De Rotterdamse bierbrouwer Kaapse Brouwers heeft vier locaties in Rotterdam. Eén van de locaties is gastropub Kaapse Maria. Er zijn 24 taps met verschillende craft beers en ciders. Met sake, natuurwijn en die zeldzame bieren en ciders op fles valt er veel te matchen met de seizoensgebonden gerechten. Om de organisatie en planning naar een hoger niveau te trekken startten ze na de zomer met het online reserveringssysteem Guestplan.
Bij Kaapse Maria vind je 24 taps met verschillende craft beers en ciders. Met sake, natuurwijn en die zeldzame bieren en ciders op fles valt er veel te matchen met de seizoensgebonden gerechten van vaak lokale en dagverse ingrediënten.
Mike Schelling is head of marketing & partnerships bij Kaapse Brouwers en dagelijks bezig met het in de markt zetten van de Rotterdamse bierbrouwer en haar locaties. “Samen met Mitchell Vos, onze hoofd-chef, hebben we goed nagedacht over wat Maria moet zijn. Wat nou eigenlijk een gastropub is. Een van onze troeven is het Cellar Menu, waarmee we het gastronomische niveau een treetje hoger brengen. Dat is een schatkaart met unieke en vaak onontdekte natuurwijnen, ciders en bieren die je ergens anders niet snel tegenkomt.”
Om de organisatie en planning naar een hoger niveau te trekken startten ze na de zomer met het online reserveringssysteem Guestplan. "Het was eerst niet mogelijk om te reserveren, of om à la carte te eten. Nu is dat gelijk getrokken. Exclusieve diners kun je er ook fijn mee opzetten, met een aanbetaling om no-shows te voorkomen. Alles komt daar samen."
"We werken er vrij kort mee, maar de eerste resultaten zijn positief. Alles wat eerst niet aan de orde was, gaat nu veel effectiever en makkelijker. En, de zaak zit voller!"
Een mooie testcase die Mike ook helpt met de strategische marketing. "We hebben nu veel meer info over wie er nou eigenlijk naar Kaapse Maria komen. Het geeft inzicht in profielen en we kunnen heel concreet cijfers extraheren over wat we goed doen en wat niet. Dat gebruiken we weer om te sturen op andere doelgroepen. Ideaal."
Mike’s partner trok hem aanvankelijk mee de wijnwereld in. Iets waarin hij als freelance merkstrateeg in de food- & drinks-branche ook ervaring opdeed. "Sinds april 2022 is het bier. En dat vind ik wel verfrissend. Er zijn veel samenwerkingen en receptuur wordt makkelijk uitgewisseld."