Bier&cO introduceert 3 Hard Seltzer merken
Bier&cO, pionier op het gebied van ambachtelijk gebrouwen dranken, introduceert drie ‘Hard Seltzer’ merken in Nederland. Deze nieuwe drank heeft een stormachtige groei doorgemaakt in de Verenigde Staten en staat op het punt van doorbreken in Europa.
‘Seltzer’ betekent koolzuurhoudend water; ‘Hard’ geeft aan dat het alcohol bevat. Daarbij is Hard Seltzer op smaak gebracht met pure, natuurlijke fruitsmaken. Naast ‘Clean & Press’, de Hard Seltzer van BrewDog Distilling Co. uit Schotland, brengt Bier&cO twee Nederlandse Hard Seltzers naar de markt: STËLZ en OYESTER.
Stormachtige groei
Alcoholhoudend bruiswater met smaak: in de Verenigde Staten nestelde Hard Seltzer zich met een paddenstoelenwolk op de kaart. In 2019 was het goed voor $ 1,2 miljard omzet, en de groeicijfers overstijgen jaar op jaar de 300%. Hard Seltzer maakt inmiddels een substantieel deel van de Amerikaanse drankenmarkt uit. Naar verwachting zal het ook in Europa al snel talloze liefhebbers hebben.
Laag in calorieën
De door Bier&cO geïntroduceerde Hard Seltzers kenmerken zich door het lage alcoholgehalte dat varieert tussen de 4% en de 5% alcohol per volume. Allen worden gemaakt door koolzuurhoudend water te vermengen met natuurlijk gedistilleerd alcohol en frisse fruitsmaken. De Hard Seltzers bevatten geen tot vrijwel geen suiker en zijn uitzonderlijk laag in calorieën: minder dan 27,5 kCal per 100 ml.
‘Gevarieerd aanbod’
Als pionier op het gebied van Amerikaanse bieren maakte Bier&cO al in 2016 kennis met Hard Seltzer. Reinier Kamphuis, Chief Bier&cO: „We hebben de ontwikkelingen op de voet gevolgd en tegelijkertijd grondig onderzoek gedaan naar Hard Seltzer. De consument wil bewuster genieten van alcohol, zonder suiker, zonder koolhydraten en laag in calorieën. We kunnen nu een gevarieerd aanbod aan kwalitatief hoogwaardige Hard Seltzers op de Nederlandse markt introduceren. BrewDog, de meest succesvolle Europese ‘craft brewery’, heeft al jaren ook een distilleerderij: hun Rogue Vodka is de basis voor ‘Clean & Press’ Hard Seltzer. Deze komt in drie smaken, bevat 5% alcohol en is suikervrij.”
Nederlandse merken
Naast ‘Clean & Press’ introduceert Bier&cO twee lokale Hard Seltzers: STËLZ en OYESTER. STËLZ is de eerste Nederlandse Hard Seltzer: met 4,5% alcohol en twee smaken is het suiker-, gluten-, zouten- en koolhydratenvrij. OYESTER Hard Seltzer wordt gemaakt op basis van de prijswinnende OYESTER Vodka en komt ook in twee smaken, waarbij meer smaken in ontwikkeling zijn. OYESTER bevat 4% alcohol en slechts 2 gram suiker en 82 calorieën per blikje.
Eerst in de stad
Kamphuis: “Wij kiezen ervoor om deze nieuwe categorie eerst in de grootstedelijke horeca te bouwen. Zo zet De Tulp in Amsterdam als eerste horecabedrijf in Nederland Hard Seltzer op de kaart.”
Sven Sallaerts, eigenaar van De Tulp: „Deze nieuwe categorie sluit perfect aan bij onze doelgroep, het is voor ons belangrijk dat we een assortiment hebben dat onze gasten uitdaagt en dat vernieuwend is. We staan aan het begin van een ’Seltzer’ tijdperk, binnen afzienbare tijd zal dit niet meer weg te denken zijn uit de horeca. Daarnaast ben ik er trots op dat wij dit op 16 juli mogen introduceren samen met STËLZ en Bier&cO.”
Het portfolio Hard Seltzer zal in eerste instantie in de Nederlandse horeca worden geïntroduceerd, waarna de retail snel zal volgen.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen