Lavazza opent trainingscentrum in Antwerpen voor horecaprofessionals
Met de opening van het Lavazza Training Center in Antwerpen - het 56ste trainingscentrum wereldwijd en het vierde in de Benelux - hoopt het Italiaanse koffiemerk de waardering van koffie én de kennis erover een extra impuls te geven. De nieuwe locatie is niet alleen bedoeld voor Belgische horecaprofessionals, maar ook professionals uit het zuiden van Nederland die een training willen volgen. De drie Lavazza Training Centers in Nederland en het nieuwe opleidingscentrum in Belgie onderstrepen de toewijding van Lavazza om de cultuur van premium Italiaanse koffie te promoten en te delen met koffieliefhebbers.
Marcello Arcangeli, wereldwijd directeur van het Lavazza Training Center, hoeft niet lang na te denken over het belang van goede koffie in een horecazaak. “Het is cruciaal”, vindt de temperamentvolle Italiaan. “Stel je voor: je hebt in goed gezelschap een geweldige avond gehad, met fantastische wijnen en heerlijk eten. Het kopje koffie is dan de afsluitende act, een laatste herinnering aan een mooie avond. Dat kopje koffie moet goed zijn.”
Waardering en kennis
Arcangeli ziet het als zijn missie om de waardering van én kennis over koffie te verbeteren. De Italiaan spreekt zich uit in Antwerpen, waar hij is ter gelegenheid van de opening van het nieuwste Lavazza Training Center. Het Training Center – opgericht in Turijn in 1989 en nu actief op meer dan 55 locaties wereldwijd – benadert koffie als een cultureel element en een onderwerp van voortdurende studie.
De twee belangrijkste pijlers zijn de ‘Coffee School’, die professionele training biedt over koffie en koffiezetmethoden, en ‘Coffee Design’, dat zich richt op onderzoek en het ontwikkelen van recepten en tools om een unieke koffie-ervaring te bieden.
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Professionele training
Met het Training Center in Antwerpen hoopt Arcangeli niet alleen zijn liefde voor koffie verder te verspreiden maar ook de kennis onder de barista’s te vergroten. “Tussen het laten groeien van koffiebonen en de uiteindelijk consumptie van een kop koffie zit een enorme wereld”, schetst Arcangeli, die al zijn leven lang werkzaam is bij Lavazza. “We geloven sterk dat professionele training de sleutel is tot het leveren van de best mogelijke koffie-ervaring aan consumenten.”
De goede kant
Met de waardering van koffie gaat het de goede kant op, vindt Arcangeli, die eveneens present was bij de opening van het eerste Training Center, in 1989 in Turijn. “Tegenwoordig is het vak van een barista veel professioneler geworden”, ziet hij. “Tien, twintig jaar geleden werd het gezien als een simpel baantje, vaak uitgevoerd door jonge mannen. Nu is het echt een ambacht, een eervol beroep waar barista’s trots op zijn.”
*De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
Over het trainingscentrum in Antwerpen
SCA (Specialty Coffee Association) gecertificeerde barista's leiden de trainingssessies en voorzien de deelnemers van expertise op het gebied van koffieteelt, zetmethoden, latte art en Lavazza’s beroemde concept 'Coffee Design'.
Dit concept is gecreëerd in samenwerking met de culinaire filosoof Ferran Adrià begin 2000, en combineert kennis van koffie met disciplines zoals biologie, chemie, esthetiek, haute cuisine en de geschiedenis van culinaire tradities. Dit resulteert in recepten zoals koffiekaviaar en tiramisuspongecake.
Bezoekadressen (alleen op afspraak):
Lavazza Training Center Antwerpen: Oudeleeuwenrui 18 | Antwerpen 2000Lavazza Training Center Oostzaan : Ambacht 14 | 1511 JZ Oostzaan
Lavazza Training Center Breda: Kronenburgwerf 20 | 4812 XR Breda
Lavazza Training Center Oosterwolde (FR) : Buurstede 1 | 8431 NA Oosterwolde
Andere benadering
Toch valt er in de horeca nog een wereld te winnen, vervolgt de gepassioneerd vertellende Arcangeli. Graag zou hij zien dat koffie in restaurants en elders op eenzelfde manier wordt benaderd als wijn. Dus: waar komt de koffie vandaan? Op welk terroir groeiden de bonen? En welke smaaktonen kunnen we proeven? “Maar daarvoor moet eerst het kennisniveau omhoog”, vindt Arcangeli.
“Een goede kop koffie maken is niet eenvoudig”, meent de Italiaan, terwijl hij vol trots door het Antwerpse Training Center loopt. “Welke bonen gebruik je? Hoe fijn maal je ze? Wat is de temperatuur van het water? Hoe lang is de doorlooptijd? Etcetera. Allemaal zaken die van invloed zijn op de uiteindelijke kwaliteit van je koffie.”
Wisselende koffietrends
En dan zijn er ook nog de steeds wisselende koffietrends, die de consument graag vertegenwoordigd ziet in de horeca. Denk daarbij aan een groeiende vraag naar aromatische koffie met een minder bittere smaak. Fermentatie van koffie is daarom in opmars. Het geeft de koffieboer controle over de helderheid, zuurgraad en body van een koffie.” Lavazza past de techniek van fermentatie toe in de onlangs gelanceerde range Tales of Italy: het levert exotische smaken, zoete wijnachtige tonen met een typische "Italiaanse" body en een honingachtige zoetheid.
Lavazza, jaarlijks goed voor dertig miljard kopjes koffie, werkt daarbij nauw samen met lokale koffieboeren, waarbij duurzaamheid - economisch, sociaal en ecologisch - een belangrijke rol speelt. “Elke ochtend een betere wereld wakker maken”, is niet voor niets het motto van het koffiemerk dat werd opgericht in 1895.
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het Lavazza Training Center
Het Lavazza Training Center in Antwerpen is weer een stap in de juiste richting, vindt Arcangeli. Vorig jaar volgden wereldwijd ruim 33 duizend barista’s-in-opleiding een training via het Italiaanse koffiemerk. “Een goede stap”, stelt de ambitieuze directeur. “Maar door het uitbreiden van het aantal trainingscentra hopen we het aantal cursisten flink op te schroeven. Er valt nog een wereld te winnen. Koffie maken is immers een kunst. Een kunst die we graag delen.”Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen