“Havermelk in plaats van koemelk? Dan wordt het 75 cent extra alsjeblieft”, klinkt het in veel van de koffie- en horecazaken. Het duurzame en diervriendelijke alternatief is vaak duurder dan koemelk. Nu grote koffiezaken als Starbucks en Coffeecompany stoppen met het rekenen van extra kosten voor plantaardige melk, lijkt het tij te keren. Bij Anne&Max is de havermelk inmiddels zelfs goedkoper dan koemelk.
Tekst: Madelief de Weerd
Andere horecazaken rekenen echter wel vaak een toeslag. Soms nog hoger dan de daadwerkelijke extra kosten. Plantaardige melk wordt als margemaker ingezet, terwijl het een duurzamer en diervriendelijker alternatief is. Veerle Vrindts, directeur ProVeg: “Keer de toeslag om: haal je marges binnen door koemelk duurder te maken en verlaag de prijs van de plantaardige versie. Dat moet prima te doen zijn op een manier die netto geen geld kost of juist inkomsten oplevert.” Wat je ook doet met de prijzen van de plantaardige melk: er komt een omslagpunt aan. Van Zoelen: “Het aanbod groeit, dus de prijzen worden lager. Daarnaast wordt de vraag naar plantaardige melk steeds groter, waardoor horecazaken meer afnemen. Hierdoor ontstaat een nieuw prijsniveau.”
De markt van plantaardige melk raakt dus steeds meer verzadigd en biedt goede alternatieven voor koemelk. Welke plantaardige producten kunnen we nog meer verwachten in de horeca? Van Zoelen: “Het aanbod van vegan kaas zal groeien. Hier liggen nog veel kansen. Een paar bedrijven zijn hier al actief mee bezig. Zo kraakten Those Vegan Cowboys het scheikundige aspect van melk. Hiermee gaan zij in de toekomst plantaardige kazen maken. Een goede oude kaas of schimmelkaas heeft ontwikkelingstijd nodig. Het zijn bijzondere smaken die je lastig namaakt.”