Een volromige matcha ijskoffie, een groene ijskoffie, geïnspireerd op de viral chocoladereep met pistache en künefe op TikTok, of een verfrissende traditionele ijskoffie. De ‘koude’ koffie is bezig aan een opmars op het terras.
Foto's: DKJ x Rebottled
IJskoffie was al populair in Zuid-Europa en het Midden-Oosten en is nu ook in Nederland een hit. Het drankje groeide uit van een eenvoudige koffie met ijsblokjes tot een luxe, creatief drankje, dat het goed doet op sociale media. Millennials en Gen Z’ers omarmen ijskoffie als een ‘betaalbare luxe’ op warme dagen, iets nieuws, een drankje om dagelijks van te genieten.
Niet gek dat ijskoffie inmiddels bij bijna iedere horecazaak, van café tot brasserie, op de kaart staat. De vraag naar unieke en originele ijskoffies – van flat whites met dubbele espressoshots en oatmilk lattes met siroop die bij het seizoen past tot ijskoffie matcha - zal doorzetten in 2025, is de verwachting.
Voor horecaondernemers biedt het serveren van ijskoffie kansen. De brutowinstmarge op koffie was 90%, maar is als gevolg van hogere inkoopkosten gedaald naar ongeveer 70%. Ondanks de daling blijft koffie een belangrijk product voor de horeca, mede door de mogelijkheid om met variaties en speciale koffies de marge te optimaliseren.
IJskoffie draagt daartoe bij; je kunt er een hogere prijs voor vragen aan de gast dan voor warme koffievarianten. Gasten zijn immers gevoelig voor trends, zeker de jongere generatie, en zijn bereid om hiervoor iets extra’s neer te tellen, zeker als het om een creatieve (lees: instagrammable) presentatie van de ijskoffie gaat.
De traditionele ijskoffie is eenvoudig te bereiden: espressokoffie zetten, snel af laten koelen en serveren in een glas met ijsblokjes. Je kunt de koffie en ijsblokjes ook in een shaker doen en serveren als ‘Shakerato’.
Qua smaak valt er nog van alles te experimenteren. Mooie voorbeelden voor op de terraskaart van 2025 zijn bijvoorbeeld de Café del Tiempo, een Spaanse klassieker met een schijfje citroen, de Golden Milk Iced Coffee, een mix met kurkuma en kaneel, of de Cucumber Iced Latte, een verfrissende koffie met komkommersiroop. Bijzondere combinaties waarmee je ijskoffie als premium drankje positioneert. Belangrijk is wel om koffie van hoge kwaliteit te gebruiken. Investeren in goede ingrediënten betaalt zich terug omdat de gast geniet van de smaak en graag terugkomt.