernaar en nemen het zelfs mee naar huis. Lokale en regionale slijterijen verkochten het bier al snel, en cadeauwinkels zagen de potentie van een lokaal bierpakket. Afgelopen december werd op de ijsbaan exclusief Rechthuis Bier geschonken. 

"Huisbier geeft je horecazaak een extra dimensie," vertelt Verweij. "Gasten zien dat je ergens voor staat en het zorgt voor binding met de regio. Het is fantastisch om te zien dat mensen in de winkel ons bier tegenkomen en denken: hé, dat drink ik altijd bij Het Rechthuis! En ik ben trots dat een slijter, die destijds de deur dichthield voor ons bier, nu vraagt of hij het mag verkopen." 

Positieve invloed op omzet 

Waar veel horecazaken hun tap volledig overlaten aan grote brouwerijen, kozen Verweij en Tulp ervoor om een serieuze plek te reserveren voor hun huisbier. De cijfers spreken boekdelen. Van de tapomzet komt 45% van Heineken, 25% van Brand en 30% van de eigen Rechthuis bieren pils en blond. 

Daarnaast leidde het huisbier tot een strategische herziening van de bierkaart. "Vroeger hadden we zo’n 25 tot 30 bieren op de kaart staan. Inmiddels hebben we dat teruggebracht, want de meeste gasten kiezen toch voor ons eigen bier. Dat is een luxeprobleem! We hebben een bierkaart met alleen al tien huisbieren, waar natuurlijk ook nog een aantal andere populaire speciaalbieren op staan." 

*De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Frank Tulp en Gerrit Verweij - Huisbier - Het Rechthuis
Frank Tulp en Gerrit Verweij

Brouwerij om de hoek 

Hemelsbreed een paar kilometer van Het Rechthuis staat de brouwerij waar de Rechthuis-bieren worden gebrouwen en waar Rechthuis Bierbrouwerij eigen tanks heeft. De brouwactiviteiten hebben de ervaren horecaondernemer die Verweij is een mooi ‘tweede leven’ bezorgd. Rechthuis Bierbrouwerij biedt collega-horecaondernemers van Verweij en Tulp de mogelijkheid om het concept over te nemen. Dit gaat verder dan alleen bier; van glaswerk en tapkranen tot branding en promotie. “Horecaondernemers kunnen met één telefoontje hun eigen huisbier hebben, compleet met logo, glaswerk en onderzetters,” legt Verweij uit. Ze hebben dan wat wel een ‘etiketbier’ wordt genoemd: een bestaand bier met een eigen uitstraling. 

Tekst: Gerard Molenaar

Huisbier van het Jaar 

Het succesverhaal van Rechthuis Bierbrouwerij laat zien hoe huisbier kan uitgroeien tot een krachtig merk en een belangrijk onderdeel van een horecaconcept. In 2013 organiseerde Entree voor het eerst de Huisbierverkiezing. Destijds was het een nieuw fenomeen. In 2025 zal er weer een Huisbier van het Jaar-verkiezing zijn. Horecazaken met een zelf ontwikkeld huisbier—zelf gebrouwen of in samenwerking met een brouwerij—kunnen hun bieren inschrijven. Etiketbieren zijn uitgesloten van deelname. 

Wil jij ontdekken wat een vakjury van jouw huisbier vindt? Doe dan mee aan de volgende editie van de Huisbier van het Jaar-verkiezing. Wie weet volgt jouw huisbier dezelfde weg naar succes als Rechthuis Blond of de meerdere keren bekroonde bieren van de Amsterdamse horecaondernemer Peter van de Arend. 

Meer weten? Houd onze website in de gaten en meld je aan voor de verkiezing. 

Artikel delen