Naeckte Brouwers: focus op lokaal en biologisch

Neackte Brouwers Annakerk
Tags: bier

Naeckte Brouwers: focus op lokaal en biologisch

Naeckte Brouwers, gevestigd in de Annakerk in Amstelveen, heeft de afgelopen jaren een duidelijke strategie gekozen: productie op een locatie en focus op biologisch.  Op Horecava konden bezoekers kennismaken met de bieren uit Amstelveen.

Ook dit jaar was Naecke Brouwers aanwezig op Horecava. De Amstelveense Brouwer hield er twee productielocaties op na, maar verhuisde alle apparatuur naar de Annakerk. Eigen horeca in Uithoorn werd afgestoten, zodat de focus nu volledig ligt op productie in de fraaie Annakerk, waar de brouwerij ook prachtige horeca heeft.

Michel Lagrand, oprichter van Naeckte Brouwers: “We willen een duidelijke focus hebben, en dat gaat het beste als je op een locatie produceert. Bovendien kiezen we er voor vooral lokaal en regionaal actief te zijn, met een grote rol voor onze eigen horeca. Daarnaast willen we meer benadrukken dat we biologische bieren brouwen.

Naeckte Brouwers Etiketten

Nieuwe uitstraling

Afgelopen jaren vernieuwde de brouwerij ook de etiketten. Lagrand: “We hebben iemand van buitenaf ingeschakeld, iemand met ervaring bij grote reclamebureaus. Samen hebben we gebrainstormd over wat belangrijk is. We wilden vrijheid geven in het ontwerp, met als enige eis dat ons logo behouden zou blijven.”

De nieuwe etiketten zijn strak en eenvoudig. “We hebben bewust gekozen voor een duidelijke uitstraling,” zegt Lagrand. “Het biologisch karakter van onze bieren wordt benadrukt, de bierstijl staat helder aangegeven en ondanks de eenvoud zit er dynamiek in het ontwerp. Dit past perfect bij wie we zijn: toegankelijk en duidelijk.”

Potentie voor laag-alcoholisch

Naast de visuele vernieuwing kijkt Naeckte Brouwers vooruit naar ontwikkelingen in de biermarkt. Lagrand ziet potentie in bieren met een laag alcoholpercentage, hoewel hij nuanceert: “Ik denk dat alcoholvrij max 20% van de markt zou kunnen worden. Wel verwacht ik dat de kwaliteit blijft verbeteren en dat dit voor groei zorgt. Daarnaast zie ik veel potentie in lichtere bieren met een alcoholpercentage  tussen 2,5 - 3,5%. Dat is een mooie uitdaging voor ons.”

Lokale focus blijft belangrijk

Met een sterke focus op de regio heeft Naeckte Brouwers zich vanaf het begin gericht op lokale afzet. “We leveren veel aan horecazaken in onze eigen regio,” vertelt Lagrand. Toch is er ook ambitie om landelijk door te breken. “Omdat we biologische bieren brouwen, zien we kansen in heel Nederland. Biologische producten zijn in opkomst, en daar willen we op inspelen.”

Michel Lagrand

Michel Lagrand

Core range

De core range van Naeckte Brouwers bestaat uit herkenbare bieren zoals een Weizen, een Amber, een Blond, een Dubbel, een Tripel, een Saison en een Single Hop IPA. Toch is de Dubbel een uitdaging. “Donker bier wordt vaak met de winter geassocieerd, waardoor de vraag in de zomer lager ligt. Maar ik denk dat er potentie is om de Dubbel jaarrond sterker in de markt te zetten.”

Daarnaast zijn er seizoensgebonden bieren zoals een Session Ale voor de zomer, een bokbier en een aantal specials.

Beleving

In het proeflokaal ANNA, in de voormalige Annakerk, zijn de vaste bieren en enkele exclusief voor het proeflokaal gebrouwen bieren te proeven. In totaal staan er 25 bieren op tap en vaak ook nog specials op fles. Voor mensen die de bieren willen leren kennen, zijn er proeverijen en rondleidingen. Met een uitgebreide menukaart, een podium voor cultuur en ruimte voor exposities, heeft de brouwerij een sterke troef in handen.

Tekst: Gerard Molenaar

Artikel delen