Lowlander kiest radicaal voor Low en No alcohol bieren

Lowlander No en Low
Tags: bier

Lowlander kiest radicaal voor Low en No alcohol bieren

Met een innovatieve visie en een focus op botanicals heeft Lowlander Bier de afgelopen jaren een sterke positie in de biermarkt veroverd. Tom Engelman, key account manager van Lowlander, vertelde op Horecava hoe het merk inspeelt op de groeiende vraag naar laag-alcoholische en alcoholvrije bieren.

Tekst: Gerard Molenaar
Hoofdfoto: Tom Engelman

Lowlander staat al meer dan acht jaar bekend om het gebruik van botanicals, kruiden en specerijen die de bieren een unieke smaak geven. “Ruim vijf en een half jaar geleden hebben we ons eerste alcoholvrije bier gelanceerd,” vertelt Engelman. “Onze witbier 0.0 is inmiddels een van onze bestsellers geworden. Dit succes bevestigt voor ons dat de markt voor alcoholvrije en laag-alcoholische bieren groeit. Daarom hebben we ons in 2024 volledig gericht op het ontwikkelen van bieren met een alcoholpercentage onder de 4%. We willen bieren maken die kwalitatief hoogwaardig zijn en waarbij je de alcohol niet mist.”

Low & No

Lowlander presenteert de strategie visie onder de naam ‘Low & No’: bieren met een alcoholpercentage onder de 4% (‘Low’) en alcoholvrije varianten onder de 0,5% (‘No’). Deze lijn werd voor het eerst getoond tijdens de Horecava. “We zijn de eerste brouwerij in Nederland die zich volledig op dit segment richt. Onze bieren moeten synoniem worden met smaakvolle, laag-alcoholische en alcoholvrije opties,” aldus Engelman. 

'Zelfs onze pils, die is gebrouwen met citroengras, heeft botanicals'

Het gebruik van botanicals geeft de Lowlander-bieren een unieke smaak, maar Engelman erkent dat dit voor horecazaken een uitdaging kan zijn. “Zelfs onze pils, die is gebrouwen met citroengras, heeft botanicals. Maar juist door ons te richten op Low & No willen we een duidelijke keuze bieden aan horecazaken en consumenten. We willen de go-to brouwerij zijn voor smaakvolle alternatieven in dit segment.”

Impact van generatietrends

De groeiende vraag naar Low & No-bieren sluit aan bij bredere maatschappelijke trends. Volgens het rapport “Hoe Nederland modereert in 2025”, gebaseerd op onderzoek van Future of Food Institute in december 2024, drinkt 39% van de Nederlanders bewust minder alcohol. Gezondheid is hierbij de belangrijkste drijfveer, terwijl jongere generaties, zoals Gen Z, ook minder interesse tonen in alcohol door sociale en mentale motieven. “Met onze bieren spelen we perfect in op deze trend van verantwoord genieten,” zegt Engelman.

Lowlander flessen
Bieren van Lowlander

Foodpairing belangrijk

Foodpairing blijft een belangrijk speerpunt voor Lowlander. Engelman wijst op de eigen horeca, Lowlander Bar & Restaurant in Amsterdam-Noord: “Hier laten we zien hoe onze bieren perfect samengaan met eten. Het is een niche, maar we zien dat het steeds populairder wordt.”

Hoewel Lowlander op dit moment 55-60% van zijn afzet via retail realiseert, ligt er volgens Engelman veel groeipotentieel in de horeca. “We streven naar een 50/50-verdeling. De horeca biedt ons niet alleen meer zichtbaarheid, maar ook een platform om onze filosofie rondom botanicals en foodpairing uit te dragen.”

Smaakvol en verantwoord

Met de groeiende populariteit van laag-alcoholische bieren ziet Lowlander ook kansen in de maatschappelijke verantwoordelijkheid rondom alcoholgebruik. “Generatie Z heeft veel minder met alcohol. Met onze smaakvolle en laag-alcoholische bieren bieden we een aantrekkelijk alternatief. Het draait om verantwoord genieten, en daar dragen wij graag aan bij,” zegt Engelman, terwijl we op de stand glas 0.0 witbier drinken.

Artikel delen