L’OUI is een connected cocktailmachine die met capsules werkt. De machine is nog maar net op de markt en nu al is er interesse uit het buitenland. Alle reden voor een nadere kennismaking met het bedrijf en de mensen erachter: ondernemers Edwin de Koeijer en Daan Gijbels.
Met L’OUI kan iedereen achter de bar een perfecte cocktail maken. De ideale oplossing dus voor de groeiende vraag naar cocktails en het huidige personeelstekort. Want met de tijd die de bartender kwijt is voor het maken van een cocktail heeft hij of zij geen tijd over voor je gasten. Als je al een goede bartender kunt vinden. Met L’OUI kan iedereen, bartender of niet, binnen 30 seconden de perfecte cocktail serveren.
“Het was coronatijd. In mijn hoofd zat al een tijdje om iets te doen met een Scroppino-machine”, vertelt Edwin de Koeijer. “Daan en ik hebben dat idee verder uitgewerkt naar een machine die een hele range cocktails kan maken. Zo ontstond het idee voor de capsulemachine. En ja, toen het idee eenmaal op papier stond, kwam alles in een stroomversnelling.” Gijbels vult aan: “Het is cruciaal om een goed plan te hebben en te weten wie je erbij kan helpen om het waar te maken. Dan kan het snel gaan. In ons geval kwamen in een maand tijd precies de juiste mensen op ons pad.”
Anderhalf jaar duurde de ontwikkeling. Van prototype tot de eerste pioniersklanten en de commerciële presentatie aan het einde van vorig jaar en begin dit jaar op de Horecava. Verschillende investeerders werden bij het project betrokken. Stille investeerders, maar ook strategische investeerders als Van Duijnen Horecaservice, Craftworks en C10. Ook KPN bond haar naam en expertise aan het avontuur. Gijbels: “KPN heeft echt meegedacht om onze visie waar te maken. L’OUI verzamelt via het Internet of Things data over het gebruik en de omzet. Vanaf een afstand kan de ondernemer meelezen wat de L’OUI doet. Dat maakt het ondernemen een stuk makkelijker en transparanter, en controle eenvoudig.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Een machine met eigen capsules zoals L’OUI bestaat wereldwijd nog niet. De Koeijer: “Wat Daan en mij bindt is de liefde voor superlekkere smaken. Dat staat voorop. Cocktails moeten verleidelijk zijn.” Dat is gelukt. Ze bevatten een concentraat van destillaten met een hoog alcoholgehalte en – afhankelijk van de cocktail – verse vruchten, kruiden en kruidenextracten die door de alcohol hun verse smaak behouden. “De kwaliteit is dus altijd hoog.”
Het team van L’OUI bestaat uit tien man. Maar de verwachtingen zijn dat dat dit jaar wordt uitgebreid naar twintig. Gijbels: “Er is nu al veel vraag naar, ook vanuit het buitenland. We zijn de start-up-fase voorbij.” Inmiddels zijn er contacten in Denemarken, België en verder. “Als je nu het proefmodel ziet dat in piepschuim is uitgesneden door C10, dan komt er weer heel wat naar boven, aldus De Koeijer. “Het was pittig. Je moet alles van nul bedenken. En je denkt soms: gaat dit wel lukken? En nu staat hij er. Daar ben ik trots op.”
L’OUI is dé cocktailoplossing waarmee iedereen achter de bar een perfecte cocktail maakt. Binnen dertig seconden, met constante kwaliteit. Bij restaurant Escobar in Amsterdam serveren ze zes soorten cocktails, maar er zijn nog veel meer soorten in het assortiment. Wil je ook proeven?