Meer marge op je wijnkaart: 'Verbeter service en investeer in kennis'

Meer marge op wijn
Tags: wijn
Gepubliceerd op: 4 maart 2025

Meer marge op je wijnkaart: 'Verbeter service en investeer in kennis'

Meer marge op je wijnkaart, hoe genereer je dat? Hoe zorg je voor een goede balans tussen betaalbare prijzen voor je gasten en maximale omzet voor jouw zaak? Een pasklaar antwoord is er niet, want iedere zaak is anders en iedere ondernemer maakt andere keuzes, maar met deze praktische tips zet je in ieder geval slimme stappen om je wijnomzet te optimaliseren.

Tip 1: Verkoop begint bij kennis

Goed geïnformeerd personeel verkoopt meer wijn. Laat je team proactief kennismaken met de wijnen op je kaart. Overweeg ook om medewerkers jaarlijks een wijncursus te laten volgen. Ze kunnen met meer kennis niet alleen meer wijnen uit het hogere segment verkopen, maar gasten ook beter adviseren.

Tip 2: Wees transparant over marges

Wees open over de marges op de verschillende wijnen. Als bijvoorbeeld op een glas pinot grigio of primitivo de meeste marge zit, zorg er dan voor dat dit de eerste suggestie is wanneer een gast om een droge witte wijn of een fruitige rode vraagt. Slim: hang een overzichtje van de marges op.

'Zorg ervoor dat het arrangement bestaat uit wijnen met goede marges'

Tip 3: Exclusieve wijnen en een wijnarrangement

Het optimaliseren van je wijnkaart begint bij slimme inkoop en onderhandelen met leveranciers. Overweeg daarnaast om iets meer marge te pakken op populaire wijnen. Het aanbieden van exclusievere wijnen per glas kan ook hogere marges opleveren. Belangrijk: geef medewerkers mee dat ze de wijnen luchtdicht moeten afsluiten, zodat ze langer meegaan en je minder verspilt. Ook een wijnarrangement is een slimme manier om gegarandeerde omzet te genereren. Zorg ervoor dat het arrangement bestaat uit wijnen met goede marges en bied het arrangement aan vóórdat je de gerechten serveert.

Maatwerk en keuzes

Er is geen standaardoplossing voor het bepalen van wijnmarges; elke zaak is anders en het is een combinatie van kennis, strategie en maatwerk. Sommige ondernemers hanteren een vaste marge, anderen kiezen voor een hogere marge op huiswijnen en een lagere marge op kaartwijnen. Voordeel hiervan is dat je de voorraad beperkt kunt houden en de omloopsnelheid hoog.

Ook een tip: wijnen op basis van de inkoopprijs in verschillende prijscategorieën indelen, met variërende marges. Dan gaat het om een balans tussen marge en aanbod. Soms is een wijn een waardevolle aanvulling op de kaart, ook al is de marge lager.

Tip 4: Vijf glazen per fles: oefenen!

Uit een fles wijn kun je met gemak vijf glazen halen, maar vaak wordt er te veel ingeschonken en dat heeft op de lange termijn behoorlijke impact op je marges. Laat je team oefenen met het uitschenken van een fles water, net zolang totdat ze precies vijf gelijke glazen uitschenken.

*Tekst gaat verder onder de foto.

Wijn-inschenken-Canva

Tip 5: Investeer in glaswerk

Steeds meer gasten willen wel betalen voor een duurdere wijn, mits de presentatie en service hierop aansluiten. Goed glaswerk draagt bij aan de wijnbeleving en rechtvaardigt de hogere prijs. Door te investeren in kwalitatief glaswerk oogst je op termijn meer, zowel in wijnverkoop als in klanttevredenheid.

Tip 6: Serveer ook alcoholvrij

De trend van no- en low-alcohol dranken blijft groeien; speel hierop in! Alcoholvrije wijnen of pure druivensappen bieden vaak verrassend goede marges.

Artikel delen