Pink Boots: 'De bierwereld mag best wat diverser'
Hoe lang blijft de bierwereld nog een bolwerk van baardmannen in bermuda en buiken in heavy metal T-shirts? Iets meer diversiteit is helemaal niet verkeerd; het zou de hele biermarkt een frisse impuls geven. Een gezonde schop onder de kont namens Pink Boots en andere biervrouwen.
Tekst: Puck Kerkhoven
Foto's: Pim Ras
Laten we beginnen in de brouwerij. Nog geen één op de twintig brouwers is vrouw. Dat was in het verleden wel anders. Toen zorgden vrouwen in overweldigende meerderheid voor ons dagelijks bier. Totdat brouwen een aantrekkelijk verdienmodel werd, toen kwamen de mannen in beeld en namen ze het over. Vrouwen kunnen brouwen. Alleen tillen en uitschudden van zware zakken kunnen ze misschien beter overlaten aan een ander; een man, een machine mag ook.
Kettingreactie
“Brouwen is veel meer dan tillen en sjouwen”, zegt Arjanneke van den Berg, brouwvrouw, mededirecteur van De Gooische Bierbrouwerij en bestuurslid van Pink Boots Society Benelux (zie groene kader). “Meer vrouwelijke brouwers zal leiden tot een kettingreactie: meer vrouwelijke medewerkers en leerlingbrouwers, meer stageplekken ingevuld door meiden in de brouwerij, meer vrouwelijke barmedewerkers die een goed bieradvies kunnen geven aan het snel groeiend aantal vrouwelijke bierliefhebbers.”
Puck Kerkhoven, culinair journalist, aspirant Pink Booter en schrijver van dit artikel: “Het zal leiden tot meer diversiteit in biersmaken want vrouwen proeven nu eenmaal anders, hebben andere voorkeuren. Het hoeft voor de meesten niet zo overdonderend bitter en houtgelagerd, wat meer subtiliteit in het assortiment kan helemaal geen kwaad. Uiteindelijk zal dit leiden dit tot meer vrouwelijke gasten die kiezen voor een ambachtelijk bier en er zal in het restaurant vaker een mooi bier naast het bord verschijnen
Meer biersmaken, hoe dan?
“Ik ben ervan overtuigd dat in een volledig door mannen geleide brouwerij een bier als onze nieuwe Grisette (fris, 3,5%) of Bubbles met Champagne-gist geen kans van slagen zou hebben gehad. Zeker niet met dat knalroze etiket van ons”, lacht Van den Berg. Aan haar voeten geen roze laarzen, ze beent in hoog tempo op zwarte Romeinse sandalen door Foodhal Mout in Hilversum, waar haar brouwerij is gevestigd en de fotoshoot plaatsvindt. Ze vindt zichzelf geen bierfeminist: “Maar met grappige biernamen als Blonde Snol en Wulpse Wilma heb ik niets; ik zou ze niet gauw bestellen.”
De smaak van de gemiddelde mannelijke beergeek in Nederland is heftig, heftiger, heftigst. Kijk maar eens op UnTapped. Welke bieren scoren hoog? Excessief gehopte IPA’s en hoog alcoholische, van-dik-hout gelagerde bieren, liefst met whisky. Het is stoer om hierin tegen elkaar op te boxen.
“Verrassende, mooi gemaakte, subtielere bieren scoren meestal niet meer dan drie sterren”, zegt Van den Berg. “Ook al winnen ze belangrijke internationale vakprijzen, zoals onze Zwarte (zilveren medaille bij European Beerstar). Vrouwen kunnen die wél waarderen. Niet omdat ze beter proeven, maar ze zijn autonomer in hun smaak. Zo scoren ook de grape ales heel goed; innovatief, fris met een mooie link naar fine dining-gerechten, toegankelijk, geen lawaai in de fles.”
Vrouwen zijn strenger in hun beoordeling, bleek uit een proefpanelonderzoek van Pink Boots-fan Gery Uitenhaak-Mesman (thuisbrouwster, keurmeester, StiBON biersommelier). Ze geven gemiddeld minder hoge punten. Dat vraagt om nader onderzoek!
Vrouwenbier? Onzin!
Mind you, we hebben het niet over vrouwenbieren. “Dat is zo’n onzin! Je hebt het toch ook niet over vrouwenfrisdrank of vrouwenkoffie”, zegt het Belgisch PbS-bestuurslid Kim van Opdurp van Zytholicious Samen met andere vrouwen met een warm hart voor bier, brouwt zij jaarlijks een ambachtelijk bier met veel smaak en weinig alcohol: Nola.
Pink Boot-voorzitter Linda van Loon brouwde bij De Molen en Nevel, tegenwoordig bij het Noorse ‘Eik en Tid’ in Oslo. Zij begrijpt niet waarom brouwers niet meer werk maken van diversiteit in de bierwereld. “Als daardoor ook cafés, brewpubs, proeflokalen en bierfestivals een vriendelijker en veiliger werkomgeving worden voor iedereen die niét wit, hetero en man is, dan is dat zuivere winst. De goeden niet te na gesproken, natuurlijk!” Een gedragscode kan daarbij helpen. Deze moet duidelijk maken wát discriminerend- en grensoverschrijdend gedrag is, inclusief meldpunt of contactpersoon.
Van Loon is medeoprichter van de ‘chapter Benelux’, die zich in 2019 aansloot bij de grote Amerikaanse zus. “We willen de bierwereld een wereldwijd vrouwelijk netwerk bieden. En opleidingen voor veelbelovende jonge vrouwen mede financieren middels fund raising. In Europa zijn we minder bekend met dat systeem, maar het is mooi hoe iederéén in de sector op deze manier zijn sympathie voor de zaak kan tonen; collega-brouwers, toeleveranciers, creditcardmaatschappijen, onderwijsinstellingen. Zo zijn we in Nederland heel blij met sponsors als StiBON en Kegstar, maar er kunnen en moeten er meer bij!” Yu Mey Kwee, biersommelier en StiBON bierdocent: “Ik zou graag zien dat vrouwen in de bierwereld op elk niveau aanwezig zijn. Je ziet ze denken, wanneer ik als docent de eerste StiBON les binnenstap: ‘Moet die ons iets gaan leren over bier?’ Die twijfel is overigens binnen een minuut weg, haha, daar zorg ik wel voor.”
Roze toekomst
Waar staat Pink Boots over vijf jaar? Van Loon hoopt, met medeoprichter Liz Pratt (brouwde bij o.a. De Kromme Haring in Utrecht, nu bij startup Okidoki Ferments in Amsterdam) dat we onszelf tegen die tijd overbodig hebben gemaakt. Dat vrouwen in de brouwerij en in de bierwereld een gegeven zijn.
Arjanneke van den Berg is mede-eigenaar van de Gooische Bierbrouwerij in Hilversum. In grote mate smaakbepalend bij de ontwikkeling van nieuwe bieren. Verantwoordelijk voor marketing en vormgeving. Bestuurslid van PbS Benelux.
Yu Mey Kwee is internationaal biersommelier, StiBON bierdocent en medewerker, organisator van bierstadswandelingen door Haarlem. Werkte twintig jaar bij Jopen. Bestuurslid van Pink Boots Benelux.
Puck Kerkhoven is bierschrijver en zelfstandig culinair journalist, onder andere voor Entree Magazine. Auteur van het boek Bier & Food. Helemaal gelukkig als er weer een bier op de markt komt dat goed combineert met meer verfijnde gerechten. Lid Biergenootschap der Lage Landen en aspirant Pink Booter.
Shweta Panicker is werkzaam als Kegsperience en Operations Manager bij toeleverancier Kegstar (fusten) in Rotterdam. Heeft zowel met brouwers als met hun klanten in de horeca te maken. StiBON bierambassadeur en Pink Boots-lid.
Romy van Schaick is medewerkster in de brouwerij van Wispe (tevens Grand Café en bierwinkel) in Weesp. Begonnen in de bediening maar vindt de brouwerij veel leuker. “Altijd een goed verhaal bij je vrienden. Dan heb je de aandacht wel, als je vertelt dat je een bijbaan in de brouwerij hebt. Mijn wens is dat het ingesleten rolbevestigend denken uit de bierwereld verdwijnt. Ik heb het gemerkt bij mezelf in de bediening, toen ik een bier en een wijn naar een tafel moest brengen en er gelijk vanuit ging dat de wijn voor de vrouw was. Niet dus, misser! En ik ben nog jong! Ook hoorde ik net te vaak: ‘Doe maar een blond, want ik hou wel van blondjes’.”
Pink Boots
Wie in de brouwerij werkt, krijgt gegarandeerd natte voeten. Daarom draagt iedereen kaplaarzen (boots). Pink Boots dus als symbool voor de nog steeds erg kleine groep vrouwen die bier brouwt en verkoopt. Het werd een geuzennaam. PbS afgekort is de netwerkclub van vrouwen en lhbti’ers in de brouw- en bierwereld; nog bescheiden in omvang in de Benelux, maar groeiende. Ze zijn opbouwend bezig om meer diversiteit op de brouwvloer en in de horeca te promoten. Middels aanmoediging, educatie, voorlichting en ludieke acties
Zo brengen ze jaarlijks een wisselende Pink Boots hopblend uit waarmee brouwers worden uitgedaagd een passend bier te brouwen. Ze mogen tegen vergoeding het Pink Boots logo op het etiket zetten, daarmee tonend dat ze het initiatief steunen. Mooi voorbeeldbier was Aletta van Kaapse brouwers;’ vernoemd naar Aletta Jacobs, de allereerste Nederlandse vrouw die zich als student inschreef bij een Universiteit (Groningen, 1871).De opbrengst vloeit deels terug naar de organisatie, die daarmee weer onderwijs financiert voor veelbelovende biervrouwen.
Meer weten? Zoek contact via Instagram en Facebook: PbS Benelux.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen